دستگیره در - یراق دات کام

دستگیره در


یراق دات کام 28 شهریور 1400 - آخرین ویرایش در25 فروردین 1401 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

دستگیره در ” ، یکی از یراق آلات پرکاربرد است که هر روز از آن استفاده می کنیم و آنرا می بینیم ولی آیا این سوال برایتان پیش آمده که چه نوع دستگیره ای مناسب است؟ مدل های مختلف دستگیره در کدامند ؟ برای درب های چوبی و درب های آهنی از چه نوع دستگیره ای باید استفاده کنیم ؟ دستگیره در از چه جنسی تولید شده است و بهترین جنس آن کدام است ؟نمای ظاهری دستگیره های در چگونه است و بهترین برندهای بازار کدامند ؟ ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم به بررسی کامل دستگیره در بپردازیم، پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

دستگیره در چیست ؟

دستگیره در وسیله ای است که زیاد با آن سروکار داریم و برای باز و بسته کردن درب ها از آن استفاده می کنیم. دستگیره در مخصوص درب های چوبی و آهنی است که دستگیره درب های چوبی بیشترین استفاده را دارند، درب های چوبی بیشتر برای محیط داخلی منزل، محیط کار و درب ورودی ساختمان استفاده می شوند و درب های آهنی بیشتر در درب های تراس و ورودی ساختمان استفاده می شوند.

دستگیره در چوبی به طور کلی به سه بخش پلاک، رزت دار و مشتی ( گرد ) تقسیم بندی می شود و دستگیره در آهنی که همان درب های حیاط یا ورودی ساختمان هستند، به دو مدل تک پیچ و دو پیچ تقسیم بندی می شوند.

لازم به توضیح است که برای استفاده از دستگیره در باید قفل مناسب آنرا هم تهیه کنید تا بتوانید درب ها را با کلید قفل کنید و امنیت آنرا بالاتر ببرید، ما انواع مختلفی از قفل ها را برای درب های چوبی و آهنی داریم که می توانید برای آشنایی بیشتر با این قفل ها مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل درب چوبی

انواع دستگیره در چوبی

ما دستگیره های در چوبی را به سه بخش پلاک، رزت و مُشتی تقسیم بندی می کنیم که خود دستگیره پلاک به چهار بخش تقسیم بندی می شود، همچنین دستگیره های دیجیتال را برای درب های چوبی داریم که به بررسی آن خواهیم پرداخت. این دستگیره ها عبارتند از :

دستگیره های پلاک :

دستگیره پلاک کلیدی

دستگیره پلاک کلیدی برای درب های داخلی آپارتمان مانند درب های اتاق و سرویس بهداشتی استفاده می شود. این نوع دستگیره ها دارای سیلندر نمی باشند و فقط به صورت کلیدی قفل می شوند که به همین دلیل از دستگیره پلاک کلیدی برای درب هایی که از لحاظ امنیت در اولویت نیستند استفاده می شود.

دستگیره سرویس

همانطور که از نام این دستگیره پیداست برای درب های سرویس  بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار می گیرد که این دستگیره ها فقط از داخل و با چرخاندن اهرم آن قفل می شوند که به نوعی حالت شب بند دارند.

دستگیره سوییچی

دستگیره سوییچی دستگیره ای است که برای دفاتر اداری، اتاق و غیره استفاده می شود که برای استاده از این نوع دستگیره حتماً باید سیلندر و قفل مناسب آنرا جداگانه تهیه کنید. هدف از استفاده از دستگیره های سوییچی این است که امنیت درب ها و مکان ها را بالاتر ببریم.

دستگیره آپارتمانی

دستگیره آپارتمانی یا دستگیره ورودی برای درب های آپارتمان مورد استفاده قرار می گیرد که این دستگیره ها از بیرون به صورت ثابت می باشند و فقط از داخل قابل باز شدن هستند. دستگیره آپارتمانی امکان نصب مغزی یا سیلندر را دارد و همچنین برای خرید این دستگیره ها باید به چپ یا راست بازشو بودن آن دقت کنید.

دستگیره پلاک

انواع دستگیره پلاک

دستگیره رزت

دستگیره رزت نوع دیگری از دستگیره های درب چوبی است که نسبت به دستگیره های پلاک جدیدتر است. دستگیره رزت بر خلاف دستگیره پلاک به صورت دو تکه می باشد یعنی اینکه قسمت اهرم دستگیره از قسمت کلید خور آن جدا است. دستگیره رزت به خاطر تنوع طرح هایی که دارد زیبایی خوبی را برای محیط ما ایجاد می کند که از این دستگیره می توانید برای درب های مختلف محیط داخلی استفاده کنید.

نکته ای که دستگیره های روزت دارند این است که پیش نصب باید مغزی یا سیلندر مناسب را برای هر یک از درب ها انتخاب کنید.

دستگیره رزت

دستگیره رزت

دستگیره مشتی

دسگیره مشتی در گذشته از بسیار رایج بوده است ولی در طول زمان استفاده از آن کمتر شده است، اما امروزه به خاطر مکانیزم ساده ای که این دستگیره ها دارند استقبال از آن بیشتر شده است که دلیل آن به خاطر این است که دیگر احتیاجی به تهیه ی قفل، سیلندر و دستگیره به صورت جداگانه نخواهید داشت. دستگیره مشتی به خاطر احساس کلاسیکی که ایجاد می کند نمای زیبایی را برای درب ها ایجاد می کند.

به یاد داشته باشید که دستگیره مشتی نمی تواند امنیت زیادی را برای درب ها ایجاد کند.

حتما ببینید : راهنمای خرید دستگیره درب چوبی + ویدیو

 

دستگیره گرد

دستگیره گرد

دستگیره دیجیتال

یکی از جدید ترین و جالب ترین نوع دستگیره ها، دستگیره دیجیتال می باشد که برای کار کردن احتیاج به نیروی برق دارد. دستگیره دیجیتال می تواند ظاهری مدرن به همراه امنیت بالا برای درب های منازل یا محیط کار ایجاد کند. رابط کاربری دستگیره دیجیتال می تواند به صورت تعریف کد، تعریف اثر انگشت، تشخیص چهره و کارتی باشد که دیگر برای باز کردن احتیاجی به کلید ندارید ولی دارای کلیدی مکانیکی نیز می باشد که اگر برق قطع شد با کلید بتوانید درب را باز کنید.

ما در مقاله ی دستگیره دیجیتال به بررسی کامل این دستگیره پرداختیم که می توانید آنرا مطالعه کنید.

دستگیره دیجیتال

دستگیره دیجیتال

دستگیره در آهنی

دستگیره های در ورودی ساختمان یا حیاط اکثراً آهنی است و این دستگیره ها به دو بخش تک پیچ و دو پیچ تقسیم بندی می شود. تنوع مدل ” دستگیره های در آهنی ” بسیار زیاد است که می توانید بر اساس سلیقه ی خود، رنگ ها و مدل های مختلفی را انتخاب کنید، مدل های دستگیره در آهنی به صورت مدرن و کلاسیک است و دارای رنگ های طلایی، نقره ای، رزگلد، زیتونی و غیره می باشد.

نکته ای که نباید از آن غافل شویم کیفیت این دستگیره ها است که اکثراً از نوع زاماک هستند که کیفیت بالایی دارند، علاوه بر زاماک دستگیره ها جنس های دیگری نیز دارند که به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دستگیره در حیاط

دستگیره در حیاط

جنس دستگیره

دستگیره ها می توانند جنس دسته و پلاک متفاوت یا یکسانی داشته باشند که دستگیره ها اکثراً دارای جنسی از زاماک هستند، همچنین علاوه بر زاماک دستگیره های آهنی و آلومینیومی نیز داریم.

لازم به یادآوری است که از لحاظ رتبه بندی کیفیت، اول دستگیره های زاماک، دوم دستگیره های آلومینیوم و در نهایت دستگیره های آهنی قرار دارند و علاوه بر این جنس ها، دستگیره های برنجی نیز داریم که به خاطر بالا بودن قیمت این دستگیره ها از استقبال کمتری برخوردار هستند ولی مرغوبیت بالایی را دارند.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جنس دستگیره ها، مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

حتما بخوانید : جنس دستگیره چیه ؟

نکته های خرید دستگیره در

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید راست یا چپ بازشو بودن درب است که این موضوع را در دستگیره های پلاک سرویس و آپارتمانی داریم. برای تشخیص راست یا چپ بودن فقط کافی است بیرون و روبروی درب بایستیم و به لولای درب دقت می کنیم که در کدام سمت قرار گرفته است، اگر لولا سمت راست بود ما باید دستگیره راست بازشو و اگر لولا سمت چپ قرار داشت ما دستگیره چپ بازشو را تهیه می کنیم.
  • دستگیره های در دارای مدل های مدرن و کلاسیک می باشند که مدل های مدرن دارای خطوط صاف و با زاویه ی تیز هستند ولی دستگیره های کلاسیک دارای طرح ها و دیزاین های مختلفی هستند.
  • نکته ی آخر در مورد دستگیره های موجود در بازار ایران است که شامل دستگیره های ایرانی، ایتالیایی و اسپانیایی می شوند. دستگیره های خارجی قیمت بالاتری به نسب دستگیره های ایرانی دارند که با توجه به کیفیت خوب دستگیره های ایرانی، خرید دستگیره های ایرانی مقبول تر است.

نکات نگهداری دستگیره در

در بعضی مواقع ممکن است هنگام رنگ آمیزی منزل یا محیط کار بر روی دستگیره ها لکه های رنگ ریخته شود که ظاهری نامناسبی را برای دستگیره ها ایجاد کند. این مسئله قابل حل است و مراحل پاک کردن دستگیره در به صورت زیر است :

  • اولین مرحله این است که یک ظرف بدون درب را پر از آب کنید و بر روی اجاق گاز قرار دهید. پس از اینکه آب جوش آمد دستگیره را که قبلاً از درب جدا کرده بودیم را داخل ظرف قرار می دهیم. سپس شعله را کم می کنیم و اجازه می دهیم که با شعله کم بجوشد.
  • با توجه به نوع ضخامت رنگ ممکن است این روش از یک ساعت تا یک روز طول بکشد. بهتر است برای استفاده از ظرف هایی به غیر ظرف های آشپزی استفاده کنید چونکه می تواند منجر به مسمومیت با سرب یا موارد دیگر شود.
  • بعد از گذر زمان ملاحظه خواهید کرد که رنگ از دستگیره جدا شده است که می توانید با استفاده از انبر دستگیره را از آب بیرون بکشید و زیر آب سرد قرار دهید. اگر لکه های رنگی بر روی دستگیره باقی مانده باشد می توانید با کمک دست آنها را جدا کنید.

همچنین اگر می خواهید با روش های دیگر تمیز کردن دستگیره در آشنا شوید به شما توصیه می کنیم که مقاله ی زیر را مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : تمیز کردن دستگیره در چوبی

برندهای دستگیره در

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد در بازار، دستگیره های ایرانی، ایتالیایی و اسپانیایی وجود دارد که این برندها عبارتند از :

فارا صنعت | FARASANAT

تلرانس | TOLERANCE

میلره | MILRE

بهریزان | BEHRIZAN

فوروارد | FORWARD

باتیس | BATIS

دیاکو | DIYAKO

ایران | IRAN

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما عزیزان می توانید برای مشاهده و خرید انواع یراق آلات بویژه دستگیره در به سایت یراق دات کام مراجعه کنید.

برچسب‌ها :