قفل - یراق دات کام

قفل


یراق دات کام 22 تیر 1400 - آخرین ویرایش در18 دی 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل چیست ؟

قفل ” وسیله ای برای بالا بردن امنیت یک مکان یا یک وسیله است ، به طور مثال شما برای بالا بردن امنیت خانه تان از قفل استفاده می کنید ، امروزه قفل ها از لحاظ امنیت و ساختار پیشرفت های بسیار زیادی داشته اند که در ادامه با انواع آن آشنا خواهیم شد.

قفل

انواع قفل :

قفل آویز / قفل کتابی / قفل درب آهنی / قفل درب چوبی /

قفل دیجیتال / قفل حیاطی / قفل سه لول کمکی / قفل کمد / قفل شب بند /

قفل فرمان و پدال / قفل ضد سرقت / قفل درب آهنی /

قفل موتور و دوچرخه / قفل شیشه / قفل دو پله / قفل تک پله / قفل فایل

قفل وسیله ای است برای بسته نگه داشتن درب و یا وسیله ای ، به طوری که فقط با کلیدش بتوان آن را باز کرد ، در گذشته قفل ها با مواد مختلفی مانند چوب ، آهن و غیره ساخته می شد.

سپس از انواع فلزات با اندازه های مختلف از 10 میلی متر تا حدود 160 میلی متر و از چندین گرم تا چندین کیلو ، ساخته شده و تا امروز سیر تکاملی آن همچنان ادامه دارد ، تاریخ ساخت قفل دقیقا مشخص نیست و همه نوشته ها بر اساس شواهد می باشد.

قفل درب های خانه ها بیشتر قفل استوانه ای و یا قفل سوییچی است ، قسمت بیرون زده از قفل یک زبانه ی فنر سوار و گُوِه ای شکل است ، هنگامی که درب را می بندید این زبانه با صدای مختصری در قاب خود جای می گیرد ، بعضی از قفل ها اصلاً کلید ندارند ، درقفل رمزی از رمز استفاده می شود که با چرخاندن حلقه هایی یا فشار دادن دکمه هایی رمز را به قفل می دهند تا باز شود.

ساختار داخلی قفل ها باهم متفاوت است ، به عنوان مثال ساختار قفل درب ضد سرقت به این شکل است که داخل توپی و مغزی تعدای پین و فنر وجود دارد سپس با گذاشتن کلید و چرخاندن آن درب بسته یا باز می شود ، باز شدن قفل با حرکت پین ها و قرار گرفتن آنها در جای مشخص خود صورت می گیرد.

انواع قفل ها

امنیت قفل

یکی از عواملی که می تواند تاثیر بسیار زیادی در انتخاب قفل داشته باشد بحث امنیت قفل است ، عملکرد قفل ها به دو دسته ی مکانیکی و دیجیتالی تقسیم بندی می شود ، قفل های دیجیتالی با سیستم پیشرفته ای که دارند ضریب امنیت بالایی را ایجاد می کنند ولی بیشترین موارد استفاده از قفل ها ، قفل های مکانیکی است که دلیل این مسئله را می توان به کمتر بودن قیمت قفل مکانیکی نسبت به قفل دیجیتالی دانست.

تاریخچه قفل

در چین و مصر بیش از 4000 سال قبل از نوعی قفل چوبی استفاده می شد و در قرن پانزدهم میلادی ، صنعت گَران اروپایی قفل های ساده ای از فلز ساختند و اولین بار قفل های طرح جدید را رابرت بارون و جوزف برامه در دهه ی 1780 میلادی در انگلستان ساختند.

قدیمی ترین قفل

از ایام قدیم تا قرن 18 میلادی ، قدیمی ترین شکل قفل ، قفلی است که در ویرانه های خرساباد نزدیکی نینوا ، پیدا شده است و حدود 4 هزار سال قدمت دارد که این قفل چوبی است و چندین میله چوبی قابل حرکت دارد که در سوراخ هایی مناسب بر روی کلون می افتند و کلون را در وضعیت بسته نگه می دارند ، لید آن هم چوبی است و میله هایی دارد و می توان آن را در شیاری در کلون وارد کرد که میله های کلید ، میله های قابل حرکت قفل را به ارتفاع مناسب بالا می برند و بیرون کشیدن کلون ممکن می شد ،مصریان قدیم ، این نوع قفل را می شناختند و نمونه هایی از آن در ژاپن و نروژ نیز به دست آمده است.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله از سری مقاله های وبلاگ یراق دات کام همراهی کردید از شما عزیزان خواهشمندیم دیدگاه خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :