تاثیر دکوراسیون بر افراد افسرده - یراق دات کام

تاثیر دکوراسیون بر افراد افسرده


سهیل رضوی 19 بهمن 1401 - 7 دقیقه مطالعه
iOS 14

دکوراسیون خانه تاثیر زیادی بر روحیه افراد دارد، اگر از آن دسته افرادی هستید که از اضطراب و افسردگی رنج می برید باید بدانید که تزیین خانه شما تاثیر زیادی روی افسردگی یا اضطراب دارد. همه ما دوست داریم خانه‌ای شاد و دنج داشته باشیم تا در آن احساس راحتی کنیم، پس شما این فرصت را دارید که فضای خانه خود را شاد و روشن کنید تا روحیه شما تقویت شود. برای اینکه بدانید “تاثیر دکوراسیون بر افراد افسرده” چگونه است و همچنین بدانید چگونه می توانید یک دکوراسیونی را ایجاد کنید که شادی شما را افزایش می دهد، در ادامه این مطلب همراهمان باشید.

تاثیر دکوراسیون بر افراد افسرده چگونه است؟

تاثیر-دکوراسیون-روی-افراد-افسرده

به طور کلی جنبه های مختلفی از طراحی و دکوراسیون منزل وجود دارد که روی افراد مختلف تاثیر می گذارد. در واقع یکسری راه حل وجود دارد که شما می توانید احساس شادی را در خانه خود افزایش دهید و افسردگی را کم کنید. دکوراسیون، چیدمان مبلمان، رنگ ها و سایر عناصر طراحی همگی روی روحیه شما تاثیر دارند، اما افراد کمی هستند که این اصول را در دکوراسیون خانه خود به کار گیرند. وقتی خانه شما فضایی اصولی نداشته باشد و از عناصری استفاده کرده‌اید که مناسب روحیات شما نیستند، قطعاً باعث افزایش افسردگی و اضطراب شما می شود. به طور مثال ممکن است شما وارد خانه‌ای شده اید که سریعاً در آن احساس راحتی می کنید و یا اینکه خانه‌ای دیگر باعث بالا بردن سطح استرس و افسردگی شما می شود. پس می توانیم نتیجه گیری کنیم که اگر شما اصول دکوراسیون خانه را بر حسب روحیات خود رعایت کرده باشید، قطعاً فضای شما فضایی دنج، راحت و آرامش بخش خواهد شد.

چگونه خانه‌ای بدون افسردگی و اضطراب طراحی کنیم؟

نیازی به صرف هزینه های زیاد و استفاده از کارشناسان طراحی برای بازسازی خانه نیست. چند دستور العمل وجود دارد که شما با استفاده از آنها می توانید سریعاً فضای خانه خود را آرامش بخش و شاد کنید.

اجازه دهید نور به خانه شما بتابد

تاثیر-دکوراسیون-بر-روی-افراد-افسرده

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که وقتی خانه در معرض نور طبیعی قرار می گیرد، افراد استرس و افسردگی کمتری را تجربه می کنند. نور طبیعی با افزایش تولید سرتونین و اندورفین، خلق و خوی شما را بهتر می کند. نور طبیعی خورشید برای همه قسمت های خانه خوب است، اما به این فکر کنید که کجا می خواهید نور طبیعی فراوان داشته باشید و کجا باید آن را کنار بگذارید. در حالت ایده آل، آشپزخانه و اتاق نشیمن مکان های عالی برای استقبال از آفتاب هستند.

شما همچنین می توانید نور طبیعی را در اتاق خواب نیز داشته باشید، اما از آنجایی که اتاق خواب شما مکانی برای استراحت است، نمی خواهید آفتاب روشن صبح شما را بیدار کند و خواب آرام شما را مختل کند. اگر پنجره های بزرگی در اتاق خواب خود دارید، روی پرده ها سرمایه گذاری کنید. این بدین دلیل است که شما می توانید میزان نور طبیعی را که وارد فضای خود می کنید کنترل کنید.

روی استفاده از گل ها و گیاهان در منزل سرمایه گذاری کنید

استفاده از گل ها و گیاهان فواید زیادی دارند. اما مهم تر از همه، آنها دی اکسید کربن را جذب می کنند و جریان بهتر اکسیژن را در داخل خانه تضمین می کنند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، توصیه می کنیم مقاله فواید گل و گیاه در خانه چه چیزهایی هستند را از مجله یراق دات کام مطالعه کنید.

تحقیقات نشان داده‌اند که داشتن گیاهان در داخل خانه می تواند افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، همچنین خستگی شما را کمتر کند و سطح مثبت خلق و خوی شما را تقویت کند.

رنگ های مناسب را انتخاب کنید

رنگ های خاص خلق و خوی افراد را بر می انگیزد. سایه های چشمگیر قرمز و زرد می توانند انرژی را به افراد اضافه کنند. از سوی دیگر، رنگ قهوه‌ای تسکین دهنده و خنثی است. در بیشتر موارد، فضای آرام در یک اتاق توسط رنگ هایی که انتخاب می کنید دستور می گیرد. مواردی که باید در دقت در نظر بگیرید عبارتند از:

رنگ آبی:

وقتی صحبت از آرامش می شود، اکثریت به رنگ آبی روی آورند. این یک رنگ آرامش بخش است و در واقع به آرامش ذهن شلوغ کمک می کند.

سفید:

رنگ خنثی برای هوا دادن به فضاها عالی است. با این حال، باید از استفاده مکرر از سایه های یکسان سفید خودداری کنید چراکه بیش از حد کسل کننده به نظر می رسد.

سبز:

سبز روشن آرامش بخش است. این رنگ مربوط به فضای باز و طبیعت است و به همین دلیل به تنهایی باعث ایجاد حس آرامش می شود. برای اینکه احساس آرامش کنید، آن را با رنگ های خاکی ترکیب کنید.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید از همه رنگ های مورد علاقه خود چشم پوشی کنید. فقط حواستان به این نکته باشد که این رنگ ها را در کجا استفاده می کنید.

رنگ های موجود در خانه باید حس خوبی به شما بدهد. در واقع افرادی که از افسردگی رنج می رند، توصیه می شود اتاق را با حداقل 20 درصد از رنگ های مورد علاقه خود تزیین کنند. برای کسب اطلاعات کامل در این زمینه، می توانید مقاله رنگ های آرامش بخش دکوراسیون را از مجله یراق دات کام مطالعه کنید.

نظم خانه خود را حفظ کنید

تاثیر-دکوراسیون-خانه-روی-افسردگی

یک خانه بهم ریخته هیچ آرامشی را برای ساکنین ایجاد نمی کند. این موضوع به شدت در مورد سراسر خانه شما صدق می کند.

از آینه ها در خانه خود استفاده کنید

تاثیر-دکوراسیون-بر-افسردگی

آینه ها به ایجاد توهم وسعت مشهور هستند. آینه فضای باریکی را وسعت می بخشد و به آن احساس هوای بیشتری می دهد. اگر فضایی برای استفاده از آثار هنری روی دیوار ندارید، می توانید در عوض روی آینه سرمایه گذاری کنید.

البته به نکته دقت داشته باشید که نباید بیش از حد آینه ها استفاده کنید، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که سطوح بیش از حد بازتابنده در یک فضا می تواند باعث بیشتر شدن استرس و افسردگی شما شود.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تاثیر دکوراسیون بر افسردگی دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments