آشنایی با دستگیره خروج اضطراری - یراق دات کام

آشنایی با دستگیره خروج اضطراری


سهیل رضوی 13 بهمن 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 ۹ دقیقه مطالعه
iOS 14

دستگیره خروج اضطراری ” ، “دستگیره آنتی پنیک” و “دستگیره فرار” نام هایی است که برای این نوع دستگیره بکار می رود ولی آیا با این دستگیره ها آشنایی دارید ؟ می دانید برای چه درب هایی کاربرد دارد ؟ مشخصات اصلی این دستگیره چیست ؟ ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم به بررسی دستگیره خروج اضطراری بپردازیم تا با این دستگیره بیشتر آشنا شوید. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

دستگیره خروج اضطراری چیست ؟

دستگیره خروج اضطراری دستگیره ای است که برای درب های ضد حریق خروج اضطراری و یا پله های فرار استفاده می شود. کاربرد دستگیره خروج اضطراری به این شکل است که برای باز کردن درب، احتیاجی به استفاده از دست ندارید و فقط با فشار یا هُل دادن می توانید درب را باز کنید.

به طور کلی دستگیره خروج اضطراری دارای دو مدل است که عبارتند از : دستگیره خروج اضطراری تخت و دستگیره خروج اضطراری میله ای

مشخصه ی اصلی دستگیره آنتی پنیک این است که این دستگیره ها از داخل قفل نمی شوند و فقط از بیرون قفل می شوند که همین مسئله باعث می شود افراد از بیرون به داخل ورود نکنند. دستگیره خروج اضطراری از بیرون دستگیره دارد که مانند دستگیره های معمول است که از آن استفاده می کنیم و همچنین روی برخی از مدل های این دستگیره قفل دارد که با کلید می توانیم آنرا قفل کنیم.

انواع دستگیره خروج اضطراری

دستگیره خروج اضطراری تخت

دستگیره خروج اضطراری تخت یا تاچ بار که این نوع دستگیره دارای پنل پهنی است که با فشار دادن آن، درب باز می شود.

دستگیره خروج اضطراری تخت

دستگیره خروج اضطراری تخت

دستگیره خروج اضطراری میله ای

دستگیره خروج اضطراری میله ای یا لوله ای بر خلاف دستگیره تخت، دارای میله ای است که با فشار دادن آن، درب باز خواهد شد.

دستگیره خروج اضطراری میله ای

دستگیره خروج اضطراری میله ای

این نکته را باید بدانید که دستگیره خروج اضطراری تخت و میله ای، دارای مدل های یک نقطه، دو نقطه و ماژولار می باشد. دستگیره خروج دو نقطه علاوه بر این که از روبرو درب را به چهارچوب گیر میدهد، بالا و پایین درب را هم به بست یا چِفتی که دارد گیر می دهد. همچنین این دستگیره یکسری مدل هایی دارد که از بالا و پایین درب را گیر می دهد ولی از روبرو درب را گیر نمی دهد که این مدل ها نیز به دو نقطه معروف است.

دستگیره خروج اضطراری تک نقطه

دستگیره خروج اضطراری تک نقطه

دستگیره خروج اضطراری دو نقطه

دستگیره خروج اضطراری دو نقطه

دستگیره خروج اضطراری ماژولار به این شکل است که قابلیت تبدیل شدن به دستگیره تک نقطه و دو نقطه را دارد و به هر نحوی که بخواهید می توانید از حالت های آن استفاده کنید، دلیل نام گذاری این دستگیره به نام ماژولار به همین خاطر است.

دستگیره خروج اضطراری ماژولار

دستگیره خروج اضطراری ماژولار

جنس دستگیره خروج اضطراری

معمولاً جنس اکثر دستگیره های آنتی پنیک آلومینیومی و استیل است که این مدل ها دارای رنگ های قرمز، مشکی، نقره ای کامل و استیل کامل هستش.

نکات خرید دستگیره خروج اضطراری

اولین نکته ای که باید برای خرید دستگیره خروج اضطراری یا آنتی پنیک دقت داشته باشید، ضد حریق بودن این دستگیره است. دستگیره آنتی پنیک دارای مدل های ضد حریق و همچنین معمولی هستش که می توانید آنها را انتخاب کنید.

نکته ی بعدی این است که دستگیره های خروج اضطراری یک نقطه، دو نقطه و ماژولار را باید برای درب های دو لنگه استفاده کنید چونکه در درب دو لنگه، یک درب همیشه لق هستش که باید از این مدل ها استفاده کرد.

دستگیره ضد حریق چیست ؟

لازم به گفتن است که از چندین سال گذشته، شهرداری و سازمان آتش نشانی جدیت و حساسیت بیشتری نسبت به مقاوم سازی و ایمنی انواع ساختمان ها، ادارات، منازل مسکونی و غیره داشته که باعث شده در این راستا یکسری استاندارد ها و قوانین را تصویب کند.

یکی از این قوانین مربوط به ایمن سازی ساختمان ها، استفاده از یراق آلات درب ضد حریق با “استاندارد UL” می باشد. شهرداری و سازمان آتش نشانی ساختمان های بالای 6 طبقه را ملزم به استفاده از این یراق آلات ضد حریق کرده است.

دستگیره آنتی پنیک ضد حریق یکی از مهم ترین اجزای درب ضد حریق می باشد که بر روی درب های خروج اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دستگیره آنتی پنیک به صورت ضد حریق نباشد، در مواقع ضروری مثل آتش سوزی مشکلات و صدمات جبران ناپذیری را برای افراد ایجاد می کند.

انواع یراق آلات ضد حریق وجود دارد که می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • دستگیره درب ضد حریق
  • لولا درب ضد حریق
  • آرام بند ضد حریق
  • قفل درب ضد حریق

دستگیره پنیک ضد حریق

استاندارد UL چیست ؟

استاندارد UL یکی از استاندارد های سطح بالا برای یراق آلات درب ضد حریق است که توانسته مورد تایید سازمان آتش نشانی قرار گیرد.

برای اینکه این یراق آلات استاندارد یو ال را دریافت کنند، بعد از تولید آنها در آزمایشگاه هایی مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند به این صورت که انواع یراق آلات را در دمای بسیار بالا قرار می دهند تا در طول مدت زمان مشخصی بتوانند مقاومت آنها را در برابر حرارت بالا اندازه گیری و تشخیص دهند؛ این آزمایش را اگر محصولی با موفقیت رد کند استاندارد UL را اخذ می کند.

استاندارد یو ال

خرید یراق آلات درب ضد حریق

  1. نوع استاندارد : اولین نکته ای که باید برای خرید یراق آلات درب ضد حریق توجه کنید، دارا بودن محصول از استاندارد های UL و FM می باشد.
  2. کیفیت : یراق آلات درب ضد حریق باید دارای کیفیت بسیار بالایی باشد تا از جان افراد در مواقع ضرروی مانند آتش سوزی محافظت کند. هر چقدر کیفیت متریال استفاده شده در این یراق آلات بالاتر باشد می توان گفت که محصول مناسب تری است.
  3. قیمت : قیمت محصولاتی که به عنوان یراق ضد حریق شناخته می شوند به مراتب بالاتر از محصولات معمولی است. اصلی ترین دلایلی که باعث مشخص شدن قیمت نهایی این محصولات می شوند شامل : نوع یراق آلات، متریال استفاده شده، شرکت تولید کننده و دارا بودن استاندارد های مختلف است.

نصب دستگیره خروج اضطراری

کلاً دستگیره های آنتی پنیک از نظر یراق آلاتشان، به صورت روکار نصب می شوند که این مدل ها در بازار موجود است. نصب مدل های روکار به این شکل است که دستگیره، زبانه و مقابلی آنها روی درب پیچ می شود و فقط احتیاج به ایجاد سوراخ برای پیچ کردن و نگه داشتن دستگیره دارید.

همچنین اگر قصد دارید که به طور دقیق با نصب این دستگیره آشنا شوید می توانید ویدیوی “راهنمای نصب دستگیره خروج اضطراری” را مشاهده کنید.

برندهای دستگیره خروج اضطراری

برندهایی که در بازار وجود دارد اکثراً ساخت کشورهای : ایتالیا، اسپانیا، تایوان، چین، ترکیه و ایران هستند که معروف ترین برندهای این دستگیره شامل موارد زیر است :

  • سارو | SARO
  • ویرو | VIRO
  • ایزو | ISEO
  • کالی | KALE
  • تسا | TESA
  • داف | DAF

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر شما عزیزان تجربه ای راجع به خرید و استفاده از دستگیره خروج اضطراری یا دستگیره فرار داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments