راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری + ویدیو - یراق دات کام

راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری + ویدیو


سهیل رضوی 17 اسفند 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 مدت ۲:۰۱ دقیقه

یکی از دستگیره های پر کاربرد در درب های ضد حریق و درب های خروج، “دستگیره خروج اضطراری” یا دستگیره آنتی پنیک می باشد که بعضی از افراد به این دستگیره ها، دستگیره فرار نیز می گویند.

ما در این مطلب قصد داریم شما را با راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری آشنا کنیم تا با تماشای ویدیوی راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری بتوانید به راحتی آنها را نصب کنید.

قبل از آموزش نصب دستگیره درب خروج اضطراری، می خواهیم نگاهی کلی به این دستگیره ها داشته باشیم تا شما با انواع دستگیره خروج اضطراری و نکات فنی آنها آشنا شوید، پس در ادامهٔ این مطلب با تیم تحریریه یراق دات کام همراه باشید.

دستگیره آنتی پنیک چیست ؟

دستگیره خروج اضطراری یا “دستگیره آنتی پنیک” ، دستگیره ای است که برای درب های خروج اضطراری یا پله های فرار استفاده می شود. ما اغلب این درب ها را در ساختمان های بزرگ شهری می بینیم که در مواقع ضروری می توان از این درب ها و راهروهای خروج استفاده کرد.

اصلی ترین کاربرد دستگیره درب ضد حریق خروج اضطراری این است که برای باز کردن درب، احتیاجی به استفاده از دست نخواهید داشت و فقط با فشار دادن یا هُل دادن می توانید این درب ها را باز کنید.

دستگیره آنتی پنیک از قسمت بیرونی درب دارای دستگیره های معمول که اکثراً با آن آشنایی دارید می باشد. نکته ای که وجود دارد این است که درب های خروج از داخل قفل نمی شوند و فقط از سمت بیرون درب قفل خواهد شد که این مزیت باعث می شود در صورت قفل کردن، افراد نمی توانند از بیرون به داخل ورود کنند.

به طور کلی دستگیره های خروج دارای دو مدل هستند که این مدل ها شامل موارد زیر می باشند :

  • دستگیره خروج اضطراری تخت
  • دستگیره خروج اضطراری میله ای

انواع دستگیره خروج اضطراری کدامند ؟

همانطور که اشاره شد این دستگیره ها دارای دو مدل هستند که هر کدام از این مدل ها دارای ویژگی هایی خاص هستند :

دستگیره خروج اضطراری تخت :

دستگیره خروج اضطراری تخت یا تاچ بار، این نوع دستگیره دارای پنل پهنی است که با فشار دادن یا هُل دادن باز خواهد شد. دستگیره آنتی پنیک تخت دارای مدل های یک نقطه، دو نقطه و ماژولار می باشد.

برای اینکه متوجه تفاوت این مدل ها شوید لازم است بدانید که مثلاً دستگیره دو نقطه علاوه بر اینکه از روبرو درب را به چهارچوب گیر می دهد، بالا و پایین درب را هم به بست یا چفت که وجود دارد گیر می دهد. همچنین این دستگیره ها دارای مدل هایی هستند که بالا و پایین درب را گیر می دهد ولی از روبرو درب را گیر نمی دهد که به این مدل ها نیز دو نقطه می گویند.

دستگیره خروج اضطراری ماژولار یعنی اینکه قابلیت تبدیل شدن به دستگیره تک نقطه و دو نقطه را دارد و به هر نحوی که بخواهید می توانید از حالت های گوناگون آن استفاده کنید.

دستگیره خروج اضطراری تخت

دستگیره خروج اضطراری تخت

دستگیره خروج اضطراری دو نقطه

دستگیره خروج اضطراری دو نقطه

دستگیره خروج اضطراری ماژولار

دستگیره خروج اضطراری ماژولار

دستگیره خروج اضطراری میله ای :

دستگیره خروج اضطراری میله ای یا دستگیره خروج اضطراری لوله ای بر خلاف دستگیره های تخت، دارای میله ای است که با فشار دادن آن، درب باز خواهد شد.

دستگیره خروج اضطراری میله ای

دستگیره خروج اضطراری میله ای

جنس دستگیره خروج اضطراری چیست ؟

اکثراً جنس دستگیره خروج اضطراری به صورت آلومینیومی یا استیل است که این مدل ها دارای رنگ های قرمز، مشکی، نقره ای و استیل می باشد.

نحوه نصب دستگیره خروج اضطراری چگونه است ؟

راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری به صورت زیر می باشد :

محل نصب :

ابتدا با توجه به راهنمای نصب درون بسته بندی، محل نصب قطعه های فلزی را بر روی درب پیدا می کنید.

مشخص کردن محل نصب

سوراخ کردن محل مورد نظر :

حالا با توجه به شابلون نصب، محل های مورد نظر را سوراخ می کنید.

سوراخ کردن محل مورد نظر

پیچ کردن قطعه فلزی :

سپس قطعه های فلزی را بر روی درب پیچ می کنید.

پیچ کردن قطعه فلزی

نصب دستگیره اصلی :

بعد از آن نوبت به نصب خود دستگیره خروج اضطراری بر روی قطعهٔ فلزی می رسد که باید آنرا سر جای خودش پیچ کنید.

نصب قطعه دستگیره

نصب دستگیره بیرونی :

حالا اگر درب شما از سمت بیرون دستگیرهٔ عادی دارد، باید آنرا را هم سرجای خودش محکم کنید.

نصب دستگیره بیرون درب

نصب کاور و سیلندر دستگیره :

در نهایت کافی است کاور دستگیره بیرونی، سیلندر و کاور های دستگیرهٔ خروج اضطراری را سر جای مخصوصش نصب کنید.

نصب کاور دستگیره و سیلندر

حال دستگیره خروج اضطراری شما آمادهٔ استفاده است!

فقط باید این نکته را رعایت کنید که ممکن است کمی نحوهٔ نصب دستگیره ها با توجه به نوعشان متفاوت باشد ولی اکثراً نصب آنها شبیه به یکدیگر می باشند و راهنمای نصب دقیق آنها در بسته بندی محصول وجود دارد.

در آخر این نکته را باید اضافه کنیم که در بعضی از مدل ها، شما می توانید اضافهٔ طول میلهٔ دستگیره را با توجه به عرض درب، برش دهید تا دستگیره به درستی بر روی درب قرار بگیرد.

برش میله دستگیره

معتبر ترین برندهای دستگیره آنتی پنیک کدامند ؟

دستگیره آنتی پنیک دارای برندهای معتبری در بازار می باشد که اگر بخواهیم معروف ترین آنها را نام ببریم می توانیم به دستگیره پنیک HTN ، دستگیره آنتی پنیک سارو ، دستگیره آنتی پنیک کالی ، دستگیره آنتی پنیک تسا و…. اشاره کنیم.

همچنین لازم به ذکر است قیمت دستگیره خروج اضطراری تحت تاثیر عواملی مانند مدل های آن یا برندهای آن قرار دارد که برای مشاهده قیمت دستگیره آنتی پنیک یا خرید دستگیره خروج اضطراری به وبسایت یراق دات کام مراجعه کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده، خرید و نصب دستگیره خروج اضطراری داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments