دستگیره کابینت - یراق دات کام

دستگیره کابینت


یراق دات کام 30 شهریور 1400 - آخرین ویرایش در19 آبان 1400 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم یکی از ویژگی های اصلی آشپزخانه ها را که در تمام جهان ثابت و پذیرفته شده هستند را مورد بررسی قرار دهیم. مسلما مهم ترین قسمت هر آشپزخانه ای کابینت های آن است، در حقیقت این کابینت است که مشخص کننده سبک طراحی آشپزخانه می باشد. کابینت ها در هر سبکی که انتخاب شوند، آشپزخانه نیز همان سبک را بخود می گیرد.

کابینت های مدرن، مانند تمامی لوازم طراحی شده در سبک مدرن، ظاهری کاملا ساده و بدون کوچکترین جزئیات دارند برخلاف کابینت های کلاسیک که همراه با حاشیه های برامده و منبت کاری شده هستند. درب کابینت های مدرن صاف و بدون هیچگونه برآمدگی است در صورتی که تنها یک خط باریک و کوچک، مرز بین کابینت ها را مشخص می کند.

دستگیره کابینت یکی از پر کاربرد ترین ” یراق آلات کابینت ها ” می باشد که علاوه بر کاربردی بودن می تواند زیبایی کابینت ها را دو چندان کند. دستگیره کابینت انواع و طرح های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دستگیره کابینت چیست ؟

نکته مهم در طراحی کابینت آشپزخانه ها، ” دستگیره ها ” هستند، این موضوع از چشم عده بسیار زیادی مخفی می ماند در صورتی که هیچ چیز مانند دستگیره کابینت نمی تواند بر سبک طراحی یک آشپزخانه تاکید کند، به طور کلی دستگیره های کابینت را به دو نوع کلاسیک و مدرن تقسیم بندی می کنیم. دستگیره های مدرن، ساده و دارای خطوط مستقیم و صاف هستند و طول زیاد و عرض کمی دارند. به توصیه طراحان مدرن، هر چه طول دستگیره های کابینت بیشتر و بلندتر باشد، ظاهر آن مدرن تر خواهد بود. بنابراین سعی کنید برای کامل شدن ظاهر کابینت های مدرن خود از دستگیره های کشیده و براق فلزی استفاده کنید. اما دستگیره های کلاسیک دارای طرح های مختلف، منبت کاری، پتینه و شکل های گوناگونی هستند که برای کابینت های کلاسیک می توانید از آن استفاده کنید و نمای زیباتری برای کابینت ایجاد کنید.

نکاتی برای انتخاب دستگیره کابینت

برای انتخاب دستگیره، باید بر اساس مدل کابینت، دستگیره مناسب را انتخاب کنید :

  • کابینت های کلاسیک معمولاً بسیار ظریف و حساس هستند و در عین حال نمای بسیار زیبایی را به دکوارسیون منزل می بخشد، اگر شما کابینت های پر طرح و نقش دارید، دستگیره کابینت کلاسیک را باید انتخاب کنید.
  • دستگیره کابینت سرامیکی، بر خلاف چیزی که فکر می کنید ارزان و دارای کیفیت خوبی هستند. از این نوع دستگیره به نام دستگیره کابینت ممبران صدا زده می شود، برای کابینت کلاسیک و بعضی مواقع هم برای کابینت های با طرح کم استفاده می شود.
  • دستگیره های کابینت از اجزای مختلفی تشکیل می شوند که از آلیاژ های فلزی هستند. دستگیره های برنجی که در بازار موجود است، کیفیت بسیار بالایی دارند و از پوشش ضد میکروبی برخوردار هستند.
  • یکی از عناصر زیبایی کابینت ها، دستگیره های آن است که اگر هماهنگ با کابینت نباشد، از زیبایی کابینت میکاهد.
  • نکته ی آخر اینکه اگر در انتخاب دستگیره کابینت دو دل هستید و نمی دانید که برای کابینت تان مناسب است یا نه، بهتر است مدلی به عنوان نمونه را بر روی کابینت تان نصب کنید و ببینید که آیا مناسب کابینت شما است یا خیر.

انواع دستگیره کابینت

دستگیره تک پیچ

دستگیره تک پیج همانطور که از اسم آن مشخص بوده با یک پیچ نصب می شود که بعضی از افراد به این مدل، مدل دکمه ای هم می گویند. این نوع دستگیره بیشتر برای کابینت ها، کشوهای فایل، میز تلویزیون، کمد و غیره استفاده میگردد.

همچنین بعضی از دستگیره های تک پیچ قسمتی دارند که حالت آویز است که بیشتر برای بوفه ها و یا کنسول ها استفاده می گردد.

دستگیره کابینت تک پیچ

دستگیره کابینت تک پیچ

دستگیره دو پیچ

دستگیره دو پیچ پر کاربردترین مدل دستگیره کابینت می باشد که بعضی افراد به دستگیره های دو پیچ، دستگیره خطی نیز می گویند. در دستگیره های دو پیچ نکته ی مهم، فاصله ی بین دو پیچ آن است که استاندارد مخصوص به خود را دارند.

این فاصله ها مضربی از عدد 32 هستند که که سایزها از کوچک به بزرگ : 16 ، 32 ، 64 ، 96 ، 128 ، 192 ، 224 ، 256 ، 288 و…. است. باید توجه داشته باشید که سوراخ هایی که بر روی درب کابینت برای نصب این دستگیره ها استفاده می کنید باید بر اساس این مضرب ها باشد.

دستگیره کابینت دو پیچ

دستگیره کابینت دو پیچ

دستگیره توکار

دستگیره توکار سه مدل مستطیلی، مربعی و دایره ای دارد که برای نصب دستگیره های توکار باید یک سوراخ به ابعاد عمق، طول و عرض دستگیره به صورت دایره ای، مربعی و یا مستطیلی ایجاد کنید و دستگیره را داخل آن قرار دهید.

دستگیره توکار

دستگیره توکار

دستگیره شاخه ای

از دستگیره شاخه ای بیشتر برای کمدها استفاده می شود که به وسیله ی لبه ی آن می توان درب را باز و بسته کنید. نکته ی اصلی در مورد دستگیره های شاخه ای، تناسب ضخامت درب کمد با این دستگیره ها است. حالت یکدست بودن این دستگیره ها برای بعضی از سلیقه ها بسیار مورد پسند است.

مدل های مختلف آن شامل U  ، L  ، G  ، H  می باشد. برای نصب این دستگیره ها و به طور مثال دستگیره H باید بر روی درب و با دستگاه شیارزن، شیاری ایجاد کنید و دستگیره را داخل شیار قرار دهید.

دستگیره شاخه ای

دستگیره شاخه ای

دستگیره مخفی

یکی از جدیدترین موردهایی که در ساخت کابینت های آشپزخانه دیده می شود استفاده از دستگیره هایی است که دیده نمی شوند یعنی کاملاً پنهان هستند و باعث شده که کابینت ها کاملاً منظم دیده شوند. از دستگیره مخفی در کابینت های اسپرت و مدرن استفاده می شود و در دو مدل هوایی و زمینی ارائه شده است.

دستگیره مخفی

دستگیره مخفی

دستگیره کابینت ممبران چیست ؟

دستگیره های سرامیکی، پتینه شده، برنزی، دسته های آویز و سایر دستگیره هایی که تزیینی هستند را در ” ممبران ” بکار می برند.کابینت های ممبران اکثراً کلاسیک اند و دستگیره کابینت خاصی برای این نوع کابینت وجود ندارد. برای این نوع کابینت ها می توان از دو نوع دستگیره تک پیچ و دو پیچ و با توجه به مدل کابینت استفاده کرد.

دستگیره های سرامیکی دو پیچ از دو بخش تشکیل شده اند که قسمت متصل به درب کابینت، فلزی بوده و قسمت وسط آن از سرامیک که بر روی آن گاهی ساده بوده و طرحی ندارد و گاهی هم نقش های خاص یا طرح های سنتی کشیده شده است.

برای آشنایی بیشتر با کابینت ممبران و دستگیره کابینت ممبران، مقاله ی زیر را می توانید مطالعه کنید.

حتماً بخوانید : ممبران چیست ؟

 

دستگیره ممبران

دستگیره ممبران

مشخصات دستگیره ها

  • همانطور که پیش تر نیز اشاره شد دستگیره ها را می توان بر اساس طرح به دو نوع دستگیره کلاسیک و دستگیره مدرن تقسیم بندی کرد.
  • از نظر رنگ، دستگیره های کابینت انواع مختلفی دارند که این رنگبندی ها عبارتند از : طلایی، نقره ای یا ساتن یا کروم، زیتونی، شامپاینی، کافی یا نسکافه ای و غیره دسته بندی می شود.
  • بعضی از دستگیره های دو پیچ دارای نگین، سرامیک ( دستگیره کابینت ممبران )، پتینه و چوب اند که اینها تزیینات دستگیره هستند و برای زیباتر شدن کابینت از آنها استفاده می گردد.
  • جنس دستگیره ها بیشتر اوقات از زاماک و آلومینیوم است. دستگیره های شاخه ای یا مخفی همیشه جنس آلومینیومی دارند البته در برخی از دستگیره های توکار و تک پیچ جنس پلاستیکی و سرامیکی دارند.
  • قیمت دستگیره های کابینت و کمد به نسبت اندازه هایشان متفاوت می شود. دستگیره های آلومینیومی ارزان تر از باقی دستگیره ها هستند و همچنین در بعضی از دستگیره ها، تزیینات خاصی بکار می رود که بر روی قیمت تاثیرگذار است.

روش نصب دستگیره کابینت

یکی از موارد مهم بعد از نصب کابینت آشپزخانه، نصب دستگیره های آن است. تمامی دستگیره های کابینت اندازه های استانداردی دارند که مضربی از عدد 32 هستند. برای شروع کار به این تجهیزات نیاز داریم :

  • یک قطعه مقوای نازک
  • مداد
  • وسیله ای برای اندازه گیری ( متر یا خط کش )
  • چاقو، کاتر و یا وسیله ی برای برش دادن
  • مته
  • یک قطعه چوب کوچک
  • گیره

ابزارهای مورد نیاز را نام بردیم، برای اینکه بتوانید دستگیره کابینت را نصب کنید باید مراحل مختلفی را انجام دهید که در مقاله ی زیر این مراحل را کامل توضیح داده ایم.

حتماً بخوانید : روش نصب دستگیره کابینت

برندهای دستگیره کابینت

در بازار برندهای ایرانی و خارجی زیادی وجود دارد که می توانید این برندهای دستگیره را برای کابینت خود انتخاب کنید، بهترین برندهای دستگیره کابینت عباتند از :

  • ملونی | MELLONI
  • ایران | IRAN
  • بهسازان | BEHSAZAN
  • گماک | GEMAC
  • برنز استیل | BRONZE STEEL

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر  شما مشتریان عزیز تجربه ای راجع به استفاده از انواع دستگیره کابینت داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :