راهنمای خرید دستگیره درب چوبی + ویدیو

راهنمای خرید دستگیره درب چوبی + ویدیو


سهیل رضوی 22 شهریور 1400 - آخرین ویرایش در18 دی 1400 مدت 6:23 دقیقه

دستگیره چوبی ” ! وسیله ای که هر روز آن را روی درب ها می بینیم، اما می تونید دستگیره مناسب را برای درب خودتون انتخاب کنید ؟ فقط ظاهر دستگیره مهمه یا موارد دیگه ای هم باید موقع انتخاب در نظر بگیریم ؟ چند نوع دستگیره داریم ؟ برای درب های مختلف باید کدام دستگیره را انتخاب کنیم ؟ کدام جنس از بین دستگیره ها بهتره ؟ دستگیره ایرانی یا دستگیره خارجی ؟ برای پاسخ به این سوال ها و کسب اطلاعات بیشتر تا آخر این ویدیو با تیم تحریریه یراق دات کام همراه باشید.

وضعیت درب

اولین مسئله ای که باید در تهیه ی دستگیره چوبی به آن دقت کنیم اینه که درب ما قبلاً بر روی آن دستگیره نصب بوده یا خیر ؟! اگر که درب ما نو هستش در انتخاب دستگیره هیچ مشکلی نداریم و می توانیم با سلیقه ی خودمان از دستگیره های موجود در بازار، یکی را انتخاب کنیم. اما اگر که درب ما نو نیست و قبلاً روی آن دستگیره نصب بوده باید به دو نکته توجه کنیم : نکته ی اول اینه که بعد از نصب دستگیره، نباید جای سوراخ های دستگیره قبلی مشخص باشه و نکته ی دوم اینه که باید حواسمون به تفاوت رنگی زیر دستگیره قدیمی که به مرور زمان ایجاد شده باشه تا پس از نصب دستگیره جدید این تفاوت رنگی آشکار نشه.

پس برای انتخاب دستگیره ی جدید حتماً با کارشناسان یراق مشورت کنید تا در صورتی که خواستید خودتان دستگیره را تهیه کنید حتماً نمونه ی دستگیره قبلی را به فروشنده نشان دهید تا بتوانید دستگیره مناسب درب خودتان را انتخاب کنید.

انواع دستگیره درب چوبی

نکته ی دیگری که باید قبل از خرید دستگیره به آن دقت کنید، انواع آنها است. ما سه نوع دستگیره برای درب های چوبی داریم :

  • دستگیره های پلاک
  • دستگیره های رزت دار
  • دستگیره های مشتی

از بین اینها دو نوع پلاک و رزت دار بیشتر رایج هستند. دستگیره های پلاک همان طراحی آشنا و قدیمی هستند که ما هر روزه در جاهای مختلف می بینیمشان و هنوز هم طرفداران خودشان را دارند.

انواع دستگیره

انواع دستگیره درب چوبی

علاوه بر این چهار نوع دستگیره پلاک داریم :

  • دستگیره های پلاک کلیدی
  • دستگیره های سرویس
  • دستگیره های آپارتمانی
  • دستگیره های سوییچی

دستگیره های کلیدی برای درب های داخلی و دستگیره های سرویس برای درب های سرویس بهداشتی استفاده می شوند و دستگیره های آپارتمانی هم برای درب های ورودی آپارتمان. همچنین علاوه بر اینها ما می توانیم از دستگیره های سوییچی هم استفاده کنیم که بسته به جایگاهی که استفاده می شوند باید سیلندر و قفل مناسب خودشان را انتخاب کنیم.

دستگیره پلاک

انواع دستگیره پلاک

دستگیره رزت

نوع دیگر دستگیره ها که نسبت به دستگیره های پلاک جدیدتر هستند، دستگیره های رزت دارند. دستگیره های رزت دار برخلاف دستگیره های پلاک از دو قسمت دستگیره و رزت تشکیل شده اند و دارای پلاک دو تیکه هستند. همچنین با توجه به ظاهر زیبای دستگیره های رزت دار، امروزه این دستگیره ها در ساختمان ها خیلی پر مصرفند و خیلی از افراد آنرا می پسندند.

نکته مهم دیگه در دستگیره های رزت دار این است که باید با توجه به مکان نصب دستگیره، سیلندر و قفل مخصوص آنرا انتخاب کنیم. برای مثال برای نصب دستگیره رزت دار در سرویس ها باید از سیلندر و قفل مخصوص سرویس استفاده کنیم.

دستگیره مشتی

نوع آخر دستگیره های مخصوص نصب بر روی درب های چوبی، دستگیره های مشتی هستند که در درب های داخلی بکار می روند. این دستگیره ها در گذشته خیلی پرکاربرد بودند اما با توجه به گذر زمان استفاده از آنها کمتر شده، اما امروزه با توجه به مکانیزم ساده و به صرفه بودنشان، استقبال برای خرید آنها بیشتر شده چراکه دیگر نیازی به تهیه ی قفل، سیلندر و دستگیره به صورت جداگانه نیست و کافیه یک جفت دستگیره مشتی را برای درب خودمان تهیه کنیم. همچنین با توجه به احساس کلاسیکی که این دستگیره ها به ما می دهند، تمایل برای استفاده از این دستگیره ها در جامعه بیشتر شده.

راست یا چپ بودن دستگیره

نکته ی مهم دیگری که باید موقع خرید دستگیره حواسمان باشه راست یا چپ بودن دستگیره است. ما این موضوع را در دستگیره های پلاک سرویس یا آپارتمانی داریم. برای تشخیصش هم اینه که ما بیرون و رو به درب سرویس و یا آپارتمان می ایستیم و می بینیم که لولایی درب کدام قسمت ما واقع شده است. اگر لولا سمت راست ما بود ما باید دستگیره ی راست و اگر سمت چپ ما بود ما باید دستگیره ی چپ تهیه کنیم.

جنس دستگیره

موضوع مهم بعدی جنس و رنگ دستگیره است. دستگیره ها می توانند جنس دسته و پلاک متفاوت و یا یکسانی داشته باشند. این جنس می تواند از آلیاژ زاماک، آلومینیوم و آهن ساخته شود که از نظر کیفیت زاماک در جایگاه اول، آلومینیوم در جایگاه دوم و آهن در جایگاه سوم قرار می گیرند. همچنین ما جنس خیلی خوب و مرغوب برنج را در دستگیره ها می بینیم که به دلیل گران بودن، کمتر در بازار رایج هستند و در دستگیره های خاص و کلاسیک کاربرد دارند.

دلیل تفاوت بین جنس دستگیره و پلاک دستگیره هم این است که دسته ی دستگیره، وسیله ای که دائماً در حال استفاده است و به همین دلیل تولید کننده ها جنس بهتری را برای آن انتخاب می کنند تا در عین رعایت توازن قیمت، کیفیت خوب و مورد پسند مشتری را هم تامین کنند.

رنگ دستگیره

مسئله ی مهم دیگر در طراحی دستگیره ها، رنگ آنها می باشد. دستگیره های دارای رنگ های زیتونی، نسکافه ای، نقره ای و طلایی هستند اما به دلیل ساختار آبکاری طلایی، مقاومت این رنگ از سایر رنگ ها کمتر است، از این رو تولید کننده ها برای افزایش مقاومت رنگ طلایی روی آن یک لایه روکش پی وی دی قرار می دهند تا مقاومت دستگیره را بالا ببرند و در نتیجه قیمت آن هم گران تر از سایر دستگیره ها است و می شود گفت که دستگیره های طلایی با روکش پی وی دی جزء گران ترین دستگیره های بازار هستند.

علاوه بر این تولید کننده ها در طراحی دستگیره از پتینه، سرامیک و طرح های چوبی هم استفاده می کنند تا سلیقه ی مشتری را پوشش بدهند.

دستگیره های موجود در بازار ایران

نکته ی آخری که در این ویدیو می خواهیم به آن اشاره کنیم، دستگیره های موجود در بازار ایران است که شامل دستگیره های ایرانی، ایتالیایی و اسپانیایی می شوند. دستگیره های خارجی چندین برابر گران تر از دستگیره های ایرانی هستند و با توجه به کیفیت خوب دستگیره های ایرانی، پیشنهاد ما در تیم تحریریه یراق دات کام خرید دستگیره ی با کیفیت از برندهای خوب ایرانی است.

امیدواریم با توجه به نکاتی که در این کلیپ مطرح شد بتوانید به سادگی و با سلیقه ی خودتان، مناسب ترین دستگیره را برای دربتان انتخاب کنید. همچنین در صورت نیاز شما می توانید انواع دستگیره ها را و سایر یراق درب را از سایت یراق دات کام تهیه کنید.

تا ویدیوهای بعدی شما را به خدای بزرگ میسپاریم، خدانگهدار.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments