جنس دستگیره چیست ؟ - یراق دات کام

جنس دستگیره چیست ؟


ک. متین 20 مهر 1400 - آخرین ویرایش در2 اسفند 1401 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

دستگیره ها جزء اصلی انواع درب های ورودی آپارتمان، درب های داخلی منزل یا محیط کار و همچنین درب های کابینت بشمار می روند. برای خرید دستگیره های مختلف سوالاتی برای مشتریان عزیز پیش می آید که آیا کدام جنس دستگیره بهتر است ؟ کدام دستگیره ها استحکام بالایی دارند و در گذر زمان دچار زنگ زدگی نمی شوند ؟ مقاومت آنها چطور است ؟ اینها سوالاتی است که موقع خرید دستگیره ها بوجود می آید و ما قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

جنس دستگیره

دستگیره ها جنس های مختلفی دارند که به ترتیب الویت از لحاظ کیفیت اول دستگیره های برنجی، دوم دستگیره های زاماک ( دستگیره های سربی ) و دستگیره های آلومینیومی. البته ما در دستگیره ها جنس های دیگری داریم که عبارتند از دستگیره های آهنی، دستگیره های برنزی و دستگیره های استیل.

  • دستگیره های برنجی
  • دستگیره های زاماک
  • دستگیره های آلومینیومی
  • دستگیره های آهنی
  • دستگیره های استیل
  • دستگیره های برنزی

دستگیره های زاماک

فلز برنج همانطور که اشاره شد بهترین جنس دستگیره می باشد ولی بدلیل اینکه کلاً فلز برنج، فلزی گران قیمت محسوب می شود کم کم دستگیره های برنجی به سمت دستگیره های زاماک که از آلیاژهای سرب و روی و قلع تشکیل شده اند، سوق داده شدند. دستگیره های زاماک به دستگیره های سربی نیز معروف هستند که در حال حاضر دستگیره های زاماک یا سربی بهترین نوع دستگیره ها هستند. دستگیره های زاماک درخشندگی بسیار خوبی دارند که دلیل این امر، آبکاری ای است که روی دستگیره های زاماک انجام می شود.

عنصر اصلی زاماک، روی بوده است. عنصرهای دیگر این آلیاژ عبارتند از : روی، آلومینیوم، مس، منیزیم و البته آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کرم و منگنز هستند. اگر متریال اولیه زاماک به درستی ترکیب نشوند باعث مشکل در دستگیره می شود.

یکی از مواردی که حائز اهمیت است ضد زنگ زدگی این جنس دستگیره است که می توان در مناطق شمالی ایران به راحتی از آن استفاده کنید.

امروزه زاماک به عنوان سرب خشک در بازار مطرح است که این لفظ غلط می باشد چون سرب و آهن نقطه ذوب پایین تری از روی دارند و در آن حل نمی شوند. عنصر آلومینیوم باعث افزایش استحکام به ضربه و سختی بر روی دستگیره می شود که میزان این آلیاژ در زاماک چیزی در حدود 4% است.

مس در این آلیاژ دو فاکتور مهم ایجاد می کند، اول افزایش استحکام کششی، خزشی و سختی، دوم افزایش مقاومت به خوردگی که میزان مس موجود در آلیاژ زاماک چیزی در حدود 1% است.

منیزیم سختی زاماک را افزایش می دهد، اکسیژن زدایی در مذاب می نماید و همچنین مقاومت به خوردگی را افزایش می دهد. آهن کادمیم، قلع، نیکل، کرم، منگنز نیز به میزان بسیار ناچیزی در آلیاژ زاماک وجود دارد.

مزایا

معایب
–         استحکام بالا

–         قیمت مناسب

–         ضد زنگ

–         آبکاری با کیفیت

 

–         اگر متریال اولیه زاماک ناخالصی داشته باشد باعث شکنندگی آن می شود.

نمونه ای از ترکیب آزمایشگاهی زاماک

متریال-زاماک

متریال-زاماک

دستگیره های آلومینیومی

بعد از دستگیره های زاماک، دستگیره های آلومینیومی قرار دارند که به طبع مقاومت کمتری دارند و همچنین درخشندگی کمتری دارند چون آبکاری به خوبی روی آلومینیوم قرار نمیگیره. در دستگیره های آلومینیومی خوردگی بیشتر از دستگیره های زاماک است که وقتی اهرم دستگیره بالا پایین می شود، دستگیره آلومینیومی در طول زمان دچار خوردگی می شود ولی در دستگیره های زاماک این مسئله وجود ندارد و دچار خوردگی نمی شود.

مزایا

معایب
–        وزن سبک

–        کیفیت خوب

–        قابل بازیافت

–        آبکاری نامطلوب

دستگیره های آهنی

بعضی دستگیره ها را هم، پلاک را از جنس آهن و دسته را از جنس آلومینیوم یا زاماک می زنند که این مسئله باعث مقرون به صرفه تر شدن قیمت دستگیره می شود. فقط نکته ای که وجود دارد این است که دستگیره های آهنی را نباید در سرویس های بهداشتی و حمام استفاده کرد چونکه بدلیل آب خوردن به این دستگیره ها، عمرشان کمتر می شود.

مزایا

معایب
–        قیمت پایین

–        زنگ زدگی

دستگیره های برنجی

دستگیره های برنجی از لحاظ وزنی سنگین هستند و کیفیت بالایی دارند ولی بخاطر قیمت بالاتری که نسبت به دستگیره های دیگر دارند، کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایا

معایب
–        استحکام بالا

–        آبکاری با کیفیت

–        قیمت بالا

دستگیره های استیل

این فلز مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و در تماس با رطوبت دست یا آب، آسیب نمیبیند. کاربرد این دستگیره ها در مناطق مرطوب بیشتر می باشد.

مزایا

معایب
–        ضد زنگ زدگی

–        مقاوم بالا

–        قیمت بالا

نکات دستگیره ها

نکته ای که وجود دارد این است که برای اینکه دستگیره ها زیبایی بیشتری داشته باشند یکسری تزیینات به دستگیره ها اضافه می کنند مثلاً از چوب، سرامیک و یا نگین ها در تزیینات دستگیره استفاده می کنند.

در دستگیره های کابینت هم دستگیره های زاماک، آلومینیوم و پلاستیکی هم داریم که دستگیره های پلاستیکی از قدیم رایج بوده و جنس آنها پی وی سی PVC می باشد. همچنین ما در دستگیره های کابینت، تزیینات را داریم که چوب، سرامیک و یا نگین در این دستگیره ها کار شده است.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، شما عزیزان اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع دستگیره ها و جنس های آن ها داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
1 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
حساک پازانی
حساک پازانی
2 years ago

ممنون عالی بود

Anonymous
Anonymous
2 years ago

عالی بود