مکانیزم کمد دیواری چیست ؟ - یراق دات کام

مکانیزم کمد دیواری چیست ؟


سهیل رضوی 12 آبان 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

یکی از اصلی ترین چالش هایی که افراد با آنها سروکار دارند، استفاده بهینه از فضا منازل است که دلیل این مسئله به کوچک تر شدن متراژ و فضای منازل بر می گردد. اتاق خواب ها فضای محدودی دارند و تعداد وسایل درون اتاق خواب ها زیاد می باشد که در این مواقع استفاده از کمد دیواری می تواند علاوه بر بهبود فضای اتاق، زیبایی و نظم را نیز به ارمغان بیاورد.

همانطور که می دانید درب های کمد دیواری اکثراً توسط لولا به بدنه کمد اتصال پیدا می کنند ولی امروزه مکانیزم های جدیدتری برای کمد های دیواری بوجود آمده و ما قصد داریم بیشتر شما را با ” مکانیزم کمد دیواری ” آشنا کنیم و بدانید که مکانیزم کمد چیست ؟ از چه قطعاتی تشکیل شده ؟ دارای چه مدل هایی است؟ این مکانیزم ها چگونه عمل می کنند ؟ و سوالاتی از این دست که ممکن است برای خریداران پیش بیاید.

تیم تحریریه یراق دات کام قصد دارد شما عزیزان را بیشتر با مکانیزم کمد دیواری آشنا کند تا انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

مکانیزم کمد دیواری چیست ؟

به طور کلی کمد ها در انواع مختلفی ساخته می شوند که یکی از پرکاربرد ترین کمدها، نوع کمد با درب ریلی می باشد. مکانیزم کمد دیواری به این شکل می باشد که بسته به نوع درب، با داشتن تعداد مشخصی از ریل و قرقره می توان درب ریلی را بوجود آورد. برخی از مکانیزم های درب کمد دیواری به صورت آرام بند و بعضی از آنها ساده هستند که در مدل آرام بند درب به صورت آهسته تر و مرحله ای بسته می شود.

علاوه بر ساختار ساده و آرام بند درب ها، مدل های برقی نیز در مکانیزم کمد دیواری وجود دارد که این مکانیزم ها به موتور و ریموت مجهز هستند.

برای تعریف درب های ریلی لازم است اینطور بیان کنیم که درب های ریلی درب هایی هستند که به صورت کشویی کنار یکدیگر حرکت می کنند و با توجه به اینکه فضای اتاق ها محدود می باشد، استفاده از درب ریلی می تواند سهولت باز و بسته شدن درب کمد دیواری را به ارمغان بیاورد. استفاده از درب ریلی دسترسی به کل فضای داخلی کمد دیواری را فراهم می کند و دیگر خبری از سروصدا و یا باز نشدن کامل درب های لولایی نخواهد بود.

به طور خلاصه مزایای درب ریلی شامل موارد زیر می باشد :

  • استفاده بهینه از فضا
  • عملکرد بهتر و راحت تر
  • ایجاد نمای ظاهری زیبا

مکانیزم کمد دیواری دارای انواع مختلفی است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت، پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

انواع مکانیزم کمد دیواری

مکانیزم آکاردئونی

مکانیزم آکاردئونی یا وینگ لاین یکی از مکانیزم های کمد دیواری می باشد که این درب ها به صورت تاشو و در یک سمت کمد دیواری قرار می گیرند. مکانیزم آکاردئونی از اسقبال بالایی برخوردار است چونکه استفاده کامل از فضای داخلی یونیت کمد را فراهم می کند. مکانیزم آکاردئونی مناسب فضاهایی است که احتیاج به جداسازی دارند که قصد داریم فضای داخلی کمد را بخش بندی کنیم.

تعداد درب های مکانیزم آکاردئونی می تواند دو درب و یا سه درب باشد و همچنین این مکانیزم می تواند به صورت روکار و یا توکار نصب شود.

مکانیزم آکاردئونی

مکانیزم آکاردئونی

مکانیزم تاپ لاین

مکانیزم تاپ لاین به این شکل عمل می کند که درب کمد به صورت خطی و در دو لاین جدا از هم حرکت می کند. مکانیزم تاپ بلاین تحمل وزن بالایی را دارد و علاوه بر کیفیت خوب، زیبایی خاصی را دکوراسیون منازل بوجود می آورد.

تعداد درب های مکانیزم تاپ لاین می تواند به صورت 2 درب و 3 درب باشد و همچنین این درب ها قابلیت نصب به صورت روکار و توکار را نیز دارند.

بد نیست بدانید که مکانیزم تاپ لاین توکار بر روی سقف کمد دیواری نصب می شود و مکانیزم تاپ لاین روکار بر روی یونیت نصب خواهد شد.

قطعات این مکانیزم شامل ریل و قرقره می باشد.

مکانیزم تاپ لاین

مکانیزم تاپ لاین

مکانیزم این لاین

همانطور که از نام این مکانیزم پیداست بر خلاف مکانیزم تاپ لاین، درب ها در یک لاین و یا در یک راستا قرار می گیرند و دیگر یک درب جلو ریل و دیگری در عقب ریل قرار نخواهند گرفت. به طور کلی مکانیزم این لاین دارای دو مدل برقی و مکانیکی است که اگر از مدل برقی استفاده کنید، می توانید با یک فشار کوچک بر روی درب، درب کمد به صورت اتوماتیک باز شود.

ریل های مکانیزم این لاین یکی بر روی سقف و دیگری بر روی کف یونیت نصب می شود که اگر به صورت توکار نصب شود، می تواند زیبایی خاصی را به نمای کار ببخشد. همچنین مکانیزم این لاین علاوه بر مدل توکار، مدل روکار را نیز دارد.

تعداد درب های مدل این لاین معمولاً 2 درب می باشد.

مکانیزم این لاین

مکانیزم این لاین

برندهای مکانیزم کمد دیواری

اگر قصد داشته باشیم که بهترین و مطرح ترین برند مکانیزم کمد دیواری را نام ببریم می توانیم به برندهای ملونی | MELLONI و فانتونی | FANTONI اشاره داشته باشیم که از این برندها محصولات مختلفی در را دسته بندی آشپزخانه و دکوارسیون تولید کرده اند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و تاثیر مکانیزم های کمد دیواری در فضا و استفاده از آن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments