آشنایی با قفل آویز - یراق دات کام

آشنایی با قفل آویز


سهیل رضوی 26 تیر 1400 - آخرین ویرایش در15 آبان 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل آویز” یکی از پر کاربرد ترین و رایج ترین قفل های موجود در بازار است که بیشتر شما عزیزان تا به حال شده که از آن استفاده کرده باشید ، کاربرد بیشتر این قفل برای امنیت درب های منازل ، محل کار ، صندوق های مختلف ، چمدان و …. استفاده می شود و هچنین در سایزها و انواع مختلفی وجود دارد ، قفل های آویز از لحاظ امنیت درجه بندی معمولی دارند که اگر شما می خواهید امنیت بیشتری را ایحاد کنید استفاده از قفل کتابی پیشنهاد می شود ،  قفل اویز دارای کلید برای باز و بسته شدن است البته که مدل های رمزدار و دیجیتالی نیز وجود دارد که در ادامه این مطلب با آن ها آشنا خواهیم شد پس با ما همراه باشید.

قفل آویز چیست ؟

قفل آویز وظیفه ی بسته نگه داشتن و ایجاد امنیت برای درب هایی را دارد که معمولاً بر روی آن قفلی تعبیه نشده است ، ساختار قفل آویز به این شکل است که داخل آن تعدادی پین وجود دارد که به فنر متصل است و پس از چرخاندن کلید ، پین ها به حرکت درآمده و در جایگاه مخصوص خود قرار می گیرند که به این ترتیب قفل باز و بسته می شود.

انواع قفل آویز

انواع قفل آویز :

قفل آویز برنجی

بدنه اصلی آن یا به عبارتی قسمت پایینی زرد رنگ قفل از فلز برنج است که باعث شده این مدل از استحکام بالایی برخوردار باشد ، فلز برنج دارای قیمت بالایی است که همین مسئله باعث گران تر شدن قفل آویز برنجی نسبت به مدل های معمولی می شود ، یکی از رایج ترین قفل های موجود است که با کلید های مخصوص به خود باز و بسته می شوند ، حلقه ی اویز آن با فولاد مقاوم سختکاری شده است تا در برابر حرارت زیاد و ضربات مقاومت بالایی داشته باشد ، جنس فنر و ساچمه های آن هم از نوع فسفر برنز است.

قفل آویز طرح برنجی

از لحاظ ظاهری این نوع قفل ها بسیار شبیه به مدل های برنجی است ولی از آهن با آبکاری طلا تولید می شود که به قفل آویز برنجی یا طرح برنج معروف است ، به دلیل مرسوم بودن قفل برنجی و بالا رفتن قیمت فلز برنج باعث این شد که تولید کنندگان قفل اویز طرح برنجی را تولید کنند ، توپی های داخل آن ( بچه توپی ) معمولاً برنجی است ، یکسری مدل هایی هم وجود دارد که توپی آن از جنس سرب است و روی آن ورق نازکی از برنج می کشند که وقتی از شما از بیرون به آن نگاه می کنید متوجه تفاوت آن با مدل های برنجی نمی شوید ، در بازار این مدل به پولک برنج نیز معروف است.

قفل آویز پایه بلند

همانطور که از نام آن پیداست دارای پایه ی بلند تری است و ارتفاع حلقه ی آن نیز بیشتر است که این مزیت باعث می شود قفل به راحتی باز و بسته شود ، قفل های اویز پایه بلند اکثراً دارای کلید معمولی و کلید کامپیوتری هستند ، البته دارای کلید های سولِکسی نیز بودند که این مدل دیگر مرسوم نیست.

قفل آویز گاردی

قفل آویز گاردی دارای امنیت بالاتری نسبت به سایر قفل های آویز است که همین دلیل باعث تغییر در شکل ظاهری این نوع قفل ها شده است ، پایه ی محکم تری دارد و قسمتی از حلقه ی قفل اویز توسط گاردی از جنس فولاد سخت محافظت می شود.

قفل آویز رمزدار

از نظر ظاهری مشابه دیگر قفل های آویز است ولی تفاوت آن نداشتن کلید است که با ایجاد رمزی سه یا چهار کاراکتری که اکثراً سه کاراکتری است از اعداد 0 تا 9 می توانید رمز گذاری کنید ، روش رمز گذاری به این شکل است که حلقه ی قفل باید باز باشد سپس رمزگذاری را انجام می دهید و در نهایت حلقه ی قفل را فشار می دهید داخل تا قفل شود که به این شکل موفق به انجام رمزگذاری شدید ، کاربرد قفل آویز رمزدار بیشتر برای چمدان ها ، صندوق ها و کوله های مسافرتی یا ورزشی است ، بعضی از این مدل ها برای بیشتر کردن امنیتشان حلقه ی قفل را سختکاری می کنند.

یکی مدل های دیگری که در بازار وجود دارد نوع دیجیتالی یا اثر انگشتی است که با تعریف کردن اثر انگشت خود می توانید قفل را باز و بسته کنید.

قفل آویز

 

نکات مهم خرید قفل آویز

سایزهای قفل آویز در اندازه ی متنوعی وجود دارد که از سایز 25 میلی متر موجود می باشد و سایز های : 50 ، 60 ، 70 از مرسوم ترین سایز های موجود در بازار است ، بد نیست بدانید که این سایز مربوط به اندازه ی پایه آن است نه حلقه ی آن ، این سایز ها متنوع هستند که بسته به نیاز خود می توانید آن را تهیه کنید به طور مثال اندازه قفلی که برای درب انباری استفاده می شود با اندازه ی قفل درب مغازه متفاوت است ، اهمیت مکانی را که می خواهید از قفل آویز استفاده کنید را مد نظر قرار دهید زیرا قفل های آویز از جنس های مختلفی مانند برنج و فولاد تشکیل شده است و همچنین بعضی از قفل های اویز آهنی هستند که این مدل ها آبکاری نشده اند و دارای روکش پلاستیکی ضخیم هستند.

اگر بخواهیم مطالب گفته شده را جمع بندی کنیم به این نتیجه می رسیم که جنس قفل آویز ، اینکه از چه فلزی تشکیل شده نقش مهمی در انتخاب شما خواهد داشت و همچنین مکان یا وسیله ی مورد نظر که می تواند در انتخاب شما نقش داشته باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله از سری مقاله های یراق دات کام همراهی کردید از شما عزیزان می خواهیم اگر تجربه ای از استفاده ی قفل آویز دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments