قفل مغناطیسی - یراق دات کام

قفل مغناطیسی


یراق دات کام 20 خرداد 1397 - آخرین ویرایش در30 دی 1399 دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل انواع مختلفی دارد و هرکدام به نوعی کار می کنند مثل : قفل برقی که با برق کار میکند ، قفل مکانیکی که با نیروی دست یا . . . دیگر کار می کند ، از بین اینها قفل مغناطیسی بر خلاف دیگر قفل ها با نیروی الکتریسیته کار میکند:

با توجه به اینکه امنیت یک ساختمان در درجه اول به درب ورودی بستگی دارد، بدین ترتیب مجهز نمودن درب ورودی به قفل مناسب و هوشمند، عامل مهمی در حفظ امنیت ساختمان و افراد درون آن است. یکی از انواع قفل‌های مناسب که امروزه کاربرد گسترده‌ای در اماکن مهمی نظیر فرودگاه‌ها، متروها، بانک‌ها، زندان‌ها، ساختمان‌های هوشمند و غیره دارد قفل مغناطیسی (یا الکترومغناطیسی یا مگنتی) است که اساس کار آن جاذبه مغناطیسی حاصل از عبور جریان الکتریکی و خاصیت مغناطیسی آهنربای قفل بین دو قسمت قفل است. همچنین این قفل‌ها قابلیت سازگاری با امکاناتی نظیر صفحه کلید برای وارد کردن رمز صحیح ورودی، دستگاه کارت‌خوان برای شناسایی کارت افراد مجاز به ورود و یا اسکنرهای قادر به شناسایی مشخصاتی نظیر اثر انگشت افراد و غیره را برای حفظ امنیت بیشتر دارند.

یک قفل الکترومغناطیسی شامل یک صفحه فلزی یا آرمیچر پلیت  و یک صفحه فولادی سیم‌پیچی شده که نقش مگنت (آهنربا) الکتریکی را دارد، می‌باشد که آهنربای الکتریکی به فریم (قاب) درب وصل می‌شود و آرمیچر پلیت به درب نصب می‌گردد. جریان گذرنده از میان مگنت الکتریکی، ایجاد خاصیت الکترومغناطیسی می‌کند که آرمیچر پلیت را جذب کرده و درب را بسته نگاه می‌دارد. همچنین عامل تعیین‌کننده میزان نیروی نگه‌دارنده درب که مشخصه قفل الکترومغناطیسی است، میزان سیم‌پیچی آهنربا است. این سیم‌پیچ نه تنها به تنهایی ایجاد نیروی مغناطیسی می‌کند بلکه خاصیت مغناطیسی آهنربای قفل (صفحه فلزی) را نیز تقویت می‌کند. قفل‌های الکترومغناطیسی بر اساس مقدار نیرویی که قادر به تحمل آن هستند طبقه‌بندی می‌شوند.

بدین ترتیب عامل بسته شدن درب، جاذبه بین آهنربا و صفحه فلزی است. بین آرمیچر پلیت و درب باید یک واشر لاستیکی قرار گیرد تا تماس رو در رو بین صفحه فولادی و آرمیچر پلیت ایجاد شود که باعث عملکرد بهتر قفل می‌شود. توان لازم برای قفل الکترومغناطیسی حدود ۶ وات است. قفل‌های الکترومغناطیسی معمولاً با ولتاژ دی‌سی ۱۲ (معادل جریان نیم آمپر) یا ۲۴ ولت کار می‌کنند.

قفل‌های الکترومغناطیسی برای مواردی نظیر درب‌های آلومینیومی، شیشه‌ای، در‌ب‌هایی که به کنترل تردد الکترونیکی نیاز دارند، درب‌های خروج اضطراری، درب‌های خودکار و درب اتاق‌های ذخیره اطلاعات، درب‌هایی که به سمت داخل و بیرون باز می‌شوند که در این مورد پلیت و مگنت معمولاً روی زمین و دیوار نصب می‌شوند (شکل ۱) و این مدل برای مکان‌های نظیر درب سینما یا درب بیمارستان بسیار مناسب هستند، به کار می‌روند در عین اینکه درب‌هایی که مجهز به این قفل‌ها هستند بدون هیچ‌گونه صدایی باز و بسته می‌شوند.

انواع مدل‌های قفل‌های الکترومغناطیسی با پهنای چارچوب در تنظیم می‌شوند و همچنین برخی از مدل‌های آن‌ها برای درب‌های شیشه‌ای بدون فریم (قاب) مناسب هستند تا جذابیت ظاهری و زیبایی درب نیز حفظ شود. بسیار مهم است که پلیت و مگنت قفل هم تراز و در یک ردیف روبروی هم نصب شوند تا عملکرد کارا و مؤثرقفل تضمین شود. در مورد برخی از انواع قفل‌های مغناطیسی پلیت آرمیچر به نحوی طراحی شده است که این هم‌تراز شدن پلیت و مگنت به صورت خودبه‌خودی انجام شود.

برخی از قفل‌های الکترومغناطیسی پیشرو در تجهیزات تولید و تکنولوژی بسته‌بندی می‌باشند که نه تنها باعث مقاومت آن‌ها در برابر زنگ‌زدگی سطح می‌شود بلکه موجب افزایش نیروی نگهدارنده آنها (بیش از ۲۰% بیشتر از سایر تولیدکنندگان) نیز شده است. این قفل‌ها به طور وسیعی در اماکن مهم نظیر فرودگاه‌ها، متروها، بانک‌ها، زندان‌ها، ساختمان‌های هوشمند و غیره استفاده می‌شوند و به عنوان محصولاتی راحت، سریع و هوشمند برای کاربران جهانی به اعتبار و خوشنامی از سوی مشتریان دست یافته‌اند. برخی از مدل‌ها نیز به خاطر خاصیت مگنت دارای خاصیت باز و بسته شدن بی‌درنگ (فوری) هستند.

نصب ساده: قفل‌های الکترومغناطیسی از آنجایی که‌ دارای اتصالات داخلی نیستند، نسبت به سایر قفل‌ها نصب آسان‌تری دارند.

عملکرد سریع: بسیاری از انواع قفل‌های الکترومغناطیسی در حین قطع برق فوراً باز می‌شوند و امکان عملیات سریع‌تری در مقایسه با سایر قفل‌ها را فراهم می‌کنند.
محکم و مقاوم: قفل الکترومغناطیسی در اثر وارد شدن ضربات به آن، نسبت به سایر قفل‌ها متحمل تلفات‌ و آسیب کمتری می‌شود. اگر یک قفل الکترومغناطیسی به زور با یک اهرم باز شود، نسبت به قفل‌های دیگر آسیب کمی به قفل یا درب وارد می‌شود. معمولاً قفل‌های الکترومغناطیسی در برابر شرایط مختلف دما و رطوبت نیز مقاوم هستند و بدین ترتیب قابلیت استفاده در مناطق ساحلی را نیز دارند

معایب قفل مغناطیسی

برخی از قفل‌های الکترومغناطیسی برای بسته ماندن به جریان پیوسته برق یا به عبارتی به یک منبع برق پایا (ثابت و مداوم) نیاز دارند و اگر برق قطع شود، قفل باز می‌شود. این ویژگی ممکن است در بعضی موارد که نیاز به سیستم امنیتی شدیدی دارند، سبب نگرانی امنیتی گردد در حالیکه در بعضی موارد این ویژگی ممکن است واقعاً ترجیح داده شود به خصوص برای ایجاد امنیت در موارد آتش سوزی.

به طور کلی قفل‌های الکتریکی به منظور اهداف امنیتی دو نوع دارند:

فیل-سیف : این نوع برای هدف دست یافتن به امنیت افراد ساخته شده است. در این نوع وقتی برق قطع می‌شود قفل باز می‌شود و افراد قادر به خروج هستند.

فیل-سکیور : این نوع برای هدف دست‌یابی به امنیت ملک ساخته شده است که در آن وقتی برق قطع می‌شود قفل بسته می‌شود و کسی قادر به ورود و خروج نخواهد بود.

برخی از انواع قفل الکترومغناطیسی از نوع دوم قفل‌های الکتریکی می‌باشد. اما از آنجایی که بسیاری دیگر از قفل‌های الکترومغناطیسی از نوع فیل-سیف هستند برای اینکه در صورت قطع برق باز نشوند به یک منبع تغذیه اضطراری نیاز دارند. علاوه براین لازم است که سطوح تماس آهنربای الکترومغناطیسی یا همان صفحه فولادی سیم‌پیچی شده و آرمیچر پلیت تمیز نگه‌داشته شوند تا عملکرد قفل دچار اختلال نشود.

• باز ماندن درب به معنی قطع جریان برق است که برای رفع این مشکل باید سیم‌پیچی قفل و منبع تغذیه قفل بررسی شوند.

• اگر درب که قفل است به سادگی باز شود می‌توان نتیجه گرفت که یا تماس بین آهنربا و آرمیچر پلیت ضعیف است یا ولتاژ پایین است و یا تنظیمات ولتاژ دچار مشکل شده است. برای رفع مشکل اول همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شده آرمیچر پلیت نباید به درب بچسبد و باید بین آن و درب یک واشر لاستیکی قرار بگیرد. علاوه بر این لازم است که صفحه آرماتور و آهنربای الکترومغناطیسی بررسی شوند که کاملاً همراستا قرار گرفته باشند و سطوح تماس آهنربا و آرمیچر پلیت نیز باید تمیز و عاری از گرد و غبار باشند. در حالت دوم باید ولتاژ ورودی بررسی شده که کم نباشد و در این‌صورت از سیم مناسبی برای جلوگیری از افت ولتاژ باید استفاده شود. همچنین قبل از اتصال قفل به منبع ولتاژ ورودی دی‌سی لازم است تنظیمات مدار مربوطه بررسی شوند زیرا گاهی اشکال در این تنظیمات باعث آسیب دیدن قفل می‌شود.
• اگر خروجی سنسور قفل عمل نکند می‌توان نتیجه گرفت که یا یک دیود دیگر در قفل نصب شده است که باید جدا شود یا آرمیچر پلیت و سوئیچی که متصل به یک لامپ کوچک ال‌ای‌دی است و وضعیت باز و بسته بودن را با رنگ سبز و قرمز نشان می‌دهد،  هم‌راستا نیستند که باید بررسی شده و هم‌راستا شوند.

برچسب‌ها :