انواع آرام بند - یراق دات کام

انواع آرام بند


یراق دات کام 24 شهریور 1400 - آخرین ویرایش در18 دی 1400 9 دقیقه مطالعه
iOS 14

آرام بند ” نام وسیله ای برای درب های منازل و محل کار است و باعث می شود تا درب ها کاملاً بسته شوند، سرعت مشخصی داشته باشند و از خرابی درب ها جلوگیری شود، از پیامدهای تند بسته شدن درب می توان به خرابی و شکسته شدن درب و صدای دلخراش در محل کار و منزل اشاره کرد.

شاید شما هم از صدای ناهنجار بسته شدن درب ورودی و یا درب حیاط در صبح یا هر موقع دیگر خسته شده‌اید و به دنبال یک راه مناسب و به صرفه برای حل این مشکل می‌گردید.
خب؛ ما به شما آرام بند رو پیشنهاد میدیم. شما می توانید با استفاده از آرام بند، به راحتی تنظیم کنید که درب ها با چه سرعتی بسته شوند و می توانید با باز و بسته کردن پیچ مخصوص، سرعت آنرا مشخص کنید.

آرام بند چیست ؟

انسان همیشه به دنبال راحتی در زندگی خود بوده است، این راحت طلبی تا آنجا پیش رفته است که انسان دیگر به اندازه ی بستن یک درب پشت سر خود زمانی را صرف نمیکند و با نصب جک آرام بند این کار را به آن می سپارد تا پس از عبور انسان از درب ، درب به آرامی بسته شود.

آرام بند از یک جک هیدرولیکی درست شده است که میتواند به کمک آن پس از باز شدن درب نسبت به بستن خودکار آن اقدام نماید. در صورتی که از آرام بند استفاده کنید خواهید دید که درب تا نزدیک چارچوب با سرعت بالایی پیش میرود ولی در چند سانتی متر آخر برای ایجاد صدای کمتر با قدرت بیشتر و سرعت کمتری پیش می رود تا در نهایت درب بسته شود.

همانطورکه میدانیم، استفاده از جک آرام بند برای دربهایی که دارای قفل برقی می باشند، الزامیست چرا که عدم استفاده از جک برای دربهای دارای قفل برقی باعث آسیب دیدن قفل می شود. استفاده از این جک ها دو مزیت مهم داشته که اول بستن درب پشت سر انسان در صورت فراموشی وی خواهد بود و بعد از آن بستن با سرعت ملایم درب می باشد که از ایجاد سر و صدا به هنگام بستن درب جلوگیری میکند همچنین افراد سالمند و یا کودکان دچار مشکل نمی شوند.

از آنجایی که باز بودن درب ها یکی از اصلی ترین راه های اتلاف انرژی می باشد وجود آرام بند می تواند با بستن به موقع درب ها از اتلاف انرژی جلوگیری نماید.

انواع آرام بند

آرام بند بازویی

در ” آرام بندهای بازویی “، دو بازو با زاویه 90 درجه نسبت به درب از بدنه ی آرام بند بیرون زده اند که بیشترین موارد استفاده، از این نوع آرام بند ها می باشد. همچنین بر روی بعضی از مدل های آرام بند بازویی کاوری مخصوص کشیده شده است که این مسئله باعث زیبا شدن نمای ظاهری این آرام بند شده است.

آرام بند بازویی

آرام بند بازویی

آرام بند ریلی

یکی دیگر از مدل های آرام بند، ” آرام بند ریلی ” می باشد که به صورت تخت بر روی درب نصب می شود. آرام بند ریلی ظاهری زیبا تر به نسبت دیگر آرام بندها دارد ولی به دلیل اینکه قیمت گران تری که دارند از اسقبال کمتری برخوردارند.

آرام بند ریلی

آرام بند ریلی

لازم است بدایند که آرام بند ها بر اساس تعداد مرحله هم تقسیم بندی می شوند که در مقاله ی زیر به بررسی آن پرداخته ایم، شما عزیزان می توانید این ویدیو را مشاهده کنید.

حتماً ببینید : راهنمای خرید آرام بند

آرام بند لولایی چیست ؟

آرام بند لولایی ” آرام بندی است که در جای لولا نصب می شود، این آرام بندها مابین دو لولا نصب می شود و یکی از مزیت های این آرام بند این است که که ظاهر درب اتاق و یا منزل را تغییر نمی دهد و از دید شخص پنهان است. از دیگر ویژگی های مدل لولایی این است که آسیب کمتری به درب می رساند.

نکته ای که وجود دارد این است که روغن آرام بند می تواند تحت تاثیر دما قرار بگیرد و انبساط یا انجماد شود، اگر چنین اتفاقی افتاد کافی است پیچ تنظیم سرعت را مقداری در جهت سفت شدن و یا شل شدن حرکت دهید و سپس به روال قبلی خود برگردانید.

آرام بند لولایی

آرام بند لولایی

راهنمای نصب آرام بند ریلی

اولین قدم برای نصب آرام بند ریلی این است که شابلونی که در بسته بندی محصول وجود دارد را بر روی درب قرار می دهیم و محل پیچ های آنرا علامت گذاری می کنیم. بعد از سوراخ کردن جای پیچ ها، بدنه ی آرام بند را بر روی درب پیچ می کنیم.

مرحله ی بعدی این است که بازوی پایینی را بر روی آرام بند نصب می کنیم و بعد از آن مکانیزم ریل را در جای مخصوص خودش قرار می دهیم، در نهایت کاری که باید انجام دهیم این است که بازوی پایینی را در حالت بسته به ریل وصل می کنیم.

شما در این ویدیو به طور کامل می توانید راهنمای نصب آرام بند ریلی را مشاهده کنید و با نحوه ی رگلاژ آن نیز آشنا شوید.

حتماً ببینید : راهنمای نصب آرام بند ریلی

راهنمای نصب آرام بند بازویی

اولین قدم برای نصب آرام بند بازویی این است که باید نمره بندی مناسب را برای نصب کردن بر روی درب انتخاب کنید. شما وقتی که وزن و عرض درب را اندازه گیری کنید می توانید نمره ی آرام بند مناسب را انتخاب کنید.

در این آرام بند همانند آرام بند ریلی ما شابلون و راهنمای نصب را در بسته بندی داریم که این شابلون را بر روی درب قرار می دهیم و جای پیچ های آنرا علامت گذاری می کنیم. سپس قطعه ی اصلی آرام بند در جای مناسب خود قرار می دهیم.

سپس بازوی پایینی را با زاویه ی 90 درجه به نسبت درب بر روی قطعه ی اصلی پیچ می کنیم و بعد از آن بازوی بالایی را نیز سر جای خودش پیچ می کنیم. بازوی بالایی را هم با زاویه 90 درجه نسبت به درب تنظیم می کنیم که برای این کار لازم است بازوی پایینی را کمی خم کرده و سپس طول بازوی بالایی را تغییر می دهیم و در نهایت پیچ تنظیم طول بازوی بالایی را سفت می کنیم.

برای اینکه دقیق تر با راهنمای نصب آرام بند بازویی و رگلاژ آن آشنا شوید ویدیوی زیر را مشاهده کنید.

حتماً ببینید : راهنمای نصب آرام بند بازویی

نکات خرید آرام بند

  • به هنگام خرید آرام بند، با یک نصاب مشورت کنید و حتماً به وزن درب خود دقت داشته باشید. اگر به وزن درب دقت نکنید و آرام بند نامناسبی را انتخاب کنید باعث اختلال در باز و بسته شدن درب می شود.
  • جک ها دارای دو مدل دو مرحله ای و سه مرحله ای ( دارای ضربه آخر ) هستند که در حال حاضر مدل های سه مرحله ای بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.
  • اگر شما در مکانی هستید که امکان آت سوزی دارد حتماً از آرام بندهای ضد حریق استقاده کنید.
  • آرام بند ها مدل های مختلفی دارند که می توانید آنها را انتخاب کنید، این مدل ها شامل : ریلی، بازویی و توکار می باشند.
  • آرام بندهای موجود در بازار ساخت کشورهای ایتالیا، کره، ژاپن، چین و ایران هستند که برندهای با کیفیتی هستند، این برندها شامل : فاتلس، ویرو، بهسازان، گزه و غیره هستند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما عزیزان می توانید برای خرید انواع آرام بند و یراق آلات دیگر به سایت یراق دات کام مراجعه کنید.

برچسب‌ها :