آشنایی با قفل موتور و دوچرخه - یراق دات کام

آشنایی با قفل موتور و دوچرخه


سهیل رضوی 7 مرداد 1400 - آخرین ویرایش در15 آبان 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

با افزایش جمعیت در شهر ها استفاده از موتور و دوچرخه طرفدارهای بیشتری پیدا کرده است ، با زیاد شدن استفاده از این وسایل نقلیه به طبع افراد سود جو هم بیشتر شده اند که دست به سرقت موتور و دوچرخه می زنند که همین مسئله اهمیت امنیت وسایل نقلیه را دو چندان کرده است.

به خاطر مهم تر شدن امنیت وسایل ، ما اقدام به خرید قفل های مختلف می کنیم که در این مقاله می خواهیم آشنایی با قفل های محتلف پیدا کنیم و بدانیم که چه قفل هایی ایمنی بیشتری را برایمان ایجاد می کند ، با ما همراه باشید.

انواع قفل هایی که برای دوچرخه استفاده می شوند :

کابلی

این مدل قفل گاهاً به نام سیم بکسُلی هم صدا زده می شود ، ساختار قفل های کابلی یا همان سیم بکسُلی به این شکل است که دارای یک سیم بکسل است و روی آن روکشی از جنس لاستیک کشیده شده است و سر این سیم یک قفلی وجود دارد که می توان آن را با کلید های مخصوص باز و بسته کرد.

قفلی که بر روی سیم بکسل وجود دارد دارای کلید هایی کوچک از نوع کامپیوتری ، لوله ای و یا ریلی است.

کارتی

این مدل قفل هم دارای سیم بکسل است که روی آن روکشی از جنس لاستیک کشیده شده است ولی تنها تفاوت این قفل با مدل کابلی در نوع عملکرد قفل آن است ، همانطور که از نام این قفل پیداست توسط کارتی که همراه آن است است قفل باز و بسته می شود.

زنجیری

استفاده از زنجیر برای قفل کردن موتور و دوچرخه بسیار مرسوم است ، این زنجیر ها دارای کیفیت های مختلفی هستند که مقاومت آن را تحت تاثیر قرار می دهد ، برند های خارجی خوبی در بازار مانند ویرو ایتالیا موجود است که زنجیر آن یک تکه و جنس آن از فولاد است ، این مدل قفل به صورت ضد برش و ضد دریل طراحی شده و همچنین ضد اسید نیز هست ، از دیگر قابلیت های این قفل ها مقاومت خوبی است که در برابر شرایط جوی و آب و هوایی دارد.

به یاد داشته باشید که همراه با زنجیر باید از قفل های آویز و یا کتابی استفاده کنید.

قفل D شکل

این مدل قفل در ظاهر شبیه حرف D انگلیسی است که به همین خاطر به این اسم در بازار معروف است ، این قفل ها دارای میله ای از جنس استیل است که این میله داخل پایه ی قفل شونده آن می رود ، این قفل را می توان بین تنه و چرخ دوچرخه و یا ما بین چرخ و میله قفل کرد ، این قفل ها امنیت معمولی را برای دوچرخه ایجاد می کنند و احتمال برش میله ی آن وجود دارد.

مزایای قفل دوچرخه خوب چیست ؟

در قفل های سیم بکسلی مزیتی که بسیار اهمیت دارد ضخامت سیم آن است ، باید مواظب باشید که گول ضخامت کل قفل سیم بکسلی را نخورید چون در خیلی از مواقع سیم داخلی بسیار نازک است ولی شما می بینید که قفل دارای ضخامت زیادی است که دلیل این ضخامت به خاطر سیم آن نیست بلکه به خاطر روکش لاستیکی روی آن است.

در مدل های زنجیری نیز باید دارای جنس های سخت مانند فولاد باشند تا بتوان از برش آن جلوگیری کرد ، و اگر از قفل کتابی هم برای قفل کردن زنجیر استفاده کنید مزیت آن را بیشتر خواهد کرد.

خرید قفل موتور و دوچرخه

انواع قفل موتور سیکلت :

کابلی یا سیم بکسلی

قفل موتور سیکلت هم دارای قفل سیم بکسلی است ولی تفاوت آن با قفل مخصوص دوچرخه در این است که ضخامت این قفل ها خیلی بیشتر از قفل دوچرخه است ، در ساختار این قفل ها از سیم بکسل ، روکشی از لوله های کنار هم قرار داده شده فولادی و در نهایت روکش لاستیکی استفاده شده است.

اگر بخواهیم دقیق تر ساختار قفل موتور سیکلت را توضیح دهیم می توانیم به این شکل بیان کنیک که سیم بکسل را از از لوله های فولادی رد کرده اند و این لوله را برش برش زده اند تا سیم بکسل بتواند به راحتی خم شود که در نهایت روی آن روکش لاستیکی ضخیم می کشند ، که این ساختار باعث تقویت قفل های موتور سیکلت به نسبت قفل های دوچرخه شده است.

دیسکی

مدل دیگری هم در قفل های موتور سیکلت وجود دارد که به آن قفل دیسکی می گویند که قفل دیسکی انواع و کیفیت های مختلفی دارد ، این قفل به دیسک ترمز موتور سیکلت بسته می شود که مانع از چرخیدن چرخ می شود.

زنجیری

از قفل زنجیری هم برای قفل کردن موتور استفاده می شود ، معمولا زنجیر را بین چرخ و زین موتور می بندند که از چرخش چرخ جلوگیری می شود.

مواردی که باید در هنگام خرید قفل موتور و دوچرخه دقت کنید :

سایز

اولین نکته برای خرید قفل موتور و دوچرخه طول قفل سیم بکسلی است که باید مورد توجه شما قرار بگیرد ، طول این قفل ها در اندازهای : 100 ، 120 ، 150 سانتی متری در بازار موجود است.

کارکرد

نکته ی بعدی در مورد کارکرد قفل سیم بکسلی و دیسکی است که قفل سیم بکسلی بین چرخ و زین موتور و دوچرخه بسته می شود و یا چرخ را به جای دیگری قفل می کند ، اما قفل دیسکی را به سوراخ هایی که روی دیسک ترمز وجود دارد می بندند که چرخ را به بدنه ی موتور یا دوچرخه قفل می کند یا به اصطلاح گیر می دهد ، باید به یاد داشته باشید که برای خرید قفل دیسکی ، قفلی را انتخاب کنید به دیسک موتور شما بخورد ، چون دیسک موتور شما می تواند سوراخ های نازک تری داشته باشد که میله ی فولادی قفل دیسکی از داخل سوراخ های روی دیسک عبور نمی کند.

کیفیت

نکته ی سوم در مورد کیفیت قفل های دیسکی است که در بازار مدل های مختلفی وجود دارد ، با کیفیت ترین قفل های موجود در بازار برند های آبوس آلمان و ویرو ایتالیا هستند ، البته برند های چینی متفرقه زیادی نیز وجود دارد که دارای کیفیت بالایی نیستند ، در قفل های آبوس از تکنولوژی سیلندرهای قوی هم استفاده شده است که به طور مثال دارای ساچمه ها و فنر های فسفر برنز است که در مقابل اسید مقاومت خوبی دارند.

با بررسی هایی که انجام دادیم امیدواریم شما عزیزان خرید مطمئن تری برای موتور یا دوچرخه ی خود داشته باشید ، اگر تجربه ای راجع به استفاده از این قفل ها داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments