راه های تمیز کردن کاغذ دیواری؛ 3 راهکار ساده - یراق دات کام

راه های تمیز کردن کاغذ دیواری؛ 3 راهکار ساده


سهیل رضوی 18 مهر 1401 - 6 دقیقه مطالعه
iOS 14

آیا کاغذ دیواری شما کمی خسته به نظر می رسد و نیاز به تمیز کردن کاغذ دیواری دارید؟ با گذشت زمان، گرد و غبار و رطوبت ممکن است تغییر رنگ داده و دیوارهای کاغذی را نسبت به روزی که پوشانده بودند، تیره تر کنند. کاغذ دیواری در آشپزخانه می تواند با اسپری های آشپزی، دود و روغن های تبخیر شده پوشانده شود و سطحی چسبناک ایجاد کند که گرد و غبار به راحتی روی دیوار می چسبد و سایه می اندازد. در همین حال، کاغذ دیواری در حمام، جایی که در معرض رطوبت زیاد و پاشیده شدن آب قرار دارد، ممکن است در نقاطی کپک زده شود.

تمیز کردن کاغذ دیواری

خوشبختانه، می‌توانید با چند روش نسبتاً ساده که در زیر به آنها اشاره شده است، لکه‌ها را از بین ببرید. مطمئن شوید که نوع خاص پوشش دیوار خود و توانایی های آن را در نظر بگیرید، سپس به خواندن ادامه دهید تا نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری را بیاموزید.

قبل از انجام یک تمیز کردن عمیق، نوع کاغذ دیواری را تعیین کنید. کاغذ دیواری وینیل محبوب ترین است، اما کاغذ دیواری به لطف مواد و فناوری های جدید راه اندازی مجدد می شود. به این ترتیب، گزینه های بیشتری برای انتخاب وجود دارد که هر کدام بسته به دوام مواد، ملاحظات تمیزکاری خاص خود را دارند. 

انواع کاغذ دیواری

کاغذ-دیواری

در اینجا هفت موردی از انواع کاغذ دیواری که باید بشناسید آورده شده است:

وینیل:

این نوع کاغذ دیواری به دلیل مقرون به صرفه بودن و انعطاف پذیری عمومی، بیشتر در خانه ها رایج است. نسخه‌های قدیمی یا ارزان‌تر می‌توانند ظاهری «مصنوعی» یا پلاستیکی داشته باشند، اگرچه کاغذهای وینیل جدیدتر نیز می‌توانند از سنگ، چوب و دیگر سطوح طبیعی تقلید کنند. کاغذ دیواری وینیل که برای 10 تا 20 سال دوام می آورد، اغلب در آشپزخانه ها و حمام ها یافت می شود، زیرا نسبتاً در برابر آسیب آب و کثیفی مقاوم است و همین دوام باعث می شود نسبت به بسیاری از انواع کاغذ دیواری، تمیزی عمیق تری را تحمل کند.

فایبرگلاس:

فایبرگلاس یک دیوارپوش فوق العاده بادوام است که در برابر شعله نیز مقاوم است. می توان از آن برای اصلاح ترک های دیوار یا پوشاندن کامل سقف یا دیوار با یک الگوی تزئینی ظریف استفاده کرد. با طول عمر 30 ساله، گزینه ای گران قیمت اما با کارایی بالا است. مانند وینیل، می تواند آب و صابون و همچنین مایعات پاک کننده غیر ساینده را برای از بین بردن لکه ها کنترل کند. از همه بهتر، بسیار بادوام، مقاوم در برابر محو شدن است و با کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، در طول زمان موجب صرفه جویی در هزینه می شود.

سلولز:

سلولز کاغذ دیواری سنتی قدیمی محسوب می شود که عمدتاً از سلولز، الیاف گیاهی مشتق شده از خمیر چوب تشکیل شده است. رنگ ها به مرور زمان محو می شوند و در معرض آسیب آب هستند. فناوری های جدیدتر سلولز و الیاف پنبه را برای ایجاد کاغذ دیواری مایع، یک پوشش دیواری تنفس پذیر و سازگار با محیط زیست که مانند رنگ اعمال می شود، ترکیب می کند، اما گزینه های بافت بیشتری را ارائه می دهد. انواع کاغذ دیواری های گیاهی را نباید با مواد شیمیایی خشن تمیز کرد یا در معرض رطوبت بالا قرار داد.

پارچه:

کاغذ دیواری های برجسته، بافت دار و پارچه ای امروزه محبوبیت فزاینده ای دارند. آنها همچنین می توانند بسیار گران باشند، به خصوص زمانی که از مواد با کیفیت بالا مانند ابریشم، کتان، مخمل یا رافیا استفاده می شود. پارچه ها از نظر مقاومت در برابر آب متفاوت هستند، بنابراین هنگام تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه ای محتاط باشید. برای بهترین مراقبت، به جای پاک کننده های مایع، از گرد و غبار خشک و جاروبرقی استفاده کنید. برای هر گونه لکه ماندگار، با سازنده یا متخصص تماس بگیرید.

بامبو:

کاغذ دیواری بامبو مبتنی بر گیاه، پایدار و سازگار با محیط زیست است. همچنین در برابر برخی از میکروب ها مقاومت می کند و به دیوارها اجازه تنفس می دهد. با این حال، ممکن است توسط آب آسیب ببیند و بنابراین برای مناطق با رطوبت بالا مانند آشپزخانه و حمام توصیه نمی شود. کاغد دیواری بامبو را با آب تمیز نکنید.

هیبرید:

کاغذ دیواری هیبرید ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی است. این ماده ترکیبی به دیوارها اجازه تنفس می دهد و سازگار با محیط زیست است. همچنین گران‌تر و غیرقابل شستشو است و نگهداری روزانه و گردگیری آن ضروری است.

کاغد دیواری قابل جابجایی یا موقت:

کاغذ دیواری موقت، ساخته شده از وینیل با عملکرد بالا یا پلی استر بافته شده (یا حتی گزینه های سازگارتر با محیط زیست)، طراحی خانه انعطاف پذیری را ارائه می دهد.

اگر کاغذ دیواری شما سلولزی، پارچه، بامبو، هیبریدی یا موقت است، فقط دیوارها را کمی گردگیری یا جاروبرقی بکشید. بسیاری از الیاف و پارچه های طبیعی ممکن است در اثر آب و مواد شیمیایی پاک کننده آسیب ببینند، بنابراین قبل از مقابله با لکه با سازنده تماس بگیرید.

کاغذ دیواری های وینیل و فایبرگلاس، بادوام ترین کاغذ دیواری ها هستند. هر دو را می توان با اسپری های تمیز کننده همه منظوره یا روش تمیز کردن ملایم ذکر شده در زیر تمیز کرد. با این حال، با احتیاط ادامه دهید: با مواد شیمیایی غیر ساینده (بدون پودر) و فقط با پدها یا اسفنج‌های تمیزکننده نرم (بدون پد تمیز کردن) کار کنید تا سطح را خراشیده، پارگی یا آسیبی به آن وارد نکنید.

روش های تمیز کردن کاغذ دیواری

تمیز-کردن-کاغذ-دیواری

1- با حذف گرد و غبار سطح شروع کنید:

همه انواع کاغذ دیواری ها را باید به طور مرتب، هر دو ماه یک بار، با یک پارچه میکروفیبر گردگیری کنید. برای مکان‌هایی که دسترسی به آن‌ها در نزدیکی سقف است، پارچه‌های خود را به یک جارو با دسته‌های بلند وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که سر جاروبرقی مو ندارد و به راحتی گرد و غبار را می‌کند و دیوار را نمی‌کند. از سقف شروع کنید و سر جاروبرقی را در خطوط بلند و صاف به سمت پایین دیوار بکشید.

نکته: برای کاغذ دیواری وینیل که شسته می شود، همیشه قبل از مقابله با لکه ها، سطح را گردگیری یا جاروبرقی بکشید. اگر فوراً آب و صابون بمالید، گرد و غبار یا تار عنکبوت گل آلود می شود و کار نظافت شما را سخت تر می کند.

2- کاغد دیواری عمیق (فقط انواع وینیل یا فایبرگلاس) با آب و صابون تمیز کنید:

در یک سطل، 1 گالن آب را با ¼ فنجان مایع ظرفشویی ملایم یا صابون مخلوط کنید. سپس، یک اسفنج نرم و غیر ساینده را در آب صابون فرو کنید و آن را با حلقه بیرون بیاورید تا فقط مرطوب شود و کاغذ دیواری را پاک کنید.

اگر کاغذ دیواری شما در آشپزخانه است، این مخلوط صابونی باید بیشتر لکه های چربی را از بین ببرد، اما شاید نه همه لکه های چربی. ممکن است تغییر رنگ ناشی از آسیب آب یا کپک را برطرف نکند. لکه‌های عمیق‌تر را یادداشت کنید و در مقابل میل شدیدتر مالش دادن مقاومت کنید.در مرحله بعدی به این لکه‌های ماندگار می‌پردازیم. فعلاً اجازه دهید دیوارها در هوا خشک شوند یا با دست با حوله خشک شوند.

3- آثار لکه و آسیب آب را از بین ببرید:

ابتدا نوع لکه را مشخص کنید، سپس می توانید روند حذف صحیح را انجام دهید.

  • برای نواحی کوچک تغییر رنگ سطح ناشی از مداد یا آثار کثیف روی کاغذ دیواری وینیل: از یک پاک کن آدامس یا یک تکه نان سفید ساده استفاده کنید. به سادگی پاک کن یا نان را به آرامی روی علامت بمالید تا زمانی که از بین برود.
  • برای لکه های آب سرسخت، لکه های چربی بزرگتر از توپ بیسبال، یا تغییر رنگ عمومی در اکثر انواع کاغذ دیواری: قبل از اقدام به محلول خانگی با سازنده تماس بگیرید. (این مورد برای همه انواع کاغذ دیواری صدق می کند به جز وینیل که می تواند مواد شیمیایی لکه برنده مانند سفید کننده را تحمل کند.) اگر کاغذ دیواری شما قدیمی است یا سازنده آن را نمی شناسید، حتماً ابتدا تمام محلول های لکه بری را تست کنید. قسمتی را در پشت مبلمان خود یا نزدیک تخته های کف قرار دهید، جایی که هرگونه تغییر رنگ در آن پنهان می شود. محلول سفید کننده را روی سطح کوچکی بمالید، بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند، سپس با یک اسفنج مرطوب پاک کنید. اگر تست وصله کاغذ دیواری تمیزتر و روشن‌تر را نشان داد، می‌توانید به حذف لکه بروید.
  • برای لکه های روی وینیل ناشی از آسیب آب: محلول سفید کننده یا سرکه سفید را امتحان کنید. با محلول ضعیف تری شروع کنید و در صورت نیاز سفید کننده یا سرکه بیشتری اضافه کنید. ¼ فنجان سفید کننده را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. ابتدا محلول را یک نقطه کوچک نامحسوس روی دیوار تست کنید، جایی که هرگونه تغییر رنگ در آن پنهان می شود. اگر به نظر می رسد که در پنج تا 10 دقیقه کار می کند، ادامه دهید. یک اسفنج نرم یا پد پنبه ای را به مخلوط آغشته کنید و آب اضافی را بیرون بیاورید. اسفنج را روی لکه بکشید و بگذارید پنج دقیقه بماند. سفید کننده های باقیمانده را با یک اسفنج تمیز و مرطوب بردارید و با حوله خشک کنید.
  • برای لکه های کثیفی یا چربی روی کاغذ دیواری فایبرگلاس: ½ فنجان سرکه سفید را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را روی قسمت لکه‌دار دیوار بمالید و در همان جهت الگوی کاغذ دیواری بمالید. سطح را با یک اسفنج آغشته به آب تمیز پاک کنید و بعد با حوله خشک کنید.
  • برای هر لکه عمیق تر از گرد و غبار سطحی که روی کاغذ دیواری های پارچه و الیاف طبیعی یافت می شود: ابتدا با سازنده یا متخصص کاغذ دیواری تماس بگیرید. روش حذف لکه شما به نوع و سن لکه و همچنین مواد دقیق کاغذ دیواری بستگی دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تمیز کردن کاغذ دیواری داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments