آشنایی با انواع گاوصندوق - یراق دات کام

آشنایی با انواع گاوصندوق


سهیل رضوی 29 آذر 1401 - 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

همه ما وسایل و اشیای قیمتی خاصی داریم که می خواهیم تا حد امکان آن ها را امن نگه داریم. این وسایل می توانند شامل اسناد قانونی، پول نقد، جواهرات، گذرنامه و شناسنامه، اوراق قرضه و… باشند. گاوصندوق به عنوان وسیله‌ای مهم برای نگهداری و محافظت از این اقلام گرانبها در برابر سرقت، آتش سوزی، سیل و سایر شرایط پیش بینی نشده عمل می کند.

با این حال، قبل از خرید، نصب گاو صندوق در منزل، محل کار یا هر مکان دیگری، داشتن دانش کامل از انواع گاوصندوق (Type Of Safes) مهم است که قطعاً بسته به نیازتان به کمک شما خواهند آمد. انواع مختلفی از گاوصندوق در بازار موجود است که در این مقاله به تفصیل آن ها پرداخته‌ایم تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

گاوصندوق قفل دیجیتال

گاوصندوق-قفل-دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی،‌ تحولات جدیدی در انواع قفل های گاو صندوق ایجاد شده است. با گنجاندن قفل های دیجیتالی در گاوصندوق که کمی پیشرفته تر قفل های مکانیکی هستند، سطوج امنیتی افزایش یافته است.

این قفل های دیجیتالی دارای صفحه کلید هستند که با باتری کار می کند. این قفل ها مانند قفل های سنتی هستند اما رمز عبور چهار تا شش رقمی دارند که روی صفحه کلید وارد می شود.

به محض وارد کردن رمز عبور صحیح، قفل ها خود به خود باز می شوند و می توان به گاوصندوق دسترسی داشت.

مزایا گاوصندوق قفل دیجیتال

  • قفل های دیجیتال معمولاً قابل اعتماد و بادوام هستند و در طول زمان سایش و خرابی کمتری تجربه می کنند.
  • این گاوصندوق ها کاربر پسند هستند زیرا کل فرآیند روی صفحه دیجیتالی انجام می شود که دارای چراغ هایی است که دیدن رمز عبور وارد شده را آسان تر می کند. همچنین گزینه تغییر رمز نیز وجود دارد که به این معنی است که کاربران می توانند هر از چند گاهی رمز عبور را تغییر دهند.
  • سطوح امنیتی یک قفل دیجیتال را می توان به روش های خاصی افزایش داد، مانند تعیین محدودیت زمانی، یک بوق یا هشدار هنگام وارد کردن رمز عبور اشتباه و موارد دیگر.

معایب گاوصندوق قفل دیجیتال

  • از آنجایی که عملکرد قفل روی باتری ها انجام می شود، این قفل ها باید هر از چند گاهی تغییر داده شوند. هر چند زمانی که باتری نیاز به تعویض دارد، هشدارهایی در این زمینه وجود خواهد داشت.
  • این قفل ها در مقایسه با قفل های مکانیکی گرانتر هستند.
  • ما می دانیم که هیچ قفلی نمی تواند %100 ایمنی را تضمین کند و از این رو، این قفل ها نیز می توانند توسط هکرها هک شوند.

گاوصندوق اثر انگشتی

گاوصندوق-اثر-انگشتی

این نوع قفل ها عصر جدیدی را در فناوری قفل تشکیل می دهند زیرا نیازی به کلید یا کد ندارند. آنها روی بیومتریک یک فرد کار می کنند. گاوصندوق های اثر انگشتی دارای یک حسگر بیومتریک است که تنها توسط اثر انگشت ذخیره شده قابل دسترسی است. به این ترتیب، سطح پیشرفته‌ای از امنیت را فراهم می کند و از ریسک کپی کردن کلید ها یا دزدیده شدن رمز عبور جلوگیری می کند.

مزایا گاوصندوق اثر انگشتی

  • استفاده از این نوع گاو صندوق ها بسیار راحت است و نیازی برای به خاطر سپردن رمز عبور نیست.
  • این گاو صندوق حداکثر امنیت را فراهم می کند زیرا انگشت توسط حسگر سه بعدی اسکن می شود، بنابراین هر چیزی که مطابقت نداشته باشد، بلافاصله رد می شود.

معایب گاوصندوق اثر انگشتی

  • دقت حسگر بستگی به پوست افراد دارد.
  • مسائل بهداشتی یکی از نگرانی های اصلی است زیرا این حسگر بارها و بارها توسط افراد لمس می شود که می تواند منجر به تکثیر میکروب ها در سطح شود. اگر گاوصندوق توسط دو یا چند نفر استفاده شود، احتمال شیوع بیماری‌های مسری نیز وجود دارد.

گاوصندوق قفل کلیدی

گاوصندوق-قفل-کلیدی

به محض شنیدن اصطلاح قفل های مکانیکی، تصویری با اسپینر برنجی یا فولادی زنگ نزن با اعداد کوچک در ذهن ما تداعی می شود. قفل های مکانیکی می توانند دارای یک اسپینر باشند که چندین بار چرخانده می شود تا در رمز عبور مناسب قرار بگیرد یا همچنین می تواند سیستم قفل و کلید داشته باشد.

مزایا گاوصندوق قفل کلیدی

  • قفل های مکانیکی در صورت استفاده صحیح، بسیار بادوام هستند و تعمیر و نگهداری کمی دارند.
  • از باتری استفاده نمی کنند که این بدان معناست نیازی به تعویض مکرر باتری ندارند.
  • این گاو صندوق ها قیمت مناسبی دارند.

معایب گاوصندوق قفل کلیدی

  • آن ها وقت گیر هستند زیرا برای وارد یک رقم تک رقمی باید کل اسپینر بچرخد تا زمانی که عدد نصب شود. همچنین اگر کسی رمز عبور را در این بین فراموش کند، باید از ابتدا شروع کند که این موضوع آزار دهنده است.
  • برای تغییر یا بازنشانی رمز عبور به یک قفل ساز نیاز است.

گاوصندوق با قفل ترکیبی

گاوصندوق-با-قفل-ترکیبی

اینها توسط افراد زیادی انتخاب می شوند و به یک روند جدید در قفل های گاوصندوق تبدیل شده‌‌اند. قفل ترکیبی فقط به یک رمز عبور 4 یا 6 رقمی بستگی ندارد، بلکه ترکیبی از اعداد و حروف است. همچنین دارای یک صفحه چرخان تکی است که اعداد و حروف روی سطح آن حک شده است. صفحه چرخانده شده و عدد یا حروف صحیح وارد می شود تا گاو صندوق باز شود.

مزایا گاوصندوق با قفل ترکیبی

  • این قفل های ترکیبی برای استفاده در چندین مکان همه کاره هستند و به راحتی قابل تعمیر هستند.
  • آن ها بسیار امن هستند زیرا ترکیبات متعددی در دسترس هستند.
  • استفاده از آن آسان است و برای تنظیم مجدد یا تغییر رمز عبور نیازی به قفل ساز یا کمک افراد دیگری ندارد.

معایب گاوصندوق با قفل ترکیبی

  • افراد می توانند این ترکیب را فراموش کنند و پس از آن بازیابی آن دشوار می شود زیرا چندین ترکیب موجود وجود دارد.
  • ممکن است به دلیل زنگ زدگی گیر کنند اما قابل تعمیر هستند.

گاوصندق ایستاده

گاو-صندوق-ایستاده

این گاوصندوق ها یکی از رایج ترین و در عین حال مطلوب ترین هستند. آن ها معمولاً از فولاد سنگین ساخته می شوند. آن ها با طیف گسترده‌ای از قفل ها مانند قفل های مکانیکی، قفل های دیجیتالی، قفل های ترکیبی و انواع دیگر مانند قفل های اثر انگشتی در دسترس هستند.

این گاوصندوق ها را ایستاده می نامند زیرا در هر مکانی مانند داخل کابینت، کمد، قفسه یا هر مکان دیگری که غیر متعارف است و در دید مستقیم قرار نمی گیرد نصب می شوند. این گاوصندوق ها همچنین می توانند به کف یا دیوار ثابت شوند زیرا دارای علائم پیچ و مهره هستند که می توان پیچ ها را بر اساس آن ثابت و سفت کرد.

گاوصندوق دیواری

گاو-صندوق-دیواری

همانطور که از نام این گاوصندوق پیداست، این مدل داخل دیوار نصب می شود. اینها یکی از محبوب ترین وسایل برای مخفی کردن اشیاء قیمتی و گرانبها در خانه هستند. گاوصندوق های دیواری معمولاً از نظر اندازه کوچکتر هستند، اگرچه گاوصندوق خانگی سفارشی نیز موجود است، به این معنی که بسته به نیاز می توانند در هر اندازه‌ای در دسترس باشند.

گاوصندوق های دیواری در یک حفره دیوار نصب می شوند و به طور کلی به راحتی نصب می شوند. این گاوصندوق ها برای آپارتمان ها و خانه های کوچک ایده‌آل هستند و می توانند در هر مکان مخفی مانند پشت یک تابلوی نقاشی بزرگ، داخل کمد دیواری و موارد دیگر نصب شوند. بهترین مکان برای نصب این گاوصندوق ها در گوشه‌ است، جایی که دو دیوار به هم می رسند که همزمان آن ها را ضد حریق می کند و امنیت بیشتری را تضمین می کند.

گاوصندوق کف زمین

گاوصندوق-کف-زمین

گاوصندوق های کف زمین بر روی یک کف بتنی تعبیه شده‌اند که آن ها را پنهان می کند و سطح بالایی از امنیت و رضایت را فراهم می کند. برای این کار، سوراخی حفر می شود و سپس گاوصندوق را پایین می آورند که معمولاً 60 سانتی متر بالاتر از سطح زمین قرار می گیرد تا از آب و رطوبت محافظت شود.

این نوع گاوصندوق ها با سطح زمین مطابقت دارند و به همین دلیل به سختی توسط سارقان پیدا می شوند. استفاده از فرش، موکت و سایر کفپوش ها امنیت را بیشتر می کند. تنها مشکل این است که برای باز کردن این گاوصندوق ها نیاز به خم شدن است که بسیاری آن را راحت نمی دانند.

گاوصندوق مقاوم در برابر سرقت

این گاوصندوق ها برای افزایش ضریب امنیتی آن ها سنگین تر می شوند. گاوصندوق های مقاوم در برابر سرقت می تواند شامل گاوصندوق های داخل دیوار، کف یا حتی مستقل باشد. آن ها به طور کلی نسوز نیز ساخته شده‌اند و در چندین نوع قفل موجود هستند.

گاوصندوق مقاوم در برابر آتش

اینها بسته به کیفیتشان یک ساعت یا چند دقیقه در برابر آتش مقاومت می کنند. می توان از آن ها برای نگهداری اوراقی مانند سند خودرو و ملک، وصیت نامه و سایر اسناد قانونی استفاده کرد که برای سارقان هیچ فایده‌ای ندارند اما نیاز به محافظت در برابر آتش دارند.

گاوصندوق جواهرات یا باکس جواهرات

این گاوصندوق ها برای نگهداری تمامی جواهرات گرانبها و اقلام مربوطه استفاده می شود. اینها از فولاد سنگین ساخته شده‌اند، اما از نظر داخلی، ظاهر جذابی دارند زیرا با مخمل پوشانده شده‌اند تا از این اقلام ظریف در برابر رطوبت و سایر عناصر محافظت کنند. باکس جواهرات باید در مکانی امن و در عین حال قابل دسترس نصب شود. همچنین استفاده از آن بر روی دیوار گزینه خوبی است.

گاوصندوق اداری

اینها را می توان نسخه های بداهه گاوصندوق های خانگی نامید، زیرا مقاومت آن ها در برابر آتش بالاتر است و قوی تر هستند و در برابر چندین پارامتر مانند تست سقوط، آزمایش آتش و غیره آزمایش می شوند. گاوصندوق های اداری دارای سیستم قفل دیجیتال هستند.

گاوصندوق بانکی

اینها باکس هایی نیستند که در جای خود ثابت شده باشند، بلکه اتاق های ایمن هستند که طراحی متفاوتی دارند. برای ساخت درب ها از فولاد با کیفیت برتر و برای اطمینان از ایمنی کامل از سیستم های پیچیده استفاده می شود. همچنین لازم به ذکر است که گاوصندوق بانکی ضد حریق می باشد.

گاوصندوق هتل

این ها گاوصندوق هایی هستند که می توانید در اتاق های هتل مشاهده کنید، اما از نظر امنیت پایین هستند. کارکنان هتل معمولاً یک کلید یا کارت تکراری دارند تا در مواقع اضطراری آنها را باز کنند.

کلام پایانی

همه ما می دانیم که هیچ گاوصندوقی را نمی توان به عنوان بهترین نوع گاو صندوق در نظر گرفت زیرا هر گاو صندوقی مزایا و معایب خود را دارد و تضمینی برای محافظت %100 در برابر سیل، زلزله، سارقان و…. ندارند. با این حال، داشتن دانش قبلی در مورد انواع مختلف گاوصندوق ها قبل از سرمایه گذاری در آن ها می تواند نتایج را افزایشد داده و گاوصندوق ها را کارآمدتر کند. هر منزلی متفاوت است و بنابراین، انواع مختلفی از گاوصندوق برای انواع منازل وجود دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از گاوصندوق های مختلف دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments