ساختار داخلی قفل درب چوبی + ویدیو - یراق دات کام

ساختار داخلی قفل درب چوبی + ویدیو


سهیل رضوی 18 دی 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 مدت 5:14 دقیقه

قفل درب چوبی تاحالا فکر کردید ” ساختار داخلی قفل درب چوبی” به شکله و با چه مکانیزمی کار می کنه ؟ امروز می خوایم دوتا قفل را باهم باز کنیم و ببینیم “داخل قفل درب چوبی” چیه، پس با تیم تحریریه یراق دات کام همراه باشید.

ما امروز برای درک بهتر مکانیزم درون قفل از سیلندر کمکی استفاده می کنیم تا بتونیم “ساختار داخلی قفل درب چوبی” را بهتر درک کنیم و به نحوه ی عملکرد آن پی ببریم پس با ما همراه باشید.

ساختار داخلی قفل درب چوبی

با قفل مشکی رنگ شروع می کنیم ؛ این قفل دوتا پیچ برای باز شدن دارد یکی بالا و یکی هم زیر برچسب که اول باید برچسب را برداریم و زیر آن با باز کردن پیچ می تونیم به “داخل قفل درب چوبی” دسترسی پیدا کنیم، بعد از باز کردن این دو پیچ ما می تونیم مکانیزم درون قفل را باهم ببینیم.

بخش های اصلی قفل

قفل درب چوبی” و به طور کلی همه ی قفل های درب چوبی غالباً از دو بخش ثابت درون خودشون استفاده می کنند، بخش قفل و بخش دستگیره و تنها چیزی که “داخل قفل درب چوبی” می تونه متفاوت باشه بخش انتقال قدرت قسمت میله ی چرخشی سیلندر به باز کردن زبانه ی کوچک بالای قفل هستش.

مثلاً در این قفل با چرخش زبانه ی سیلندر، اهرم به سمت راست و چپ تکان می خورد و با حرکت اهرم به سمت چپ بالای آن به سمت راست تکان می خورد و زبانه ی کوچک درب را باز می کند؛ همچنین اگر ما سیلندر را در جهت خلاف آن و در جهت قفل کردن بچرخونیم قفل را به صورت پله ای باز می کنه که ما اصطلاحاً می گوییم درب قفل شده.

حتماً مطالعه کنید : راهنمای خرید قفل درب چوبی

جهت قفل

نکته ی ریز دیگه ای که توی این “قفل درب چوبی” وجود داره اینه که قفل ها راست و چپ ندارند و ما ازشون هم تو درب هایی که لولای آن سمت راست نصب شده و هم درب هایی که لولای آن سمت چپ نصب شده استفاده می کنیم، اما اگر جهت زبانه ی کوچک قفل مخالف باشه ما نمی تونیم با یک فشار کوچک درب را ببندیم و باید حتما زبانه را به پایین فشار بدیم و بعد درب را ببندیم، برای رفع کردن این مشکل شرکت ها از دو مکانیزم استفاده می کنند :

مکانیزم اول که ما در این نوع قفل ها نمی بینیم به این صورت هستش که در انتهای مقابل زبانه ما یک سوراخ داریم که احتمالاً با پیچ گوشتی و فشردن اهرم پیچ گوشتی داخل آن زبانه بیرون می آید و پس از بیرون آمدن زبانه ما می تونیم جهت آنرا عوض کنیم.

اما مکانیزم دومی که ما در این قفل ها شاهدش هستیم به این صورت هستش که یک اهرم کوچک پشت زبانه ی کوچک درب واقع می شود که به صورتی که در حالت ایستاده این اهرم به سمت پایین قرار می گیرد و اجازه نمی دهد که زبانه ی کوچک درب عقب تر بیاید و زبانه کامل به داخل فشرده بشود فقط در حالت بسته بیشتر اجازه نمی دهد که زبانه به عقب بیاید.

اما وقتی که بخواهیم ما جهت زبانه را عوض کنیم کافیه که این اهرم کوچک را به سمت بالا نگه داریم و بعد با فشردن زبانه به داخل و اندکی بیشتر زبانه کاملاً داخل قفل می رود و با استفاده از سوراخ هایی که تعبیه شده می تونیم با دستمون جهت زبانه را تغییر بدیم و پس از رها سازی دوباره آن زبانه به حالت اولیه خودش در بیاید چرا که پشت آن یک فنر قرار داده شده و سپس اهرم را به حالت اولش یعنی حالت پایین درمیاریم تا زبانه به حالت خودش برگرده و دیگه نتونیم بیشتر از آن زبانه را فشار دهیم ، اینطوری ما می توانیم جهت زبانه قفل ها را در “قفل درب چوبی” ست کنیم.

نصب دستگیره رزت

نکته ی آخری که درباره ی این قفل ها باید حواستون باشه اینه که این قفل در راست و چپ محور دستگیرش دوتا سوراخ دارد که قابلیت نصب دستگیره رزت را به ما می دهد.

کالبد شکافی قفل دوم

خب نوبتی هم باشه نوبت آشنایی با “ساختار داخلی قفل درب چوبی” دوممونه پس با ما همراه باشید تا کالبد شکافی قفل دوم را ببینیم و بدانیم که “داخل قفل درب چوبی” دوم به چه شکل است.

خب برای اینکه بدانیم “ساختار داخلی قفل درب چوبی” دوم به چه شکل است باید به یاد داشته باشید که برای کالبد شکافی این قفل، ما سه تا پیچ داریم که باید ابتدا این سه پیچ را باز کنیم ، این قفل هم مثل قفل قبل از دو قسمت مکانیزم قفل و مکانیزم دستگیره تشکیل شده است و همانطور که قبلاً گفتیم تنها تفاوتش توی مکانیزم انتقال قدرت چرخش سیلندر به عقب روندن زبانه ی کوچک هستش.

مکانیزم قفل کردن این قفل هم مثل ققل قبلی می مونه به صورتی که با چرخاندن زبانه، اهرم کوچک به سمت بالا می رود و به صورت پله ای زبانه بزرگ را آزاد می کند و در نهایت درب ما قفل می شود.

حالا می تونیم با کنارهم قرار دادن این دو قفل تفاوت ها و شباهت های دو “قفل درب چوبی” را به صورت دقیق تری بررسی کنیم، شما می توانید این دوتا “قفل درب چوبی” و انواع قفل های دیگر را از سایت یراق دات کام ببینید و در صورت نیاز آنها را سفارش دهید و همچنین در صورت نیاز می توانید با مشاورین یراق دات کام در ارتباط باشید.

تا ویدیوی کالبد شکافی بعدی شما را به خدای بزرگ می سپاریم خدانگهدار.

برچسب‌ها :
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
م.ع
م.ع
1 year ago

سلام، سوالی دارم؛ برای درِ اتاقهای منزل ما از همین دستگیره های به اصطلاح پلاکی استفاده شده که برخی قفل کلیدی دارن و برخی اهرمی… مسئله اینجاست که وقتی می خواهیم بازشان کنیم، پیچهای دریچۀ مغزی (جایی که اهرم زبانه و قفل در آن واقع شده) باز می شوند، ولی پیچ دستگیره ها یک حالت عجیبی (شبیه هرز گردی) دارند … یعنی وقتی مثلا از داخل اتاق پیچ را بچرخانیم، پیچ دستگیرۀ بیرونی هم با آن می چرخد!!! و اگر آن پیچ را از بیرون نگهداریم و دوباره این کار را انجام دهیم، باز فایده ای ندارد!!! و کلا پیچهایشان انگار یکسره اند… جایی در این زمینه تا کنون چیزی پیدا نکردم. شما نظری دارید؟
در ضمن، یک بار یک در سازی را که برای کاری به منزل آورده بودیم، پس از کلی مشقت و گرفتاری تازه فهمید باید چه کند و دستگیره را به سختی و زحمت توانست باز کند، ولی متاسفانه یادم نیست چه می کرد و چگونه این پیچها را باز کرده بود! سپاس

Last edited 1 year ago by م.ع
Masih
Masih
1 year ago

تغییر جهت درب زبانه خیلی کمکم کرد، تشکر از ویدیو خوبتان

جواد
جواد
7 months ago

توضیحات عالی بود مخصوصا برای تغییر حالت چپ و راست زبونه قفل .کار راه انداز بود دمتون گرم