نحوه تعویض دستگیره در - یراق دات کام

نحوه تعویض دستگیره در


سهیل رضوی 24 اسفند 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 ۹ دقیقه مطالعه
iOS 14

تعویض دستگیره در یا دستگیره درب فقط به یک مجموعه جدید دستگیره درب و یک پیچ گوشتی نیاز دارد. چه بخواهید دستگیره درب فرسوده را تعمیر کنید یا ظاهر درب را با دستگیرهٔ جدید ارتقا دهید، تعویض دستگیره در معمولاً بدون دردسر خواهد بود.

دستگیرهٔ جدیدی را دوست دارید می توانید از وبسایت یراق دات کام تهیه کنید و سپس پیچ گوشتی خود را آماده کنید، چراکه به زودی درب شما ظاهر و احساس جدید پیدا خواهد کرد!

آموزش تعویض دستگیره درب

برای تعویض “دستگیره در” لازم است که مراحل زیر را طی کنید :

برداشتن دستگیره موجود :

  • درب را تا نیمه باز کنید تا بتوانید به راحتی به هر دو طرف دستگیره در دسترسی داشته باشید. یک تکه چوب را زیر لبه پایینی درب قرار دهید تا در حین تعویض دستگیره از حرکت و بسته شدن آن جلوگیری کنید. اگر یک تکه چوب ندارید، می توانید از پایه یا هر شی ای که اطراف منزلتان پیدا می کنید و زیر درب قرار می گیرد، استفاده کنید.

نگه داشتن درب

  • به دنبال شکاف کوچکی در کنار دستگیره درب، جایی که به صفحه روکش متصل می شود نگاه کنید و سپس نوک پیچ گوشتی سر صاف را داخل شکاف آن قرار دهید و با نوک پیچ گوشتی فشار را وارد کنید، سپس دستگیره درب را بکشید. روکش دستگیره یا پلاک دستگیره به صفحاتی گفته می شود که بین دستگیره در و خود درب قرار می گیرند. این قطعات برای پنهان کردن عملکرد داخلی دستگیره و ایجاد ظاهری جذاب برای آن استفاده می شوند. اگر این شکاف های فشاری را در دستگیره نمی بینید، دستگیره را باز کنید. البته که دستگیره های مختلف می توانند به روش های گوناگونی باز شوند. برخی از انواع دستگیره ها ممک است به طور جداگانه جدا نشوند. اگر متوجه شدید که نمی توانید آنها را بکشید یا از طریق پیچ باز کنید، این مرحله را رد کنید. به عنوان مثال، اگر دستگیره شما دارای یک صفحه یا پلاک مستطیل شکل است، ممکن است دستگیره به صفحه یا پلاک وصل شده باشد و زمانی که کل صفحه را بردارید از آن جدا می شود.

شکاف بین دستگیره و پلاک

  • با استفاده از یک پیچ گوشتی سر صاف، هر پیچی را که بر روی پلاک دستگیره قرار دارند را باز کنید. لبه پیچ گوشتی خود را زیر پلاک یا همان صفحه قرار دهید و آنرا به آرام بالا بکشید، سپس آنرا بردارید و کنار بگذارید. اگر نمی توانید با باز کردن پیچ صفحه پوششی دستگیره را جدا کنید، پلاک دستگیره را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

باز کردن پلاک دستگیره

  • پیچ های نگهدارنده قفل را در لبهٔ داخلی درب باز کرده و بردارید. پیچ هایی را که پلاک دستگیره را در دو طرف درب در جای خود نگه می دارند را خارج کنید. به یاد داشته باشید که صفحات داخلی آن چیزی است که مستقیماً در زیر پلاک دستگیره قرار می گیرد که اینها مکانیزم قفل دستگیره درب چوبی را داخل سوراخ درب نگه می دارند. زبانه، قطعه فلزی زاویه دار است که به داخل و خارج از سوراخ لبه داخلی درب حرکت می کند. هنگامی که درب را می بندید، این زبانه به سوراخی در چهارچوب درب قلاب می شود تا درب بسته بماند. چرخاندن دستگیره در، این زبانه را به داخل حرکت می دهد، بنابراین می توانید درب را باز کنید.

باز کردن قفل درب چوبی

  • پلاک جلوی درب و مکانیزم قفل درب چوبی را از سوراخ لبه داخلی در بیرون بکشید و کنار بگذارید. پلاک ها را هم از دو طرف درب جدا کرده و آنها را کنار بگذارید. اکنون فقط باید سوراخ هایی در درب خود داشته باشید که می توانید دستگیره درب جدیدی را در آن نصب کنید.

خارج کردن قفل از درب

نصب دستگیره جدید :

  • از یک متر برای اندازه گیری از لبهٔ داخلی در تا مرکز سوراخ درب استفاده کنید تا اندازهٔ سوارخ های درب را به دست آورید، سپس دستگیره ای را انتخاب کنید که متناسب با این اندازه باشد. اکثر دستگیره های درب استاندارد ۶۰ یا ۷۰ میلی متری دارند، بنابراین برای پیدا کردن دستگیره درب جدید که در سوراخ های موجود درب قرار می گیرد، مشکلی نخواهید داشت. به عنوان مثال، اگر دستگیره در قدیمی شما دارای پلاک مستطیلی بود، احتمالاً بهتر است به جای تغییر دستگیره با دستگیره گرد، به دستگیره جدیدی با پلاک مستطیلی مشابه نیاز خواهید داشت.

اندازه گیری دستگیره

اندازه گیری سوراخ های درب

  • قفل درب چوبی” و سیلندر درب را در سوراخ داخلی درب قرار دهید که این قفل و سیلندر باید در همان جهتی باشد که بسته می شود. مکانیسم قفل در چوبی را داخل سوراخ بلغزانید تا به خوبی در سوراخ داخلی درب قرار گیرد. سیلندرهای دستگیره در دارای اندازه های استاندارد هستند، بنابراین سیلندر جدید باید بدون هیچ مشکلی در فرو رفتگی قدیمی قرار گیرد. اگر به هر دلیلی این سیلندر جدید مناسب نبود می توانید تنظیم عمق و شکاف سوراخ سیلندر را انجام دهید.

قرار دادن قفل درب چوبی

  • مغزی یا توپی ( سیلندر ) را داخل قفل درب چوبی قرار دهید و آنرا بلغزانید. سپس پیچ های قفل درب چوبی را ببندید.

قرار دادن سیلندر داخل درب

  • پلاک دستگیره جدید را روی درب و در جای مناسب قرار دهید تا خوبی قرار گیرد. با استفاده از پیچ گوشتی دستگیره را ببندید. به یاد داشته باشید که این پلاک ها باید برای هر دو طرف درب یکسان باشند.

پیچ کردن پلاک دستگیره

  • پلاک دستگیره را روی سیلندر مکانیزم قفل درب چوبی قرار دهید و آنرا فشار دهید تا در جای خود محکم شود. این کار را برای دو طرف پلاک درب انجام دهید. به یاد داشته باشید که معمولاً دستگیره ها به درب پیچ می شوند و بعضی از دستگیره ها هم فقط با فشار دادن در جای خود محکم می شوند.

قرار دادن دستگیره بر روی درب

  • برای بروز رسانی بهتر دستگیره ها، تمام سخت افزارهای موجود مانند قفل درب چوبی، “سیلندر” یا توپی و دستگیره جدیدی را انتخاب کنید که سوراخ های دستگیره درب شما مطابقت دارد. قفل و دستگیره قدیمی را باز کرده و بردارید، سپس قفل های جدید را در جای خود و بر روی درب قرار دهید و با پیچ های ارائه شده وصل کنید تا بروز رسانی دستگیره در و به طور کلی سیستم قفل و دستگیره درب چوبی به پایان برسد. لازم به ذکر است که این موضوع کاملاً اختیاری است و تعویض کل سیستم قفل در چوبی زمانی مهم است که دستگیره بسیار متفاوت از سایر سخت افزارهای روی درب باشد.

نصب دستگیره درب

به عنوان مثال، اگر یک قفل نقره ای درب اتاق دارید و دستگیره قدیمی را با یک دستگیره نقره ای جدید جایگزین کرده اید، ممکن است تفاوت زیادی را حس نکنید. با این حال، اگر دستگیره جدید شما طلایی رنگ است، ممکن است بخواهید که قفل درب چوبی را نیز بروز رسانی کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تعویض دستگیره در و تعویض قفل درب چوبی و سیلندر آن داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments