کابینت - یراق دات کام

کابینت


یراق دات کام 18 مرداد 1400 - آخرین ویرایش در19 آبان 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

کابینت چیست؟

کابینت قفسه‌ای است که بیشتر در آشپزخانه و گاهی اوقات در حمام یا دستشویی استفاده میشود به عنوان قفسه بندی و مرتب سازی مجموعه‌ای از وسایل موجود در محل.
کابینت ها علاوه بر اینکه بسیار کاربردی هستند ، امروزه به دلیل اپن بودن آشپزخانه ها ، نقش بسیار زیادی در زیبایی فضا دارند . و به همین دلیل هم در حال حاضر رنگ ها و طرح های مختلفی توسط طراحان و تولیدکنندگان به بازار عرضه می گردد و تنوع این محصول بسیار  زیاد می باشد .

انواع کابینت

کاربرد کابینت در آشپزخانه

کابینت ها در آشپزخانه برای نگهداری مواد غذایی، لوازم پخت و پز و ظروف به کار می روند. امروزه، مثلث کار که شامل : یخچال، گاز و سینک ظرفشویی می باشد در کابینت ها جاسازی شده و فضای بین آنها توسط کابینت ها پر می شود. با طراحی و اجرای صحیح کابینت ها، می توان از میزان فضای موجود در آشپزخانه بهترین و مفیدترین استفاده را انجام داد و آسایش و رفاه کاربران را تامین کرد.

انواع کابینت

کابینت ها با انواع مواد اولیه و خام تولید می شوند، کابینت ها می توانند از فلز، چوب، ام دی اف ( معمولی ، های گلاس ، پی وی سی ) و یا ترکیبی در بدنه و یا در ساخته شوند.

البته کابینت ها را می توان با توجه به نوع کاربرد آنها به دو نوع کابینتهای آشپزخانه و سرویس بهداشتی تقسیم کرد، در صورتی که کاربرد آنها در سرویس بهداشتی باشد، باید جنس آن ضد آب بوده و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم باشد.

انواع طراحی کابینت در آشپزخانه

در مورد کابینت‌های آشپزخانه، با توجه به فضا می توان طرح های مختلف زیر را به کار برد :

U شکل

مثلث کار در آن دارای سه ضلع عمود بر هم است و از یک ضلع آن می توان برای اپن کردن آشپزخانه استفاده کرد.

کابینت یو شکل

کابینت یو شکل


L شکل

چیدمان در حاشیه دو دیوار مجاور صورت می گیرد، مزیت این روش در این است که وسایل کار در یک سمت جمع می شوند و سمت دیگر برای مصارف دیگر ( مانند صرف غذا ) آزاد می ماند.

کابینت ال شکل

کابینت ال شکل


خطی

همه وسایل در یک خط قرار می گیرند و در ارتباط با هم هستند و معمولاً برای آشپزخانه های باریک استفاده می شود.

کابینت خطی

کابینت خطی

جزیره ای

در این روش طراحی، یکی از قسمت های سه گانه مثلث کار که معمولاً قسمت پخت است، به صورت جزیره ای مستقل در وسط آشپزخانه قرار می گیرد، مزیت این نوع چیدمان این است که فاصله بین مثلث کار نزدیک بوده و کارهای پخت و پز را تسریع می کند، دید بصری آشپزخانه نیز زیبا می شود.

کابینت جزیره ای

کابینت جزیره ای


شبه جزیره ای

از یک طرف کاملاً باز و از طرفی دیگر به نحوی بسته است ؛ اطراف آن نیز بسته است.

کابینت شبه جزیره ای

کابینت شبه جزیره ای


موازی

این روش پس از چیدمان خطی، ساده ترین و اقتصادی ترین طرح است، آشپزخانه به صورت راهرو می باشد در نتیجه کابینت ها در دو طرف اجرا می شوند.

کابینت موازی

کابینت موازی


قسمت های مختلف کابینت

صفحه‌کابینت

صفحه ای که بر روی کابینت‌های زمینی قرار می گیرد می تواند از متریال های مختلف بر حسب بودجه، سلیقه، شرایط آب و هوایی، اصول بهداشتی و ایمنی طراحی شود. اما توجه به بعضی از این موارد ضروری می باشد، بهتر است سطح صفحه از مواد نسوز و ضد آب استفاده شود و همین طور در برابر ضربه و خراش مقاومت لازم را داشته باشد.

” نکته : سطوح دارای بافت و نقش ، لکه ها و آلودگی ها را در خود پنهان می کنند. “

انواع جنس صفحه شامل موارد زیر است :

  • ام دی اف
  • ام دی اف با روکش ملامینه
  • سنگ
  • نئوپان با روکش HPL
  • پلی وود با روکش HPL

بدنه‌کابینت

ساخت بدنه با فلز، کاربرد آن به علت معایبی که دارد کم شده و فقط از نظر هزینه مقرون به صرفه می باشد.

در مورد ساخت بدنه با محصولات چوبی باید به دو نکته توجه داشت :

  • جنس بدنه باید با روکش ملامینه باشد.
  • لبه بدنه با نوار پوشیده شود.

” بهتر است جنس بدنه از ام دی اف انتخاب شود. “

درب‌کابینت

ضخامت درب های‌کابینت معمولاً ۱۶ میل می باشد و همانطور که در قسمت بالا بیان شد می تواند از مواد و مصالح مختلف ساخته شود، امروزه کابینت‌های فلزی تقریباً دیگر هیچ کاربردی برای آشپزخانه ندارند اما هنوز از فلز برای ساخت بدنه کابینت‌استفاده می شود، این مسئله می تواند هزینه مورد نیاز را کاهش دهد، البته معمولاً بعد از مدتی نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند و درب های کابینت‌می توانند با روکش پی وی سی که دارای 6 تیپ و تنوع رنگی بسیاری است ساخته شود، همچنین می توان از هایگلاس نیز استفاده کرد که به علت براق بودن از جذابیت خاصی برخوردار هستند.

یراق آلات‌کابینت

به لوازمی که از جنس فلز و یا پلاستیک بوده و برای ساخت‌کابینت به کار می روند یراق آلات‌کابینت می گویند، مانند : دستگیره ، لولا ، ریل کشو ، پایه و…

انواع یراق کابینت

کابینت‌‌های تمام چوب

این کابینت‌ها به خانه های مدرن گرمای ویژه ای می بخشند و در عین حال بسیار زیبا هستند ولی از نظر قیمت و مدت زمان مورد نیاز برای ساخت و نصب بالا هستند.

کابینت‌های ام دی اف

دارای تنوع رنگ و طرح بسیاری می باشند و به همین دلیل طرفداران بیشتری دارد، در برابر رطوبت و حرارت مقاوم هستند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای آشپزخانه می باشند، همچنین به آسانی نیز تمیز می شوند.

کابینت‌های پی وی سی

از ورق های پلی وینیل کلراید ( PVC ) تشکیل شده است که از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است و در مقابل صدا ، گرما و الکتریسیته عایق می باشد، نسبت به کابینت‌های چوبی و ام دی اف دارای وزن کمتری است، بیشتر برای کابینت‌های سرویس بهداشتی و سینک ظرفشویی استفاده می شود و برای دیگر قسمت ها بیشتر از ام دی اف با روکش پی وی سی استفاده می شود، پی وی سی قابل تجزیه نمی باشد ، از این لحاظ می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، از شما عزیزان می خواهیم که اگر تجربه ای راجع به استفاده از کابینت ها داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :