راهنمای نصب آرام بند + ویدیو - یراق دات کام

راهنمای نصب آرام بند + ویدیو


سهیل رضوی 28 آذر 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 14 دقیقه مطالعه
iOS 14

آرام بند ” وسیله ای است که امروزه استفاده زیادی در درب های نفر رو ( ورودی ) ساختمان و درب های راهرو ساختمان دارد که این آرام بندها دو وظیفه ی اصلی دارند : اول اینکه قطعاً درب را ببندند و دوم آرام بستن درب.

به دلیل اینکه در ساختمان های مسکونی و اداری معمولاً تردد زیادی انجام می شود می توانیم با استفاده از جک آرام بند، از محکم بسته شدن و خرابی درب ها جلوگیری کنیم.

ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم به بررسی آرام بند درب بپردازیم، با راهنمای نصب ” آرام بند ریلی ” و ” آرام بند بازویی ” آشنا شویم و اطلاعات مورد نیاز نگهداری و استفاده از آرام بندها را بدانیم. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

آرام بند درب چیست ؟

آرام بند دارای جک هیدرولیکی می باشد که این جک باعث می شود پس از باز شدن و رها کردن درب، باعث این شود که درب به صورت خودکار بسته شود. درب های ورودی ساختمان اکثراً دارای قفل های حیاطی برقی یا معمولی هستند که استفاده کردن از آرام بند برای درب های دارای قفل برقی واجب می باشد چراکه استفاده نکردن از آرام بند باعث خرابی و آسیب به قفل های برقی و درب ها خواهد شد.

وقتی که از آرام بند در درب ها استفاده می کنیم؛ خواهیم دید که بعد از رها کردن، درب تا نزدیکی چهارچوب میاید که بعد از آن با سرعت کمتر پیش می رود تا درب بسته شود.

انواع آرام بند

آرام بند ریلی

آرام بند ریلی به صورت تخت بر روی درب نصب می شود که از این آرام بند ها معمولاً در مکان هایی که جایی برای بازوی آرام بند وجود ندارد استفاده می کنند.

از لحاظ ظاهری آرام بند ریلی نسبت به آرام بند بازویی ظاهر زیباتری دارد که به همین دلیل قیمت بالاتری نیز دارند.

آرام بند بازویی

آرام بند بازویی بیشترین استفاده را در درب ها دارد که این آرام بند توسط بازویی که مانند آرنج دست تعبیه شده، درب را باز و بسته می کند. این بازو از یک طرف به قطعه ای که به درب بسته می شود متصل است و از طرف دیگر به منبع مکانیکی و یا مخزن هیدرولیکی دارای روغن آرام بند درب متصل است که با نیرویی که مخزن به بازو وارد می کند باعث بسته شدن درب می شود.

حالا که صحبت از روغن آرام بند شد بد نیست بدانید که ” نوع روغن ” استفاده شده در آرام بند بازویی، روغن هیدرولیکی مخصوص آرام بند می باشد.

نکته ی آخری که لازم است بدانید این است که آرام بند بازویی دارای 2 مدل : ” آرام بند دو مرحله ای ” و ” آرام بند سه مرحله ای ” یا ” آرام بند دارای ضربه آخر ” می باشد.

آرام بند دو مرحله ای ” همان آرام بند های معمول می باشند که در دو مرحله درب را می بندند و ” آرام بند 3 مرحله ای ” یا اصطلاحاً دارای ضربه آخر، مانند آرام بند های 2 مرحله ای عمل می کنند و فقط با این تفاوت که وقتی درب تا چند سانتی متری چهارچوب می رسد، ضربه نهایی را به درب وارد می کند تا درب بسته شود.

آموزش نصب آرام بند

راهنمای نصب آرام بند بازویی

راهنمای نصب آرام بند ” می تواند به شما کمک کند تا بتوانید آرام بند درب خود را نصب کنید که ما قصد داریم به راهنمای نصب آرام بند بازویی بپردازیم تا در صورت نیاز بتوانید آرام بند را نصب کنید. قبل از شروع باید آرام بند با نمره ی مناسب را برای نصب انتخاب کنیم. با اندازه گیری وزن و عرض درب می تونیم نمره آرام بند مناسب درب را انتخاب کنیم.

درون بسته بندی آرام بند ها، ما راهنما و شابلون مخصوص نصب را می بینیم که برای نصب باید مراحل زیر را انجام دهید :

  • ابتدا شابلون را بر روی درب و در محل مناسب میچسبانیم.

نصب آرام بند بازویی 1

  • حالا محل های نصب پیچ را بر روی درب علامت گذاری می کنیم.

نصب آرام بند بازویی 2

  • سپس قطعه ی اصلی آرام بند را با استفاده از تراز بر روی محل خودش پیچ می کنیم.

نصب آرام بند بازویی 3

  • در این مرحله بازوی پایینی آرام بند را با زاویه 90 درجه با درب، بر روی قطعه اصلی پیچ می کنیم.

نصب آرام بند بازویی 4

  • سپس بازوی بالایی را سرجای خودش پیچ می کنیم. حالا طوری که بازوی بالایی با درب، زاویه 90 درجه بسازه، دو بازو را بهم متصل می کنیم. برای این منظور باید کمی بازوی پایینی را خم کنیم و برای تنظیم بهتر، با استفاده از مکانیزم بازوی بالایی می تونیم طول بازوی بالایی را تغییر بدیم.

نصب آرام بند بازویی 5

  • در انتها پیچ تنظیم طول بازوی بالایی را سفت می کنیم.

نصب آرام بند بازویی 6

راهنمای نصب آرام بند ریلی

دومین ” راهنمای نصب آرام بند ” که می خواهیم به آن بپردازیم آرام بند ریلی است که برای نصب آرام بند ریلی باید مراحل زیر را طی کنید :

  • ابتدا شابلون موجود درون بسته بندی محصول را با استفاده از راهنمای نصب، بر روی درب میچسبانیم و محل های نصب پیچ را علامت گذاری می کنیم.

نصب آرام بند ریلی

  • سپس با استفاده از دریل، محل پیچ ها را سوراخ می کنیم.

نصب آرام بند ریلی 2

  • حالا قطعه ی اصلی آرام بند را بر روی درب پیچ می کنیم.

نصب آرام بند ریلی 3

  • در محله ی بعد بازوی پایینی را بر روی آرام بند نصب می کنیم.

نصب آرام بند ریلی 4

  • سپس مکانیزم ریل را سر جای خودش نصب می کنیم.

نصب آرام بند ریلی 5

  • حالا کافیه بازوی پایینی را در حالت بسته به مکانیزم ریل متصل کنیم.

نصب آرام بند ریلی 6

  • پس از رگلاژ، آرام بند ما قابل استفاده است.

روش رگلاژ آرام بند

برای ” نحوه تنظیم سرعت آرام بند ” احتیاج به رگلاژ آرام بند داریم که با استفاده از دو”  پیچ تنظیم آرام بند ” این کار را انجام می دهیم. یکی از پیچ ها مخصوص تنظیم سرعت بسته شدن درب می باشد و پیچ دیگری هم مخصوص تنظیم شدت ضربه ای است که آرام بند در مرحله دوم برای بسته شدن زبانه ی درب وارد می کند.

پس از رگلاژ، قطعه پایینی را به روی آرام بند می بندیم که با این کار ” تنظیم آرام بند ” صورت گرفته و حالا آرام بند قابل استفاده است !

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید این است که این نوع رگلاژ هم برای آرام بند بازویی و هم برای آرام بند ریلی مورد استفاده قرار میگیره.

همچنین لازم است بدانید که در فصل تابستان و زمستان به دلیل انبساط و انقباظی که برای آرام بند بوجود می آید، باید در هر یک از این فصل ها تنظیم آرام بند یا رگلاژ آرام بند را انجام دهید. ” تنظیم آرام بند درب ورودی ساختمان ” در فصل های تابستان و زمستان باعث جلوگیری از خرابی درب و آهسته بسته شدن درب خواهد شد.

 

رگلاژ آرام بند

نمره بندی آرام بند

یکی از موضوع های مهم در انتخاب آرام بند، وزن درب است که آرام بند باید مناسب وزن درب باشد. البته عرض درب هم برای انتخاب موضوع مهمی محسوب می شود ولی به دلیل اینکه اکثر درب ها قالب اندازه استانداری دارند، معمولاً اندازه ی آنها در بازه ی مشخصی است و تنها وزن درب است که حائز اهمیت می باشد.

برای انتخاب آرام بند مناسب باید حدود وزن درب خود را بدانید که به این بازه ها اصطلاحاً نمره بندی می گویند. نمره بندی آرام بند درب به صورت زیر می باشد :

  • آرام بند نمره یک ( بازه ی تا 45 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره دو ( بازه ی 45 تا 60 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره سه ( بازه ی 60 تا 80 کیلوگرم )
  • آرام بند نمره چهار ( بازه ی 80 تا 100 کیلوگرم که در بعضی مواقع تا 120 کیلوگرم هم می باشد )
  • آرام بند نمره پنچ ( بازه ی 120 تا 140 کیلوگرم ) که به این آرام بند ها ” آرام بند سنگین ” می گویند

نحوه تعویض روغن آرام بند

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم ” نوع روغن ” مورد استفاده در آرام بند ها، هیدرولیکی می باشد که نحوه تعویض روغن آرام بند به این شکل است که باید تحت فشار و توسط دستگاه های مخصوص انجام شود و اگر شخصاً اقدام به باز کردن پیچ های روغن آن کنید، روغن با فشار زیاد بیرون زده و موجب خالی شدن روغن و از کار افتادن آرام بند خواهد شد.

برندهای تولید کننده آرام بند

آرام بند ها دارای برندهای معتبری در بازار هستند که این برند ها ساخت کشور آلمان، ایتالیا، ژاپن، تایوان و ایران می باشد که معتبر ترین برندهای تولید کننده آرام بند عبارتند از : آرام بند فاتلس | FATELESS ، آرام بند گزه | GEZE ، آرام بند هاربین | HARBIN ، آرام بند سارو | SARO ، آرام بند کینگ | KING ، آرام بند ان اچ ان | NHN و غیره که این برندها دارای ضمانت نامه یا گارانتی 2 تا 5 سال می باشد.

آرام بند ان اچ ان آرام بند سارو

آرام بند فاتلس آرام بند کینگ

آرام بند گزه آرام بند هاربین

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده و نصب انواع آرام بند بویژه آرام بند ریلی و آرام بند بازویی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments