آشنایی با قفل حیاطی برقی و بررسی آن - یراق دات کام

آشنایی با قفل حیاطی برقی و بررسی آن


یراق دات کام 25 دی 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 12 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروزه در اکثر ساختمان های شهرهای بزرگ از “قفل حیاطی برقی” استفاده می شود ، دلایل بالا رفتن استفاده از “قفل حیاطی برقی” سهولت باز و بسته شدن آن و همچنین بالا بودن امنیت این قفل ها نسب به قفل های مکانیکی است. “قفل حیاطی برقی” بر روی درب های آهنی نصب می شود و از آنجایی که درب های ورودی ساختمان، آهنی می باشد استفاده از قفل حیاطی برقی بیشتر شده است.

حالا ممکن است برای خریداران و علاقمندان یکسری سوالاتی بوجود بیاد که به طور کلی کاربردها و مزیت های قفل حیاطی برقی چیست ؟ انواع قفل حیاطی برقی کدام ها هستند ؟ راهنمای نصب، “تعویض قفل برقی درب حیاط” و “تعمیر قفل حیاطی” چگونه است ؟ نکات خرید قفل حیاطی برقی و سوالاتی از این دست که ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم بررسی جامعی از این نوع قفل داشته باشیم تا آشنایی کاملی با آن پیدا کنید و انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

کاربرد قفل حیاطی برقی

قفل حیاطی برقی” قابل استفاده در درب ورودی ساختمان و درب پارکینگ است که در درب ورودی پارکینگ مدل ریموت دار استفاده می شود چون که هیچکسی دوست ندارد برای باز کردن درب پارکینگ از فضای خنک یا گرم اتومبیل خود پیاده شود. برای ریموتی کردن درب های پارکینگ و نفر رو ( ورودی ساختمان ) باید قفل برقی را به دستگاه “اکسس کنترل” متصل کنید.

در ساختار این قفل یک یا دو بوبین وجود دارد که وقتی دکمه این قفل فشرده می شود، با وارد شدن برق 12 یا 24 ولت، در بوبین میدان مغناطیسی ایجاد می شود. وقتی که این حالت مغناطیسی درون قفل ایجاد شد، زبانه به عقب کشیده می شود و در نهایت درب باز می شود.

پس از آشنایی اولیه با قفل حیاطی برقی می خواهیم به بررسی دقیق تر انواع قفل حیاطی بپردازیم پس با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

 

انواع قفل حیاطی برقی :

انواع قفل حیاطی برقی

قفل برقی کله گاوی

از معروف ترین مدل های قفل حیاطی برقی، “قفل برقی کله گاوی” می باشد که به نام قفل لاک پشتی یا توکار هم صدا زده می شود ، این قفل به روش های مختلفی مانند : فشردن دکمه قرمز روی قفل، اتصال به پریز و به صورت کابلی، ریموتی و همچنین با استفاده از کلید مخصوص به خودشان باز می شود که کلید های این قفل در نوع ساده و کامپیوتری موجود است که در نوع کامپیوتری امکان کپی کردن آن از بین می رود.

قفل برقی کله گاوی برای درب های اتوماتیک استفاده می شود ولی این قفل، قابلیت استفاده در درب های کشویی و لولایی را ندارد؛ همچنین می توان از قفل برقی کله گاوی در درب هایی که مجهز به “جک آرام بند” هستند نیز استفاده کرد. این قفل دارای روکشی از جنس فولاد است که در برابر رطوبت و تغییرات جوی مقاوت بالایی دارد و همچنین ضد آب بودن از قابلیت های دیگر آن است ، ضد آب بودن یکی از عواملی است که در انتخاب قفل برقی نقشی حیاطی دارد که مخصوصاً در محیط های دارای رطوبت، استفاده از این قفل بسیار ایده آل می باشد.

قفل برقی کله گاوی به دلیل اینکه دارای روکش کاملی می باشد، تمام اجزای داخلی قفل را پوشش داده و همچنین پنهان بودن زبانه آن باعث شده که سارقان نتوانند به زبانه ی قفل دسترسی داشته باشند که همین مورد باعث بالاتر رفتن امنیت این قفل ها شده است.

اگر بخواهیم به جنس زبانه و روکش قفل حیاطی کله گاوی یا همان توکار اشاره داشته باشیم باید بگوییم که که جنس زبانه از آهن، سرب یا برنج می باشد و جنس روکش این قفل ها، اکثراً گالوانیزه هستند.

قفل حیاطی کله گاوی

قفل برقی ریلی

شاید برایتان این سوال پیش آمده که دلیل استفاده از “قفل برقی ریلی چیست؟

جوابی که برای سوالتان داریم این است که به دلیل متداول بودن استفاده از درب ریلی، از قفل برقی ریلی یا قفل کلونی استفاده می کنیم که از ارکان واجب این درب ها بشمار می رود.

یکی از قابلیت های این قفل، سیلندر یک طرفه ی آن است که باعث شده به صورت دستی نیز بتوانید آن را باز و بسته کنید ، قابلیت دیگر آن نصب بر روی درب ها سنگین و نیمه سنگین است ، البته به مقاوم بودن این قفل در برابر رطوبت و تغییرات آب و هوایی نیز می توان اشاره کرد. همچنین قفل برقی ریلی یا قفل کلونی به دلیل داشتن زبانه ی چرخشی، باعث استفاده به صورت افقی و عمودی بر روی درب ها شده است.

استفاده از این قفل در ابتدای ورود به داخل ایران بسیار زیاد بود اما از آنجایی که برای استفاده از این قفل، نیاز به زیرسازی و دقت زیاد در نصب بود استقبال و استفاده از آن کاهش پیدا کرد. دلیل دیگری که باعث کمتر شدن استفاده از این قفل در طول زمان شده، وجود درها و چهارچوب های قدیمی یا غیر استاندارد در داخل کشور بود که زمینه ی لازم برای نصب این قفل ها را فراهم نمی کرد.

اگر بخواهیم اشاره ای به جنس این قفل داشته باشیم باید بگوییم که جنس بدنه ی این قفل معمولا از فولاد ضخیم یک تکه می باشد و همینطور روکش دولایه ضخیم گالوانیزه ، همچنین زبانه ی این قفل تو پُر و تمام فولادی است. به طور کلی موارد به کار رفته در جنس آن باعث مقاومت بالای آن در برابر ضربه و برش شده است و امنیت آنرا تا حد زیادی بالا برده است.

قفل برقی ریلی

قفل برقی معمولی

از مدل های دیگر قفل برقی که می توانیم به آن اشاره داشته باشیم مدل قفل برقی معمولی است که قابلیت استفاده در درب های نفر رو و پارکینگ را دارد ، این قفل به صورت افقی نصب می شود و فاصله سیلندر تا زبانه ی آن بین 50 تا 80 میلیمتر است.

بدنه ی این قفل از جنس استیل یک تکه و دستگیره هم از مغزی فولادی با روکش پلاستیک فشرده تولید شده است همچنین زبانه ی آن دارای مکانیزم دو تکه ضد سرقت و تماماً برنجی است.

کلید های قفل برقی معمولی از نوع ساده و کامپیوتری است که در مدل ساده دارای پنج کلید روی آن است.

قفل برقی معمولی

قفل برقی کلنگی

قفل برقی کلنگی قابلیت نصب به صورت عمودی و افقی دارد و همچنین بر روی درب های اتوماتیک و غیر اتوماتیک ، نفر رو و پارکینگ را دارد که علاوه بر نصب آسان از امنیت خوبی نیز برخوردار است ، این قفل بهترین مورد برای نصب روی فریم های باریک است.

جنس بدنه ی این قفل یک تکه فولادی به همراه دو لایه روکش ضخیم گالوانیزه است ، زبانه ی آن کاملاً برنجی و توپُر است همچنین وسط زبانه ی آن یک قطعه ی پلاستیکی وجود دارد که باعث می شود قفل شدن آن کم صدا تر باشد.

قفل حیاطی کلنگی

 نصب قفل حیاطی برقی

برای بررسی و آشنایی با “نصب قفل حیاطی برقی” ما ویدیویی را برای شما در نظر گرفتیم که از لینک زیر می توانید این ویدیو را مشاهده کنید؛ حال در ادامه به راهنمای “نصب قفل حیاطی برقی” خواهیم پرداخت تا شما عزیزان بیشتر با نحوه نصب قفل حیاطی آشنا شوید.

حتماً ببینید : راهنمای نصب قفل حیاطی برقی

نحوه نصب قفل حیاطی برقی

برای “نصب قفل حیاطی برقی” کله گاوی باید ابتدا قاب فلزی آنرا جدا کنیم و سپس پیچگوشتی را داخل قسمت کناری ضامن اهرم می کنیم و قفل را به صورت کتابی باز می کنیم. حالا می توانیم مکان جایگیری سیلندر خارجی را تنظیم که فاصله ی آن باید از لبه درب 50 تا 80 میلی متر باشد. البته این مسئله در کارکرد قفل تاثیری ندارد و فقط بستگی به درب شما دارد که در چه فاصله ای تنظیم کنید. پس تنظیم کردن سیلندر خارجی، قفل را به صورت کتابی می بندیم.

حالا باید با استفاده از راهنمای نصب موجود در بسته بندی یا همان شابلون کاغذی، قفل را بر روی درب پیچ می کنیم. البته که بعضی از نصاب ها بجای پیچ کردن قفل حیاطی، از روش جوش دادن استفاده می کنند که این مسئله باعث بالا رفتن امنیت می شود. حال بعد از جوش دادن یا پیچ کردن و فیکس شدن قفل بر روی درب، باید سیم های آیفون یا شاسی ای که قراره درب را با آن باز کنیم را در جای مناسبشان در درون قفل می بندیم.

در انتها قاب فلزی قفل را در جای مخصوصش می بندیم و مقابلی قفل را در محل مناسب به خودش پیچ می کنیم؛ در نهایت قفل حیاطی برقی ما قابل استفاده است.

فقط این نکته را باید بدانید که مقابلی این نوع قفل، کمی در جای خودش تکان می خورد که کاملاً طبیعی است و طراحی آن به این شکل است و تا حدی این لغزش می تواند خطای نصب ما را بگیرد.

همچنین تفاوت قفل حیاطی برقی ساده و کله گاوی در مکانیزم زبانه ی آنها می باشد که در مدل کله گاوی، زبانه ی قفل میله ی مقابلی را به صورت چنگکی می گیرد ولی در قفل حیاطی ساده برقی، زبانه ها به صورت رایجی که غالباً آنها را می بینیم کار می کنند.

تعویض و تعمیر قفل حیاطی

برای “تعمیر قفل حیاطی ساده” و “تعمیر قفل برقی درب حیاط” اول از همه باید مراحل عیب یابی را گام به گام و به صورت دقیق انجام دهیم تا بتوان با رفع نقایص و اختلالات، از قفل استفاده کنیم. به دلیل حساس بودن این فرایند ها بدون استفاده از کارشناسان با تجربه، “تعمیر قفل حیاطی ساده” و تعمیر قفل حیاطی برقی انجام نمی شود که این مسئله باعث به خطر افتادن امنیت درب ها و محیط های مختلف می شود.

مسئله بعدی ای در تعمیر قفل حیاطی این است که اگر قفل حیاطی، برقی باشد حتماً تعمیر را به افراد متخصص بسپاریم تا از خطرات جدی جلوگیری شود. علت های اصلی که باعث خرابی قفل حیاطی شده و باعث تعمیر یا “تعویض قفل برقی درب حیاط” می شود شامل موارد زیر می باشد :

آسیب فیزیکی

آسیب های فیزیکی از رایج ترین علل های خرابی قفل ها می باشد که سبب خرابی زود هنگام و از کار افتادن قفل می شود. قفل برقی در اثر ضربه یا دستکاری و همچنین به دلیل استفاده نادرست ممکن است زودتر از زمان حد تصور، خراب شود. همچنین بعضی مواقع ممکن است شرایط جوی باعث آسیب فیزیکی به قفل شود که مجبور به “تعمیر قفل حیاطی ساده” یا برقی و یا کلاً منجر به “تعویض قفل برقی درب حیاط” شود.

مشکل در زبانه قفل

کارکرد زبانه قفل ممکن است به دلایل متعددی مانند استفاده از کابل های بی کیفیت یا نقص در سیم کشی، زنگ زدگی یا استاندارد نبودن زبانه، وجود مانع و وجود دلایل دیگر باعث آسیب به زبانه ی قفل و از کار افتادن قفل شود.

قطع جریان برق

به طور کلی برای استفاده از هر وسیله ای باید از سالم بودن جریان برقی که به وسیله می رسد مطمئن شویم چرا که برق رسانی نامناسب باعث آسیب به دستگاه ها و وسایل می شود. ممکن است در بعضی مواقع قسمتی از سیم کشی ساختمان که با قفل در ارتباط است دچار خرابی و مشکل شود که منجر به خرابی یا از کار افتادن قفل حیاطی شود.

پس از آشنایی با عمده دلایل خرابی قفل حیاطی، می خواهیم مراحل عیب یابی را بررسی کنیم که این مراحل عبارتند از :

  • بررسی فنر دربی اولین کاری است که باید برای عیب یابی انجام دهید که کارشناسان از اتصال صحیح درب به چهارچوب، استاندارد بودن چهارچوب و باز و بسته شدن صحیح درب اطمینان حاصل می کنند.
  • بررسی بعدی درباره ی ضخامت کابل ها است که کابل های مخصوص قفل حیاطی باید حداقل 0/2 میلی متری باشند که اگر کابل باریک تر باشد برق رسانی به قفل برقی دچار مشکل می شود.
  • محکم بودن زبانه از دیگر موارد قابل بررسی است که اگر زبانه قفل حیاطی شل شده باشد، حتماً باید قفل را تعویض کنید و راه دیگری وجود ندارد.
  • در آخر روغن کاری نامناسب یا غیر اصولی از دیگر موارد از کار افتادن قفل حیاطی است که استفاده از روغن های بی کیفیت و نامناسب باعث می شود سیستم مکانیکی قفل درگیر شود و قفل از کار بیفتد.

خرید قفل حیاطی برقی

  • استفاده از قفل حیاطی برقی برای مکان های پر تردد بسیار مناسب می باشد و همچنین نسبت به قفل های مکانیکی امنیت بالاتر و طول عمر بسیار بیشتر دارند. البته قیمت “خرید قفل حیاطی برقی” از قفل حیاطی مکانیکی بیشتر است ولی به دلیل طول عمر بالاتر، این تفاوت قیمت جلب توجه نمی کند.
  • قفل حیاطی برقی ظاهر بهتر و کیفیت بالاتری نسبت به قفل حیاطی مکانیکی یا همان ساده دارد که ظاهر زیباتری برای درب های ما ایجاد می کند.
  • خرید قفل حیاطی برقی برای مشاغل حساس و دارای امنیت بالا واجب می باشد.

برندهای قفل حیاطی برقی

در بازار برندهای مختلفی وجود دارند که بهترین و معتبر ترین برند های قفل حیاطی برقی ساخت کشور های : ایران، چین، ایتالیا و ترکیه می باشد. اگر بخواهیم معروف ترین برندهای قفل حیاطی برقی را نام ببریم می توانیم به برندهای : یال | YALE ، سارو | SARO ، کاویان | KAVIAN ، سیزا | CISA ، یوتاب | UTAB ، اکسیناژ | OXINAZH و غیره اشاره کنیم.

 

قفل سوییچی S45 سیفتی SAFETY
  • فاصله ۴۵
    سوییچی
  • رنگ : نقره ای،طلایی،مشکی،زیتونی
    ۱۰ سال گارانتی
قفل پهن کلیدی کلون KLUN
  • کلیدی
    ساخت ایران
  • ۵ سال گارانتی

 

با تشکر از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید اگر تجربه ای راجع به خرید و یا تعویض قفل برقی درب حیاط و تعمیر قفل حیاطی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :