نکات مهم قبل از شروع خانه تکانی - یراق دات کام

نکات مهم قبل از شروع خانه تکانی


سهیل رضوی 16 بهمن 1401 - 6 دقیقه مطالعه
iOS 14

بعضی از افراد از خانه تکانی و تمیز کردن منزل متنفرند، اما می توان گفت که همه خانه تمیز را دوست دارند. با نزدیک شدن به عید نوروز، تمیز کردن خانه و یا همان خانه تکانی یکی از کارهای بسیار مهم است که تقریباً اکثر افراد دست به انجام این کار می زنند. شاید شما قصد شروع تمیز کردن خانه را دارید ولی نمی دانید که باید ابتدا از کجا شروع کنید و چه نکاتی را برای تمیز کردن منزل رعایت کنید. به همین منظور این مقاله به شما کمک می کند تا یکسری نکات مهم را دنبال کنید و بتوانید خانه خود را سریعاً تمیز کنید.

کل خانه را تمیز کنید، نه یک اتاق را

اگر قصد دارید غبارگیری، جاروبرقی و یا از تمیز کردن خانه شروع کنید، این کار را برای کل خانه انجام دهید. انجام این کار به جلوگیری از این احساس که در یک چرخه تمیز کردن بی پایان هستید جلوگیری می کند. اگر اتاق را به تفکیک تمیز کنید شاید به شما القا کند که یک کار را بارها و بارها انجام می دهید.

تمام ابزار نظافت خود را مهیا کنید

نکات-مهم-خانه-تکانی

تمام ابزارهایی که برای نظافت سرویس بهداشتی، آشپزخانه، اتاق و… را نیاز دارید فراهم کنید تا تمیز کردن خانه برای شما آسان تر شود. این موضوع باعث می شود در حین خانه تکانی وقت خود را برای جستجوی ابزار نظافت تلف نکنید و دیگر نگران چیزی نباشید.

شلوغی ها و به هم ریختگی ها را از بین ببرید

قبل از شروع خانه تکانی، اتاق ها را به تفکیک از آشغال ها و بی نظمی ها پاک کنید. این مسئله باعث می شود وسایلی که نیاز ندارید را اهدا کنید و یا دور بریزید که نقش بسیار مهمی در نظم بخشیدن به خانه شما دارد.

تمیز کردن گرد و غبار

تمیز-کردن-خانه

گرد و غبار خانه خود را از روی مبلمان، قسمت های زیرین قفسه ها، قاب عکس ها، اقلام کوچک، میز تلویزیون و…. حذف کنید. برای مناطقی که دسترسی به آن ها سخت تر است، مانند پرده ها و قفسه های بالایی، یک پارچه را به انتهای جارو ببندید و مناطقی به سختی دسترسی را دارند از گرد و غبار پاک کنید. همچنین قبل از اینکه جاروبرقی بکشید، ملحفه های اتاق خواب را عوض کنید.

آینه و شیشه ها را پاک کنید

برای تمیز کردن تمام آینه ها و سطوح شیشه‌ای از پارچه میکروفیبر مرطوب و سپس از یک پارچه خشک استفاده کنید.

کانترها و میزها را ضد عفونی کنید

از میز، لوازم خانگی و کابینت گرفته تا دستگیره درها، کلیدهای برق، کنترل تلویزیو و تلفن را ضد عفونی کنید. همچنین شما باید سطوحی را ضد عفونی کنید که بیشترین تماس را با انگشتان دست دارند، چراکه تمیز نکردن آنها می تواند میکروب را به افراد دیگر منتقل کند. با مخلوط کردن یک چهارم تا نیم فنجان سرکه سفید با یک فنجان آب، محلول ضد عفونی درست کنید که می تواند نقش بسزایی برای از بین بردن میکروب ها داشته باشد.

روی تمیز کردن وان، توالت و سینک ظرفشویی تمرکز کنید

تمیز-کردن-منزل

محلول پاک کننده را روی سینک آشپزخانه و سپس روی وان حمام و توالت اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا پاک کننده زمان داشته باشد که کثیفی ها و لکه ها را از بین ببرد. سپس به آشپزخانه برگردید و شروع به شستشو کنید. همچنین فراموش نکنید که وقت بیشتری برای تمیز کردن توالت صرف کنید چراکه تمیز کردن سرویس بهداشتی، ماندگاری آن را افزایش می دهد.

همچنین زباله هایی که در آشپزخانه وجود دارند را دفع کنید تا از انباشته شدن آن ها و کثیف به نظر رسیدن خانه شما جلوگیری شود.

جارو بکشید، سپس پاک کنید

پاک کردن از دورترین گوشه اتاق شروع کنید و به سمت مکان های بزرگتر خانه حرکت کنید. همچنین کف آشپزخانه را بیشتر جارو بکشید چراکه معمولاً کثیفی های زیادی در طول زمان در آشپزخانه جمع می شوند.

وقتی جاروبرقی می کشید نگران تمیز نشدن هر گوشه و کناری نباشید. فقط به حرکت در داخل خانه خود ادامه دهید و جاهایی که در دسترس هستند را جارو بکشید.

شستن مرتب وسایل نظافتی خود را فراموش نکنید

یکی از مواردی که اغلب در خانه تکانی نادیده گرفته می شود، نگهداری از ابزار نظافت شماست. استفاده از جارو برقی کثیف یا جارو برقی با کیسه پر، کارایی بسیار کمتری دارد و در نهایت زمان بیشتری را صرف تمیز کردن خواهید کرد.

خانه تکانی را به یک فعالیت گروهی تبدیل کنید

نظافت به صورت تیمی یکی از بهترین راه ها برای تمیز کردن سریع خانه است. زمانی را از قبل با خانواده خود برنامه ریزی کنید و برای هر فرد وظایفی را تعیین کنید. کارکردن به صورت گروهی می تواند سرگرمی را به نظافت اضافه کند و خانه شما را در کمترین زمان درخشان کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را درباره‌ خانه تکانی با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments