یراق درب - یراق دات کام

یراق درب


سهیل رضوی 26 مهر 1400 - آخرین ویرایش در19 آبان 1400 9 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروزه در صنعت ساختمان سازی حال چه نمای بیرونی و چه دکوراسیون داخلی، درب ها نقشی اساسی هم در امنیت و هم در زیبایی دارند که می توانیم درب ها را به انواع درب های : ورودی ساختمان، پارکینگ، درب های ورودی آپارتمان، درب های اتاق، بالکن یا تراس و درب های حمام و سرویس بهداشتی تقسیم بندی کنیم. درب های ورودی ساختمان و یا پارکینگ اکثراً آهنی هستند که یراق آلات مخصوص به خود را دارند و درب های ورودی آپارتمان و یا درب های داخلی محیط منزل یا کار، اکثراً چوبی هستند که این درب ها هم یراق آلات مخصوص به خود را دارند.

حال سوالاتی که در حوزه ی یراق درب برای مشتریان عزیز ایجاد می شود این است که مهم ترین های یراق درب کدامند ؟ چه یراق آلاتی مخصوص درب های چوبی و چه یراق آلاتی مخصوص درب آهنی هستند ؟ برای بالا بردن امنیت درب ها از چه وسایل و یراق آلاتی می توانیم استفاده کنیم ؟ جنس آنها چطور است ؟

ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم به بررسی یراق درب بپردازیم تا با آنها آشنا شوید تا بتوانید انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

یراق چیست ؟

در زمان های قدیم واژه یراق برای افسار و زین متصل به اسب و چهارپایان استفاده میشد که افراد از ذوب کردن فلزات مختلف ابزار آلات مورد نیاز زندگی خود را می ساختند.

بعد از گذشت زمان، یراق به نوع خاصی از سلاح گفته میشد که در زمان جنگ از آنها استفاده میشد که این وسایل شامل نیزه و شمشیر بود.

در حال حاضر به ابزارت فلزی که با ذوب کردن فلز و شکل دادن توسط قالب، ساخته و آبکاری می شوند را یراق می گویند.

ما به یراق آلات احتیاج داریم چونکه زندگی کردن بدون آنها بسیار سخت خواهد بود. اگر کمی دقت به این وسایل داشته باشیم می بینیم که در اطرافمان انواع دستگیره درب و پنجره، دستگیره کابینت، لولاها، شیر آب، سیلندر درب و غیره را داریم ولی زیاد به آنها توجه نداریم. انتخاب صحیح و مناسب یراق آلات می تواند تاثیر بسزایی در زندگی ما داشته باشد.

انواع یراق درب

یراق آلات درب انواع مختلفی دارند که ما در اینجا به بررسی یراق آلات درب چوبی می پردازیم که موارد استفاده زیادی دارند. اگر با یراق درب های چوبی آشنا باشید می توانید انتخابی بهتر به همراه امنیت بیشتر برای درب های خود داشته باشید.

مهم ترین یراق های درب چوبی شامل موارد زیر است :

  • دستگیره درب چوبی
  • قفل درب چوبی
  • سیلندر یا توپی یا مغزی
  • لولا درب چوبی

ما به بررسی هر کدام از این یراق آلات خواهیم پرداخت پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

دستگیره درب چوبی

دستگیره درب چوبی دستگیره ای است که زیاد با آن سروکار داریم و برای باز و بسته کردن درب ها از آن استفاده می کنیم. دستگیره های درب چوبی استفاده زیادی دارند و بیشتر برای محیط داخلی منزل و یا محیط کار مورد استفاده قرار می گیرد. دستگیره های درب چوبی مدل های مختلفی دارند که این دستگیره ها عبارتند از :

دستگیره های پلاک :

دستگیره پلاک کلیدی

دستگیره پلاک کلیدی دستگیره ای است که برای درب های داخلی محیط مانند درب های اتاق مورد استفاده قرار می گیرد که این دستگیره ها دارای سیلندر نمی باشند و فقط با استفاده از کلید میله ای که دارند قفل می شوند که به همین دلیل امنیت کمتری دارند.

دستگیره کلیدی

دستگیره کلیدی

دستگیره سرویس

این دستگیره همانطور که از نامش پیداست مخصوص درب های سرویس های بهداشتی و حمام است که این دستگیره ها فقط از داخل و با چرخاندن اهرم قفل می شود که به نوعی حالت شب بند به حساب می آید.

دستگیره سرویس

دستگیره سرویس

دستگیره سوییچی

برای استفاده از دستگیره سوییچی حتماً باید سیلندر و قفل مناسب آنرا جداگانه تهیه کنید که هدف از استفاده از این دستگیره ها این است که امنیت مکان مورد نظر را بالا ببریم.

دستگیره سوییچی

دستگیره سوییچی

دستگیره آپارتمانی

این دستگیره برای ورودی درب های آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد که این دستگیره ها فقط از داخل قابل باز شدن هستند و از بیرون به صورت ثابت می باشند. دستگیره آپارتمانی امکان نصب مغزی قفل یا سیلندر را دارد و برای خرید این دستگیره ها باید به راست بازشو یا چپ بازشو بودن آنها توجه کنید.

دستگیره آپارتمانی

دستگیره آپارتمانی

ما انواع دیگری از دستگیره های درب چوبی را داریم که عبارتند از : دستگیره رزت ، دستگیره مشتی ( گرد ) ، دستگیره دیجیتال که می توانید برای آشنایی بیشتر با این دستگیره ها، مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : آشنایی با دستگیره درب چوبی

قفل درب چوبی

قفل درب چوبی یکی از مهم ترین یراق های درب می باشد که انواع مختلفی دارند و برای خرید آنها باید به مدل های آن دقت کنید. انواع قفل درب چوبی عبارتند از :

قفل کلیدی

قفل کلیدی دارای کلید میله ای است و برای استفاده از آن احتیاجی به نصب سیلندر ندارید. قفل کلیدی برای درب هایی مورد استفاده قرار می گیرد که امنیت آنها برای ما در اولویت نباشد. این قفل ها عمر خوبی دارند و در صورت خراب شدن امکان تعمیر آنها وجود دارد.

قفل کلیدی

قفل کلیدی

قفل سوییچی

برای استفاده از این قفل ها باید سیلندر آنرا تهیه کنید چونکه به سیلندر، سوییچ می خورد. از قفل های سوییچی بیشتر برای درب های ورودی واحد ساختمان استفاده می شود ولی کاربرد استفاده در داخل محیط خانه را نیز دارد. از لحاظ امنیت این قفل ها امنیت بیشتری نسبت به قفل های کلیدی دارند.

قفل سوییچی

قفل سوییچی

قفل سرویس

این قفل بر روی درب های سرویس بهداشتی و حمام نصب می شود که اصلاً جای کلید ندارد و بجای کلید یا سوییچ، دارای سوراخی به نام میل چهارسو است که اهرم دستگیره داخل آن می رود.

قفل سرویس

قفل سرویس

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت قفلی است که بجای استفاده از زبانه تخت، از زبانه میله ای یا همان لوله ای استفاده می کند. این قفل مخصوص درب های ورودی واحد است و در وسط چهارچوب درب نصب می شود و می تواند امنیت خوبی را برای درب ایجاد کند.

زبانه ی قفل ضد سرقت به صورت 3 لول و چهار لول می باشد که جنس این میله یا لوله ها از آهن سختکاری شده است، همچنین جنس بدنه ی آن از ورقه های آهن است.

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت

قفل کمکی

قفل کمکی قفلی است که در بالای چهارچوب نصب می شود و این قفل هم از زبانه های میله ای استفاده می کند که به صورت دو لول، سه لول و چهار لول است. لازم است بدانید که قفل کمکی دارای کلیدهای مخصوصی به نام کلید چهارپر است.

قفل کمکی

قفل کمکی

برای آشنایی دقیق تر و بیشتر با انواع قفل درب چوبی می توانید مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل درب چوبی

سیلندر یا توپی

سیلندر یا توپی یا مغزی نام هایی است که به این محصول اطلاق می شود و دارای سه مدل سیلندر گلابی شکل، بیضی شکل و گرد هستیم. سیلندرها وسایلی هستند که کلید داخل آنها قرار می گیرد و درب را قفل می کند که این مسئله باعث افزایش امنیت درب می شود. مدل های مختلفی از سیلندر را داریم که این مدل ها عبارتند از :

سیلندر سرویس

سیلندر سرویس مخصوص درب های سرویس بهداشتی و حمام است که این سیلندر فقط از داخل و به وسیله ی اهرمی که دارد قفل می شود و از بیرون درب کلید نمی خورد. جنس این سیلندرها معمولاً برنجی و سربی است.

سیلندر سرویس

سیلندر سرویس

سیلندر آپارتمانی

سیلندرهای آپارتمانی برای درب های ورودی منزل و یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرد که این سیلندرها از داخل به صورت شب بند می باشند. نوع کلیدهای سیلندرهای آپارتمانی اکثراً ساده و کامپیوتری است. جنس این سیلندر معمولاً برنجی و سربی است.

سیلندر آپارتمانی

سیلندر آپارتمانی

سیلندر سوییچی

سیلندر سوییچی از دو طرف درب کلید می خورد که معمولاً برای درب های آپارتمان و یا درب های دیگری که داخل محیط خانه وجود دارد، استفاده می شود. این سیلندرها دارای جنس های برنجی وسربی است و همچنین کلیدهای آن ساده، کامپیوتری و شیاردار است.

سیلندر سوییچی

سیلندر سوییچی

برای انتخاب سیلندرها باید به سایز آنها هم دقت کنید که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیلندر یا توپی مقاله ی زیرا را مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : آشنایی با سیلندر درب

لولا درب چوبی

لولا به طور کلی وظیفه ی اتصال درب ها به چهارچوب و حرکت آنرا بر عهده دارد که لولاهای درب چوبی شامل : لولا تخت ، لولا قابلمه و لولا پروانه ای است.

لولا تخت از دو بال تشکیل شده که این بال ها توسط یک پین بهم متصل هستند. لولا تخت مخصوص درب هایی می باشد که لنگه ی آنها ساده است و همچنین این لولا به غیر از درب ها، در جعبه های آنتیک و یا تخته نرد نیز کاربرد دارد.

لولا تخت

لولا تخت

لولا قابلمه هم از دو بال تشکیل شده که توسط یک پین بهم متصل اند. این لولا طوری عمل می کند که یکی از لنگه های درب روی آن حرکت می کند که اگر لولا مناسب جنس و وزن درب نباشد باعث می شود به مرور زمان ساییدگی در لنگه ی درب ایجاد شود.

لولا قابلمه

لولا قابلمه

لولا پروانه ای جنس مقاومی دارد که باعث می شود از ساییدگی جلوگیری شود که به همین دلیل جزء پر فروش ترین لولاهای درب چوبی می باشد. این لولا علاوه بر استفاده در درب ها، برای جعبه های تزیینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

لولا پروانه ای

لولا پروانه ای

برای انتخاب لولاهای درب چوبی باید به مشخصات خاص آنها دقت کنید که این مشخصات می تواند شامل : سرنیزه دار یا تخت، بلرینگ دار یا ساده رنگبندی های مختلف و سایزهای آن است که بر اساس اینچ محاسبه می شود.

جنس لولا درب چوبی معمولاً برنجی، آهن آبکاری و استیل است که مدل های برنجی قیمت بالاتری دارند و مدل های استیل بیشتر در مناطق مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد، رایج ترین جنس مورد استفاده، آهنی می باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع یراق درب داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments