قفل شب بند چیست و چه کاربردی دارد؟ - یراق دات کام

قفل شب بند چیست و چه کاربردی دارد؟


یراق دات کام 23 مرداد 1400 - آخرین ویرایش در22 آبان 1401 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

از قدیم امنیت مکان هایی مانند محل کار و منزل از اهمیت بالایی برخوردار بوده که به همین دلیل افراد اقدام به ساخت قفل هایی برای بالا بردن امنیت کرده اند که تعداد کمی از آنها موفق به جلب نظر مشتریان شده اند.

با پیشرفت تکنولوژی این نوع قفل ها که به نام ” قفل شب بند ” شناخته می شوند پیشرفت خوبی کرده اند و توانستند رضایت مشتریان را جلب کنند، ما در این مقاله می خواهیم با قفل شب بند و کاربردهای آن آشنا شویم پس با ما در ادامه همراه باشید.

قفل شب بند

قفل شب بند چیست ؟

علت نام گذاری این قفل به این خاطر است که معمولاً انتهای شب ها برای بالا بردن امنیت درب مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین قفل شب بند قفلی است که به عنوان قفل کمکی استفاده می شود که معمولاً روکار بسته می شود، یعنی روی درب را سوراخ می کنند که باعث می شود از بیرون درب سوییچ بخورد و از داخل درب هم یک اهرمی دارد که زبانه ی قفل را باز و بسته می کند.

قفل شب بند به نوعی یک قفل اضافه به حساب می آید که به دلیل نداشتن کلید استفاده از آن را آسان کرده است.

انواع قفل شب بند

انواع قفل شب بند عبارتند از :

  • قفل شب بند ( سوییچ دار )
  • زنجیر پشت درب یا شب بند زنجیری
  • قفل شب بند برقی
  • قفل شب بند کشویی

با گذر زمان و بیشتر شدن درب‌های ضد سرقت استفاده از قفل شب بند به مرور زمان کمتر شد، در حال حاضر از قفل های کمکی برای بالاتر بردن امنیت درب‌های ضد سرقت استفاده میشود.

عملکرد قفل شب بند

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد قفل شب بند دارای سوییچ از بیرون و اهرم از داخل درب است، همچنین بعضی از قفل های شب بند دارای ضامن می باشند که زبانه را عقب نگه می دارد که باعث می شود در حالت معمولی زبانه از کار بیفتد.

قفل شب بند بر روی درب های چوبی کاربرد دارد و از این قفل بر روی درب های ضد سرقت معمولاً استفاده نمی شود.

نکته ی دیگری که وجود دارد این است که قفل های کمکی را باید هم از داخل و هم از بیرون کلید بندازیم ولی ساختار قفل شب بند طوری است که احتیاجی به کلید برای باز و بسته کردن از داخل وجود ندارد، باید توجه داشته باشید که امنیت قفل شب بند از قفل کمکی کمتر است برای اینکه روکار بسته می شود یعنی از داخل منزل یا محیط کار کل ساختار قفل شب بند معلوم است.

جنس قفل شب بند

جنس بدنه ی قفل شب بند انواع مختلفی دارد مانند : سربی، آهنی، برنجی و همچنین جنس زبانه ی قفل شب بند اکثراً سربی و برنجی است.

برندهای معروف بازار

مدل های بسیار زیادی در بازار وجود دارد که معمولاً متفرقه هستند ولی اگر بخواهیم بهترین و معروف ترین برندهای قفل شب بند را نام ببریم می توانیم به برندهای زیر اشاره داشته باشیم :

  • یال
  • آبوس
  • بهریزان

با تشکر از اینکه ما را تا پایان ایم مقاله همراهی کردید، از شما عزیزان خواهشمندیم که اگر تجربه ای راجع به استفاده از قفل شب بند دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :