اصول طراحی روف گاردن - یراق دات کام

اصول طراحی روف گاردن


سهیل رضوی 19 مرداد 1401 - 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

راه اندازی یک روف گاردن یا یک باغ روی پشت بام نیاز به صبر، کار سخت و انتخاب خوب گیاه دارد. همچنین درباره‌ی باغبانی روی پشت بام، از جمله بهترین انواع گیاهان برای استفاده و مزایا و معایب مختلف، همه چیز را بیاموزید.

ما در این مقاله قصد داریم به مطالبی از جمله اصول طراحی روف گاردن، گیاهان مناسب روف گاردن، مزایا و معایب روف گاردن و…. بپردازیم، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

روف گاردن چیست ؟

روف گاردن مجموعه ای از گیاهان است که در پشت بام یک ساختمان، که اغلب ساختمان های آپارتمانی هستند قرار می گیرد. گیاهان روف گاردن می توانند شامل انواع مختلفی باشند مانند درختچه های زینتی و گیاهان مختلف. 

راه اندازی روف گاردن می تواند به سادگی با کاشت چند گیاه در گلدان های سفالی یا به اندازه های بزرگتر همراه با سیستم آبیاری خودکار باشد.

روف-گاردن

۴ نوع گیاه برای روف گاردن

شرایط آب و هوایی پشت بام ها می تواند بسیار متفاوت باشد. برخی از پشت بام ها آفتاب کامل دارند در حالی که ساختمان های همسایه روی برخی دیگر سایه می اندازند. برخی از پشت بام ها می توانند به دمای بالایی برسند، در حالی که برخی دیگر بادهای شدیدی را تجربه می کنند.

هنگام انتخاب گیاهان برای روف گاردن، شرایط آب و هوایی پشت بام خود را در نظر بگیرید و گیاهان خود را بر اساس آن انتخاب کنید. در اینجا چند نوع گیاه وجود دارد که ممکن است در پشت بام شما رشد کنند :

گیاهان مقاوم به خشکی :

بسیاری از روف گاردن ها که در معرض شرایط آفتابی و باد قرار دارند، برای کمک به رشد گیاهان به آبیاری عمیق و مداوم نیاز دارند. اگر علاقه یا توانایی نصب یک سیستم آبیاری را ندارید، ممکن است از بردن آب به پشت بام خود برای آبیاری روزانه گیاهان خسته شوید.

کاشت گیاهان مقاوم به خشکی می تواند به نگهداری کم روف گاردن و مدیریت آسان تر آن کمک کند. گیاهانی مانند : ساکولنت‌های بیابانی شامل گل رز برفی، مریم گلی، علف های هرز پروانه ای و درختچه های همیشه سبز را در نظر بگیرید.

گیاهان مقاوم در برابر سایه :

اگر ساختمان ها یا درختان همسایه در بیشتر روز روی سقف شما سایه می اندازند، گیاهان مقاوم در برابر سایه گزینه بسیار خوبی هستند. برخی از گیاهان محبوب نیمه آفتاب شامل هاستا و کاهو هستند.

گیاهان آفتاب دوست :

بسیاری از پشت بام ها آفتاب کامل را تجربه می کنند ( حداقل ۶ ساعت نور مستقیم خورشید در روز )، بنابراین گیاهان آفتاب دوست منطقی ترین گزینه هستند. اگر پشت بام شما آفتاب زیادی دارد، گیاهانی مانند گیاهان گوجه فرنگی و توت فرنگی، درختان کوچک مانند درختان افرا ژاپنی، و در نهایت گل هایی مانند گل همیشه بهار، گل های وحشی و گل های مخروطی را در نظر بگیرید.

گیاهان مقاوم در برابر باد :

بسیاری از بام ها شرایط باد بالاتری را نسبت به سطح زمین تجربه می کنند، زیرا ساختمان ها یا درختان دیگری وجود ندارد که مانع وزش باد شوند. اگر در بام شما باد زیادی می وزد، درختچه ها و پوشش های زمینی مانند چمن های زینتی، ادریسی و بوته های پیچ را در نظر بگیرید.

گیاهان-روف-گاردن

مزایای روف گاردن

روف گاردن ها مزایای زیادی دارند که عبارتند از :

عالی برای فضاهای محدود :

یکی از مزیت های اصلی روف گاردن این است که به افراد اجازه می دهد بدون توجه به موقعیت خود، گیاهان فضای باز را در خانه نگهداری کنند. روف گاردن ها یک انتخاب باغ شهری محبوب برای افرادی است که در آپارتمان ها زندگی می کنند.

شانس بیشتری برای دریافت نور خورشید :

بام های سبز نسبت به باغ های روی زمین یا گیاهان آپارتمانی به احتمال زیاد آفتاب کامل دریافت می کنند، زیرا معمولاً درختان یا ساختمان های دیگر سایه ایجاد نمی کنند. این نور خورشید کافی به افراد اجازه می دهد تا از بین طیف وسیع تری از گیاهان، از جمله گیاهان سبزی و گل های آفتاب دوست، انتخاب کنند.

مقاوم در برابر آفات :

بسیاری از باغ های روی زمین می توانند هدف علف های هرز و حیوانات محلی باشند و رشد برخی گیاهان را با مشکل مواجه کنند. باغ های پشت بام گیاهان را دور از دسترس آن حیوانات و بسیاری از علف های هرز رشد می دهند و انواع آفاتی را که می توانند بر رشد آنها تاثیر بگذارند محدود می کنند و نیاز به علف های هرز را کاهش می دهند.

جذابیت بصری :

باغ های پشت بام راه بسیار خوبی برای افزودن جذابیت بصری به فضای پشت بام هستند و فضای بیرونی را دلپذیرتر با فضای سبز برای استراحت یا سرگرمی تبدیل می کنند.

همچنین می توانید عرشه، آلاچیق یا صندلی های تزئینی را برای زیباتر کردن طراحی روف گاردن خود اضافه کنید.

بام-سبز

معایب روف گاردن

روف گاردن ها همچنین دارای معایبی هستند :

مشکلات آب :

بزرگترین نقطه ضعف باغبانی روی پشت بام ایجاد یک سیستم آبیاری پایدار است. روف گاردن ها معمولاً تشنگی بیشتری دارند ( به دلیل آفتاب زیاد و باد ) اما آبیاری آنها نسبت به باغ های دیگر دشوارتر است زیرا دورتر از لوله ها و خطوط آب هستند و برای راه اندازی سیستم های آبیاری قطره ای یا مخزنی نیاز به مهندسی بیشتری دارند.

شرایط آب و هوایی نامطلوب :

باغ های پشت بام نسبت به باغ های دیگر با شرایط آب و هوایی نامساعدتری مواجه هستند، به خصوص بادهای شدید و دمای گرم، بنابراین مهم است که گیاهان مقاومی را برای پشت بام های تهیه کنید که به طور منظم آب و هوای نامطلوب را تجربه می کنند.

محدود به ظروف :

باغ های پشت بام باید در ظروف یا تخت های باغی مرتفع باشند زیرا از سطح زمین بالا هستند که می تواند تنوع گیاهانی را که افراد می توانند استفاده کنند محدود کند. باغچه های پشت بام می توانند هزینه بیشتری نسبت به کاشت مستقیم در زمین داشته باشند.

محدودیت وزن :

سقف ها فقط می توانند مقدار محدودی وزن اضافی را تحمل کنند. هنگام برنامه ریزی یک روف گاردن، اگر قصد نصب آن را دارید، باید مطمئن شوید که سقف شما می تواند وزن ظروف، خاک و مخزن آب را تحمل کند.

راه اندازی روف گاردن در ۷ مرحله

در اینجا یک راهنمای گام به گام اساسی برای شروع طراحی روف گاردن آورده شده است :

امکان راه اندازی روف گاردن در ساختمان خود را بررسی کنید :

قبل از خرید هرگونه گیاه، مطمئن شوید که مجاز به کاشت در پشت بام هستید یا خیر. اگر در آپارتمان هستید، با صاحبان ساختمان یا مدیران ساختمان مشورت کنید تا ببینید آیا آنها اجازه می دهند گیاهان در فضای مشترک وجود داشته باشند. همچنین قوانین محلی را بررسی کنید تا ببینید آیا محدودیتی در ارتفاع یا زیبایی وجود دارد یا خیر.

گیاهان خود را انتخاب کنید :

هنگام انتخاب گیاهان برای روف گاردن خود، شرایط آب و هوایی پشت بام خود را درنظر بگیرید و گیاهان خود را بر اساس آن انتخاب کنید. اگر پشت بام شما در آفتاب کامل است یا به رنگ مشکی است، گیاهان آفتاب دوست و گرما دوست را انتخاب کنید. اگر سقف شما دارای بلوک های بادی کمی است، گیاهان کم ارتفاع را انتخاب کنید و از کاشت های پایین سنگین استفاده کنید.

دیزاین روف گاردن را انتخاب کنید یا بسازید :

روف گاردن ها بی نهایت قابل تنظیم هستند؛ برای کاشت کارها، می توانید در سطل های ساده پنج گالن ( با سوراخ های زهکشی ) یا تخت های مرتفع سفارشی بکارید تا ظاهر صیقلی‌تری داشته باشید. در هر چیزی که برای کاشت انتخاب می کنید، مطمئن شوید که ظرف زهکشی کافی داشته باشد تا ریشه های گیاهان شما در آب یا خاک خیس ننشیند که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود. محدودیت وزن پشت بام را در نظر بگیرید زیرا ظروف پلاستیکی یا چوبی سبک تر از بتن یا سنگ خواهند بود.

بلوک های باد را راه‌اندازی کنید :

اگر در منطقه شما باد زیادی می‌وزد، ممکن است بخواهید بادگیرهایی را در اطراف گیاهان خود ایجاد کنید تا از وزن آنها بر روی پشت بام جلوگیری کنید. یک دیوار محیطی به جلوگیری از تندبادهای سنگین و لنگر انداختن گیاهان شما در خاک کمک می کند.

خاک را آماده کنید :

از آنجایی که باغ های پشت بام به خاک زمین دسترسی ندارند، باید خاک بخرید و آن را به ظروف پشت بام خود بیاورید. بیشتر گیاهان در خاک هایی با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی رشد می کنند، مانند خاک گلدان اصلاح شده با کمپوست آلی.

انتخاب های خود را بکارید :

هنگامی که ظروف خود را آماده کردید، سوراخ هایی را در ظروف خود حفر کنید و گیاهان انتخابی خود را بکارید. سپس به طور کامل آبیاری کنید تا خاک ته‌نشین شود و گیاهان لنگر بزنند.

در صورت لزوم به گیاهان آبیاری کنید :

ساده ترین راه برای آبیاری روف گاردن، استفاده از یک ظرف آبیاری مخصوص گیاه است. با این حال، برای باغ های بزرگتر روی پشت بام یا برای جلوگیری از بالا رفتن از پله ها هر روز صبح با یک ظرف آبیاری، می توانید سیستم های آبیاری گسترده‌تری را راه‌اندازی کنید. یک گزینه محبوب، نصب یک بشکه یا مخزن باران برای گرفتن آب باران در یک قوطی آبیاری است. همچنین می توانید یک سیستم قطره‌ای متصل به یک لوله آب در پشت بام را راه‌اندازی کنید.

اصول-طراحی-روف-گاردن

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به راه‌اندازی، اصول طراحی روف گاردن، انتخاب گیاهان، سیستم آبیاری و غیره دارید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments