تمیز کردن دستگیره - یراق دات کام

تمیز کردن دستگیره


یراق دات کام 3 آبان 1400 - 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل ها و دستگیره ها کثیف ترین و آلوده ترین قسمت های هر مکان مانند : خانه، محل کار و…..می باشند و حتی ممکن است، گاهی باعث انتقال بیماری های ویروسی بین افراد استفاده کننده از آن مکان شوند، لذا تمیزی و عاری از هرگونه تمیزی و عاری از میکروب بودن آنها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

در هنگام ورود به منزل نیز کثیف بودن قفل و دستگیره ورودی می تواند القا کننده حس بدی به شخص وارد شونده باشد به طوری که فرد احساس کند کل مکانی که به آن وارد می شود، کثیف و آلوده است. زیرا ورودی و اولین مواجهه ی فرد با دستگیره درب ورودی محل مورد نظر می باشد و می تواند این حس را در فرد ایجاد نماید. در محل‌های پر رفت و آمد نیز مانند: محل کار و….. که افراد زیادی در طول روز، از دستگیره ها استفاده می نمایند، تمیز کردن آنها یکی از اولویت های مهم محسوب می‌شود؛ زیرا به علت استفاده مکرر از آنها به وسیله افراد مختلف، دستگیره ها می توانند به محل تجمع و رشد میکروب ها تبدیل شوند و باعث انتقال بیماریهای واگیردار بین افراد مختلف گردند.

دستگیره

در نتیجه برای زیبایی بیشتر خانه و هر مکان دیگری و همچنین برای حفظ سلامت افراد استفاده کننده از آن مکان، لازم است حداقل، هفته ای دوبار برای تمیز کردن آن ها اقدامات لازم را انجام داد. این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم؛ برای دربهای ضد سرقت و قفل های دیجیتال باید از روش هایی استفاده نماییم، که علاوه بر پاکیزگی، باعث خراب شدن و خوردگی آنها نشویم.

همچنین دستگیره های درب سرویس های بهداشتی و یا دستگیره های استفاده شده در کابینت آشپزخانه ها و درب ورودی نسبت به سایر مکان ها مانند: اتاق خواب سریعتر کثیف می شوند و به علت آبکاری و ظاهر آن ها تمیز کردن شان نیز دشوارتر خواهد بود.

در این مقاله، به تمیز کردن انواع دستگیره ها با انواع آبکاری و جنس های مختلف پرداخته شده است.

تمیز کردن دستگیره کابینت

روش تمیز کردن دستگیره

در ابتدا به یک روش عمومی برای تمیز کردن کلیه دستگیره ها می پردازیم.

در این روش، ابتدا درون یک ظرف کوچک را نیم لیتر آب گرم ریخته و تقریباً مقدار دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی نیز داخل ظرف آب گرم می ریزیم و مخلوط می نماییم؛ سپس یک پارچه یا ابر را به محلول تهیه شده آغشته می نماییم و به وسیله این پارچه نرم یا ابر دستگیره مورد نظر را تمیز می نماییم. برای قسمت هایی که توسط مواد معدنی موجود در آب رسوب بسته اند، می توان از یک مسواک کهنه نرم استفاده نمود، بدین صورت که مسواک را آغشته به محلول نموده و روی سطح می کشیم و در صورت لزوم چند قطره آب روی آن ریخته و مسواک را به سطح مورد نظر می کشیم. همچنین، برای نواحی مثل شکاف ها و یا زیر دستگیره ها که دسترسی به آنها مشکل است؛ می توان از یک نخ دندان، برای تمیز کردن آن ها استفاده نمود. پس از آن دستگیره را توسط دستمال خیس، تمیز و آبکشی می نماییم و در انتها سطح مورد نظر را توسط یک حوله یا دستمال نخی، خشک می نماییم.

دستگیره ها

تمیز کردن دستگیره های مختلف

حال به بررسی تمیز کردن دستگیره های مختلف با جنس های متفاوت می پردازیم :

دستگیره های استیل (استنلس استیل)

استنلس استیل (فولاد زنگ نزن)، یکی از اجناسی است که استفاده از آن در دستگیره درب، به علت استحکام بالا بسیار رایج است. همچنین به علت جلوه های زیبایی آن، از محبوبیت بالایی در بین عموم برخوردار می باشد. برای تمیز کردن استیل نیاز به داشتن اطلاعات دقیق و کافی خواهیم داشت و همچنین رعایت یکسری از نکات در تمیز کردن دستگیره های استیل ضروری می‌باشد، زیرا اگر با احتیاط و اطلاعات کامل این عمل انجام نگردد، ممکن است، به لعاب آن صدمه زده و ظاهر وسیله را نیز خراب شود.

در این قسمت به چند نکته برای تمیز کردن اجسام استنلس استیل اشاره می نماییم :

  • برای شستشو هرگز شوینده های دارای یون کلر یا حلال های کلردار به کار برده نشود.
  • برای محصولات فولاد زنگ نزن، از شوینده های مخصوص اجاق گاز و فر به هیچ عنوان استفاده نگردد.
  • برای تمیز کردن محصولات استیل معمولی، هیچگاه پارچه های پشمی به کار برده نشوند.
  • هنگامی که دستگیره درب گرم است و احتمال دارد که در معرض آفتاب قرار گرفته باشد، نباید از تمیز کننده ها و یا آب سخت برای تمیز کردن آن ها استفاده نمود.

مواد شوینده

دستگیره های فولاد زنگ نزن

برای تمیز کردن دستگیره از جنس فولاد زنگ نزن، بهتر است از شوینده ها استفاده نشود و محلول های خانگی را جایگزین آنها نماییم، به علت جنس استیل، سطح این دستگیره ها صاف و براق می باشد؛ که استفاده از محلول آب و صابون و یک پارچه نرم برای این امر توصیه می گردد؛ پس از آن با آب معمولی آن را تمیز کرده و با پارچه یا حوله نرم سطح مورد نظر را خشک می نماییم.

در صورتی که به راحتی تمیز نشود و دارای آلودگی باشد می توان از محلولهای خانگی دیگری استفاده نمود برای این امر محلولی از ترکیب سرکه و روغن زیتون به میزان برابر تهیه می نماییم و برای چند دقیقه روی سطح مورد نظر می کشیم و بعد، سطح را تمیز می نماییم. همچنین روش دیگری برای پاک کردن لکه های چربی مقاوم روی دستگیره ها نیز توصیه می شود. در این روش از ترکیب نشاسته و آبلیمو استفاده شده است بعد از پاک کردن آلودگی محل مورد نظر آن را با دستمال خیس پاک کرده و خشک می نماییم.

دستگیره های برنجی و مسی

اگر جنس دستگیره های شما برنجی و مسی است و از جنس آنها مطمئن هستید، استفاده از آب صابون معمولی و روغن های گیاهی برای تمیز کردن آن ها توصیه می گردد. همچنین می‌توان از شوینده های معمولی نیز استفاده نمود.

برای تمیز کردن دستگیره های برنجی و مسی هیچگاه از پولیش استفاده نشود؛ زیرا پولیش باعث ساییده شدن سطح آن ها می گردد و به مرور زمان لایه سطحی دستگیره از بین می رود.

 

امیدواریم که مطالب فوق برای شما عزیزان مفید واقع شود و از آن استفاده نمایید. از شما دوستان نیز تقاضا داریم که تجربیات خود را در زمینه تمیز کردن دستگیره ها با ما و دیگر دوستان عزیز به اشتراک بگذارید.

برچسب‌ها :