آشنایی با تعویض قفل درب ضد سرقت - یراق دات کام

آشنایی با تعویض قفل درب ضد سرقت


سهیل رضوی 23 بهمن 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 12 دقیقه مطالعه
iOS 14

ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم شما را با نحوه “تعویض قفل درب ضد سرقت” و نحوه “تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت” آشنا کنیم تا در مواقعی که لازم است خودتان شخصاً بتوانید این کار را انجام دهید.

قبل از بررسی چگونگی تعویض قفل و مغزی درب ضد سرقت، بد نیست نگاهی به انواع درب ضد سرقت داشته باشیم تا بدانید سیستم این درب ها چگونه اند. همچنین با اینکه “چگونه درب ضد سرقت باز کنیم” و “روش باز کردن درب ضد سرقت” آشنا خواهیم شد. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

درب ضد سرقت چیست ؟

درب ضد سرقت نسبت به درب های معمولی تفاوت زیادی دارد و از امنیت بالاتری برخوردار می باشد که دلیل این مسئله به یراق آلات مخصوص این درب ها و ساختار داخلی درب ضد سرقت بر می گردد. درب ضد سرقت در برابر فشار، برش و دستکاری بسیار مقاوم است و امنیت بسیار بالاتری نسبت به درب های معمولی حتی با نرده های حفاظتی دارند.

همیشه مسئله امنیت یکی از مهم ترین موضوعات برای خرید انواع یراق آلات و درب ها می باشد که درب ضد سرقت توانسته تا حد زیادی دغدغه افراد را رفع کند که به همین دلیل امروزه این درب ها از استقبال بالایی برخوردار می باشند.

کاربرد این درب ها برای منازل، کارخانه ها، ادارات و سایر مکان ها می باشد؛ البته که ضخامت و امنیت درب های مورد استفاده در کارخانجات و ادارات با منازل متفاوت است و قطعاً باید امنیت بیشتری داشته باشند. درب ها ضد سرقت بسته به مکانی که مورد استفاده قرار می گیرد می تواند دارای عایق هایی مانند عایق صوتی، عایق رطوبت، عایق حرارت و ضد اسید باشد.

انواع درب ضد سرقت

امروزه بیشتر درب های ضد سرقتی که در بازار ایران وجود دارد ساخت کشورهای ترکیه و چین می باشد، البته که درب های ایرانی هم در بازار وجود دارد ولی اکثرا این درب ها به صورت مونتاژ از درب های ترکیه ای می باشد که در این چند ساله شرکت های ایرانی با وارد کردن قطعات درب ضد سرقت توانسته اند کیفیت خوبی را ارائه دهند.

درب ضد سرقت ترک

درب های ضد سرقت ترک دارای 4 عدد لولا، یک عدد چشمی و یک شب بند می باشند. سیستم قفل درب ضد سرقت به این شکل است که می توان با استفاده از قفل ضد سرقت و قفل کمکی، 8 عدد زبانه را وارد چهارچوب درب کرد. کلید های درب ضد سرقت به صورت کامپیوتری می باشد که 3 عدد از کلید های آن کلید کارگری می باشد که در زمان ساخت و ساز به کارگران ساختمانی تحویل داده می شود. لازم است بدانید که کلید کارگری امکان کپی را ندارد.

راجع به ویژگی های درب ضد سرقت ترکیه ای باید بدانید که ساختار داخلی از ورق استیل یکپارچه به همراه پل های استحکام دهنده تشکیل شده است. لنگه درب هم معمولاً 90 میلی متر ضخامت دارد.

درب ضد سرقت ترک

درب ضد سرقت چینی

درب های ضد سرقت چینی دارای 4 عدد لولا می باشند که این لولاها به صورت مخفی و با قابلیت رگلاژ می باشند. همچنین این درب ها دارای یک عدد چشمی، زنگ و قفل شب بند می باشند.

سیستم قفل شدن درب ضد سرقت چینی به این شکل است که وقتی کلید قفل چرخانده می شود، 13 عدد زبانه وارد چهارچوب درب می شود. همچنین این درب ها دارای 7 عدد کلید کامپیوتری می باشد که 2 تا از این کلید ها به صورت کارگری می باشد.

نمای کلی که این درب ها دارند از ورق های استیل می باشند و روکش درب دارای طرح های ام دی اف می باشد. ساختار داخلی درب از ورق استیل یکپارچه با پل های استحکام دهنده است.

درب ضد سرقت ایرانی

همانطور که اشاره شد ایران تولید کننده درب های ضد سرقت نمی باشد و عمدتاً درب هایی که در داخل کشور تولید می شوند به صورت مونتاژی و با وارد کردن قطعات درب ضد سرقت ترکیه ای هستند. به همین دلیل درب های ضد سرقت ایرانی مشخصاتی کاملاً مشابه با درب های ضد سرقت ترک دارند.

پس از آشنایی با درب های ضد سرقت لازم است به نحوه تعویض قفل درب ضد سرقت و تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت بپردازیم. با ما همراه باشید.

درب ضد سرقت ایرانی

تعویض قفل درب ضد سرقت به چه شکل است ؟

در مواقعی ممکن است به هر دلیل نیاز به تعویض قفل درب ضد سرقت داشته باشید که توصیه ما به شما این است اگر می توانید تعویض را به افراد متخصص بسپارید تا بدون هیچ گونه آسیبی بتوانند قفل درب شما را تعویض کنند.

حال اگر می خواهید این کار را خودتان شخصاً انجام دهید اول لازم است بدانید که سیستم درب های ایرانی و ترکیه ای به درب های چینی متفاوت است و اگر درب شما چینی می باشد احتیاج است که حتماً این کار را به افراد متخصص بسپارید.

ما در ادامه به نحوه تعویض قفل درب ضد سرقت ترک و ایرانی خواهیم پرداخت که به صورت زیر می باشد :

  • برای درب های ترک و ایرانی که سیستم داخلی شبیه بهم دارند، ابتدا باید پیچ های رزت و دستگیره را باز کنید.
  • سپس باید پیچ های پلاک قفل که در چهارچوب درب می باشد را باز کنید.
  • حالا در ابتدا سیلندر را از درب بیرون بیاورید و سپس قفل را باز کنید.
  • بعد از باز کردن قفل و مغزی، می توانید قفل جدید را وارد درب کنید.
  • در آخر باید سیلندر یا همان توپی را درون قفل قرار داده و پیچ های سیلندر و قفل ضد سرقت را سفت کنید و از آن استفاده کنید.

تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت چگونه است ؟

برای “تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت” لازم است مراحل زیر را طی کنید :

  • ابتدا باید پیچ های قسمت پایین دستگیره که کلید در آن قرار می گیرد را باز کنید. این پیچ ها را از سمت داخل درب باز کنید تا پیچ های بیرون درب هم باز شوند.
  • حالا سراغ چهارچوب درب می رویم که زبانه های قفل در آن قرار دارند. معمولاً بر روی آنها سه پیچ وجود دارد که باید پیچ بالایی را باز کنید.
  • بعد از باز کردن پیچ های قفل، به راحتی می توانید توپی یا مغزی را بیرون بیاورید و تعویض را انجام دهید.

نکات تعویض سیلندر درب ضد سرقت

  1. حتماً توجه کنید که از قفل ها و سیلندر های با کیفیت در درب های ضد سرقت استفاده کنید.
  2. از وارد کردن فشار بیش از حد به یراق آلات در ضد سرقت هنگام تعویض و نصب خودداری کنید.
  3. توجه کنید که هنگام تعویض و یا نصب مغزی، پیچ های آنرا خیلی سفت نکنید چون ممکن است سیلندر یا مغزی دچار شکستگی و خرابی شود.
  4. بعد از نصب و تعویض قفل یا سیلندر حتماً روغن کاری انجام دهید که توجه داشته باشید از روغن های مخصوص آنها استفاده کنید.

چگونه درب ضد سرقت باز کنیم ؟

روش باز کردن درب ضد سرقت با روش های مختلفی می تواند انجام شود که اگر بخواهیم عمده راه های باز کردن درب ضد سرقت را بررسی کنیم می توانیم موارد زیر را نام ببریم :

باز کردن قفل درب ضد سرقت :

برای “باز کردن قفل درب ضد سرقت” ابتدا باید دو مورد را بررسی کنیم :

  1. اول اینکه آیا درب بسته شده، قفل می باشد یا فقط درب بسته شده و قفل نمی باشد ؟
  2. مورد دوم اینکه آیا کلید در پشت درب ضد سرقت مانده است ؟

حالت اول : درب ضد سرقت بسته شده و قفل نمی باشد :

در این صورت کار مشکلی نخواهیم داشت و می توانیم با استفاده از کارت درب را باز کنیم. البته که باز کردن با روش کارتی در درب های ضد سرقت نسبت به درب های معمولی دشوارتر و زمان بر می باشد که این موضوع به خاطر درز کمتر درب های ضد سرقت نسبت به درب های معمولی است.

نحوه باز کردن درب ضد سرقت با کارت :

روش باز کردن درب ضد سرقت توسط کارت اعتباری به صورت زیر می باشد :

  1. ابتدا باید یک کارت مناسب که اندازه کافی بزرگ و انعطاف پذیر باشد را داشته باشید.
  2. کارت را باید در شکاف عمودی بین چهارچوب ( از سمت قفل ) و درب ضد سرقت قرار دهید.
  3. کارت را در این شکاف به سمت پایین بکشید و همزمان درب را به سمت داخل فشار دهید.
  4. در پایان کارت باعث عقب رفتن زبانه می شود و قفل درب ضد سرقت بدون کلید و با استفاده از کارت باز خواهد شد.

باز کردن درب ضد سرقت با کارت

حالت دوم : درب ضد سرقت بسته شده و قفل می باشد :

اگر درب بسته شده باشد و قفل هم باشد، کار ساده ای نخواهید داشت و توصیه ما این است که قبل از آسیب رساندن به درب و قفل ضد سرقت، بهتر است که کلید سازهای متخصص کمک بگیرید.

البته که هر کلید سازی قادر به باز کردن دربی که قفل شده نخواهد بود، چرا که امنیت درب های ضد سرقت بالا می باشد و اگر هر کلید سازی می توانست این درب ها را باز کند دیگر موضوع بالا بودن امنیت درب ضد سرقت از بین می رفت.

حالت سوم : اگر کلید پشت درب ضد سرقت بماند چه باید کرد ؟

به خاطر بالا بودن امنیت درب ضد سرقت، تنها راه باز کردن درب ضد سرقتی که کلید پشت آن می باشد، باز کردن بدون ایجاد تخریب برای درب می باشد.

باید بدانید که در این واقع چاره ای جز تعویض قفل ضد سرقت توسط کلید ساز وجود ندارد. البته که همین موضوع نیز کار ساده ای نخواهد بود و قطعاً زمان بر می باشد.

نتیجه گیری

درب های ضد سرقت ارزان ممکن است در این مواقع به راحتی باز شوند ولی درب ضد سرقت ترک و یا درب ضد سرقت ایرانی که از قفل های با کیفیت در آنها استفاده شده است قطعاً کار ساده ای نخواهد بود.

بنابراین با راه های باز کردن درب ضد سرقت آشنا شدیم و متوجه شدیم که باز کردن قفل درب ضد سرقت که کلید پشت آن مانده و درب ضد سرقتی که قفل شده کار ساده ای نیست و فقط درب ضد سرقتی که بسته شده ( قفل نمی باشد ) را می توان توسط کارت باز کرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما می توانید انواع یراق آلات، بویژه یراق های درب ضد سرقت از وبسایت یراق دات کام تهیه کنید.

همچنین اگر تجربه ای راجع به نصب و یا تعویض قفل و سیلندر درب ضد سرقت داشته اید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments