نحوه سازماندهی آشپزخانه چگونه است؟ - یراق دات کام

نحوه سازماندهی آشپزخانه چگونه است؟


سهیل رضوی 4 آبان 1401 - 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

هیچکس دوست ندارد مهمان یا افراد دیگر وارد آشپزخانه شوند و شروع به مرتب کردن همه کابینت ها کنند. صبح از خواب بلند می شوید و به آشپزخانه می روید تا صبحانه بخورید که می بینید به یکباره با انبوهی از کاسه ها یا ظروف بهم ریخته شده مواجه اید. این بهم ریختگی ها می تواند اعصاب شما را خُرد کند اما لازم است بدانید برای سازماندهی آشپزخانه فقط یک روش کاملاً درست وجود دارد و همه چیز به یک کلمه خلاصه می شود که آن کارایی است. 

در این مقاله ما بهترین راه برای سازماندهی آشپزخانه را توضیح می دهیم. مهم نیست که چقدر آشپزخانه شما بزرگ یا کوچک می باشد، شما می توانید به راحتی چیدمان منظمی برای آشپزخانه خود داشته باشید.

چگونه آشپزخانه خود را تنظیم و سازماندهی کنیم؟

سازماندهی-آشپزخانه

وسایل آشپزی و ادویه :

هنگام سازماندهی آشپزخانه، از کنار اجاق گاز شروع کنید، جایی که زمان زیادی را در آن صرف می کنید. اگر راست دست هستید، وسایل آشپزی شما مانند کفگیر، قاشق ها و.. باید در کشوی سمت راست اجاق گاز قرار بگیرند. به این ترتیب، شما مجبور نیستید از آشپزخانه عبور کنید تا چیزی را که نیاز دارید بلافاصله هنگام آشپزی بردارید. اگر کشو کنار اجاق گاز ندارید، بسته به راست دست یا چپ دست بودن، می توانید ظروف خود را در یک جاظرفی در دو طرف اجاق گاز قرار دهید.

در طرف دیگر اجاق گاز (یعنی اگر چپ دست هستید باید در سمت راست و اگر راست دست هستید باید در سمت چپ) وسایل آشپزخانه‌ای که کمتر از آن استفاده می کنید را قرار دهید. این وسایل می توانند شامل درب باز کن کنسرو، کارد و…. باشند.

همه وسایل آشپزی شما می توانند جایگاه مخصوص به خود را داشته باشند، اما هنوز از اجاق گاز دور نشوند. ما توصیه می کنیم که ادویه‌های خود را در کنار اجاق گاز قرار دهید زیرا وقتی در حال آماده سازی و پختن غذا هستید از آن ها استفاده می کنید. برای منظم نگه داشتن ادویه ها، ممکن است بخواهید روی یک ققسه یا “جا ادویه‌” روی میز سرمایه گذاری کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که ادویه های زیادی دارید، ادویه هایی را که بیشتر استفاده می کنید (مثلاً پودر سیر، زردچوبه، نمک، فلفل، زیره و…) را نزدیک اجاق گاز خود نگه دارید. سایر ادویه هایی را که کمتر استفاده می کنید می توانند تا زمانی که واقعاً به آن ها نیاز داشته باشید، در جای دیگری قرار بگیرند.

لوازم آشپزی :

با در نظر گرفتن موضوع کارایی، ما می گوییم که برای دسترسی آسان باید ظروف آشپزی خود را نیز نزدیک اجاق گاز داشته باشید. به طور مثال، قابلمه ها و ماهیتابه ها را در سمت راست قرار دهید (اگر راست دست هستید) و در سمت چپ نعلبکی ها و لوازم دیگر را قرار دهید (اگر چپ دست هستید این کار را برعکس انجام دهید). ظروف پخت نیز باید در نزدیک ترین مکان بعدی که باید آن ها را نگهداری کنید، نزدیک اجاق گاز باشند.

وقتی صحبت از ابزارهای پخت و پز مانند مخلوط کن، سرخ کن، توستر و… می شود، ما به شما توصیه می کنیم فقط آنچه را که هر روز استفاده می کنید را روی پیشخوان نگه دارید تا از شلوغی جلوگیری کنید. این بدین معنی است که مخلوط کن را بیرون نگه دارید و سایر لوازم آشپزخانه را در کابینت تا از دید پنهان نگه دارید.

مرتب-کردن-آشپزخانه

ظروف :

ظروف آشپزخانه قطعاً یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه شماست. وقتی نوبت به محل قرار دادن آن ها می رسد، شما باید به سادگی به منطقی ترین موضوع فکر کنید. بسته با سازماندهی آشپزخانه شما، ممکن است به این معنا باشد که مثلاً لیوان ها را مستقیماً در کابینتی نزدیک به یخچال قرار دهید. شما به این فکر کنید که چگونه واقعاً از فضای آشپزخانه شما استفاده می کنند. آیا کاسه های شما عمدتاً برای غلات و سوپ استفاده می شود؟ سپس شاید منطقی باشد که آن ها را درون کابینتی قرار دهید که نزدیک اجاق گاز یا محل پختن غذا است.

شما باید یک قفسه یا کابینت مشخص برای نگهداری ظروف مواد غذایی داشته باشید. اقلامی مانند بسته بندی پلاستیکی یا فویل نیز ممکن است منطقی باشد که در نزدیکی ظروف ذخیره سازی نگهداری شوند، زیرا این اقلام در دسته باقی مانده قرار می گیرند.

انباری و یخچال :

شاید شما علاقه زیادی به نگهداری مواد غذایی مانند برنج، ماکارونی، آرد، آجیل و هر چیز دیگری که می توانید در شیشه ها نگهداری کنید دارید.

فرقی نمی کند انباری دارید یا فقط قفسه هایی دارید، ما به شما توصیه می کنیم که سعی کنید یک قفسه برای مواد پخت، یک قفسه برای مواد صبحانه ( مانند غلات، جو دو سر، مخلوط پنکیک و…)، یک قفسه برای غذاهایی مانند ماکارونی و برنج داشته باشید. البته این موضوع بستگی به فضایی دارد که در اختیار دارید و ممکن است محبور شوید بخش ها را ترکیب یا بر اساس نحوه غذا خوردن خود، آن را سازماندهی کنید. اما داشتن مکان های مشخص برای همه‌ی این چیزها، هر چقدر هم که کوچک باشد، کلیدی است.

مورد بعدی اینکه همان منطق سازمانی را در مورد یخچال نیز اعمال کنید. توصیه می کنیم که چاشنی ها را در درب یخچال نگه دارید و سپس یک قفسه برای نوشیدنی ها، یک کشو برای سبزیجات، یک کشو برای میوه ها، یک قسمت مشخص برای لبنیات، یک قسمت مشخص برای گوشت یا پروتئین های جایگزین و یک فضا برای باقی مانده ها داشته باشید تا به این ترتیب بدانید که همه چیز کجاست. سازماندهی انبار و یخچال به این صورت باعث کاهش ضایعات مواد غذایی می شود، زیرا از فراموش کردن چیزهایی که در حال حاضر دارید و خرید دو برابر چیزی یا اجازه هدر دادن چیزی که فراموش کرده اید، جلوگیری می کند.

قهوه و چای :

بسیاری از مردم تمایل دارند انواع زیادی از قهوه و چای را تهیه کنند، که اگر اجازه دهید می تواند به سرعت باعث برهم زدن سازماندهی آشپزخانه شود. در حال حاضر، احتمالاً می توانید حدس بزنید که چه چیزی را به شما توصیه می کنیم، بله، درست در نزدیکی قهوه ساز، کتری یا چای ساز. تا حد امکان، شما دوست دارید وسایل کاربردی واقعاً زیبا به نظر برسند، بنابراین در واقع چای خود را در یک سازمان دهنده‌ی پلاستیکی که تهیه کرده اید ذخیره کنید. آنقدر زیبا به نظر می رسد که شاید دوست داشته باشید آن را روی پیشخوان بگذارید.

منظم-کردن-آشپزخانه

سطل زباله و وسایل نظافتی :

در کنار سینک، از این قسمت آشپزخانه برای قرار دادن زباله و سطل های بازیافت استفاده کنید. همچنین اگر کشوی نزدیکی دارید، دستمال های پاک کننده را نگه دارید. از نظر لوازم تمیز کننده، تنها مواردی که زیر سینک نگه می دارید، مواردی هستند که مخصوص آشپزخانه هستند مانند مایع ظرفشویی، مواد شوینده و اسپری های پاک کننده. تمام وسایل نظافتی دیگر را در کمد بیرون از آشپزخانه نگه دارید، جایی که وسایلی مانند جارو برقی و جارو را در آن نگهداری می کنید.

سخن آخر

بزرگترین اشتباهی که اکثر مردم هنگام سازماندهی آشپزخانه هایشان مرتکب می شوند این است که به همه چیز مکان مشخصی نمی دهند. آن وقت است که کشوهای بی نظم شروع به زیاد شدن می کنند و کابینت ها به هم ریخته می شوند. با در نظر گرفتن این نکات، نه تنها هر چیزی مکان مشخصی دارد، بلکه یک خانه منطقی نیز دارید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به سازماندهی آشپزخانه خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments