نحوه تنظیم درب کابینت آشپزخانه - یراق دات کام

نحوه تنظیم درب کابینت آشپزخانه


سهیل رضوی 29 تیر 1401 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

درهای کابینت آشپزخانه همیشه بدون برخی تنظیمات کاملاً جا نمی شوند و به مرور زمان ممکن است شُل یا نامرتب شوند. خوشبختانه تقریباً همه درهای کابینت آشپزخانه دارای مجموعه ای از پیچ ها و “لولا کابینت” هستند که به راحتی تنظیم می شوند! پیچ هایی که روی لولا وجود دارند، مخصوص تنظیم درها می باشند که باعث می شود این درها به یونیت کابینت نچسبند.

ما در این مقاله قصد داریم در ۳ مرحله ساده، به نحوه رگلاژ درب کابینت یا همان تنظیم درب کابینت بپردازیم. پس خوشحال می شویم که تا پایان این مطلب همراه تیم تحریریه یراق دات کام باشید.

نحوه تنظیم درب کابینت

تنظیم درهای کابینت شامل ۳ مرحله ساده می باشد که به صورت زیر می باشد :

سفت کردن درب های کابینت شُل :

ابتدا درهای کابینت را باز کنید و پیچ های لولا را در داخل پیدا کنید. درهای کابینت دارای ۲ پیچ درب ثابت عمودی خواهند بود که هر لولا را به هر درب متصل می کند. ۲ پیچ قابل تنظیم عمودی و ۲ پیچ افقی در داخل یونیت برای هر لولا وجود دارد. سمت چپ ترین پیچ، پیچ تنظیم است و پیچ سمت راست، پیچ قفل است.

نکته : اگر درهای کابینت شما شل است، تصور نکنید که نیاز به تعویض لولا دارید. اغلب اوقات، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیچ های مختلف را سفت یا تنظیم کنید تا دوباره درها را سفت کنید.

رگلاژ درب کابینت ۱-۱

مرحله اول

پیچ افقی در سمت راست و دورترین قسمت روی لولا قرار دارد که در واقع پیچ مربوط به قفل است. از یک پیچ گوشتی آن را در جهت عقربه های ساعت پیچ کنید تا جایی که می تواند سفت شود و بررسی کنید که آیا درهای کابینت هنوز شل هستند یا خیر.

نکته : اگر در این مرحله درب سفت است، نیازی به انجام کاری دیگری ندارید. اگر درب هنوز شل است، سپس بقیه پیچ ها را محکم کنید.

رگلاژ درب کابینت ۲-۱

مرحله دوم

در نهایت پیچ های ثابت درب و پیچ های قابل تنظیم کابینت را ببندید. اگر درب کمد پس از سفت کردن پیچ قفل همچنان شل بود، تمام پیچ های عمودی را به همان اندازه محکم کنید. تنها پیچی که در این مرحله با آن کاری نخواهید داشت، سمت چپ ترین پیچ افقی در قسمت داخلی کابینت است ( این پیچ فقط برای تنظیم درها به صورت پهلو به پهلو استفاده می شود ).

نکته : پس از سفت کردن همه این پیچ ها، درهای کابینت شما دوباره سفت می شوند، اما ممکن است کمی ناهماهنگ باشند. به انجام تنظیمات ادامه دهید تا آنها را به درستی تراز کنید.

رگلاژ درب کابینت ۳-۱

مرحله سوم

تنظیم درهای نامناسب :

درب کابینت را باز کنید و پیچ های مورد استفاده برای تراز کردن درب را پیدا کنید. شما از تمام پیچ های روی لولا برای تنظیم استفاده خواهید کرد به جز پیچ هایی که لولاها را به درها نگه می دارند.

رگلاژ کابینت ۱-۲

مرحله اول

حال از پیچ تنظیم افقی برای تنظیم یک درب به پهلو استفاده کنید. پیچ های تنظیم را در جهت عقربه های ساعت با یک پیچ گوشتی در هر مجموعه از لولاها بچرخانید تا درب را به لبه کابینت نزدیک کنید. برای دور کردن درب از لبه کابینت نیز آنها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا درب را از لبه کابینت دورتر کنید.

نکته : برای استفاده از پیچ رگلاژ یا تنظیم، ممکن است مجبور شوید پیچ قفل را کمی باز کنید. پس از تراز کردن درب حتماً آن را کاملاً سفت کنید.

رگلاژ درب کابینت ۲-۲

مرحله دوم

سپس درب را با پیچ های کابینت قابل تنظیم عمودی به سمت بالا یا پایین تنظیم کنید. هر دو پیچ درب کابینت قابل تنظیم را در هر مجموعه از لولاها باز کنید تا زمانی که بتوانید درب را بالا و پایین ببرید. در را همانطور که می خواهید به صورت عمودی تراز کنید و دوباره پیچ ها را ببندید.

نکته : این پیچ ها معمولاً در سوراخ هایی هستند که به راحتی می توان درب را به سمت بالا و پایین بلغزانید تا بدون نیاز به برداشتن کامل پیچ ها، آن را تنظیم کنید.

رگلاژ درب کابینت ۳-۲

مرحله سوم

حالا با چرخاندن ۱ پیچ از پیچ های قابل تنظیم کابینت، زاویه یک درب را تنظیم کنید. برای اصلاح زاویه در کابینت کج از پیچ رگلاژ فقط روی مجموعه لولا استفاده کنید. برای انجام تنظیمات وسیع تر، ۱ پیچ را در یک جهت و دیگری را در جهت دیگر بچرخانید.

نکته : به عنوان مثال، اگر فضای بیشتری بین درب کابینت و لبه کابینت در بالای در وجود دارد، پیچ تنظیم در لولای بالایی را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا درب به لبه کابینت در بالا نزدیک شود.

رگلاژ درب کابینت ۴-۲

مرحله چهارم

در نهایت برای بررسی تراز بودن درهای کابینت را ببندید. اگر تنظیمات درست را انجام داده باشید، درهای کابینت متقارن خواهند بود و به درستی بسته می شوند. به هر گونه ناهماهنگی که هنوز رخ می دهد توجه کنید، درهای کابینت را به سمت بالا باز کنید و با پیچ های لازم، تنظیمات را انجام دهید.

نکته : سعی کنید هر بار یک تنظیم جزیی انجام دهید تا تراز درهای کابینت را کامل کنید.

رگلاژ درب کابینت ۵-۲

مرحله پنجم

تعمیر درهای کابینت که به درستی بسته نمی شوند :

درب را ببندید و به سمتی که لولاها قرار دارند نگاه کنید تا ببینید که آیا در آن اتصال دارد یا خیر. به این معنی که درب کابینت هنگام بسته شدن با قاب کابینت ( یونیت کابینت ) تماس می گیرد و خیلی سفت است که به آن اصطکاک می گویند. درهای کابینت شما اگر اصطکاک زیاد داشته باشند به درستی بسته نمی شوند.

نکته : اگر درهای کابینت شما هنگام باز و بسته شدن صداهای خش خش زیادی ایجاد می کنند، ممکن است نشانه محکم بودن آنها باشد و باید آنها را بررسی کرده و تعمیر کنید.

رگلاژ درب کابینت ۱-۳

مرحله اول

حالا پیچ های قفل را با پیچ گوشتی پیدا کرده و باز کنید که این پیچ های افقی در نزدیک ترین سمت لولاها به پشت یونیت کابینت هستند. از پیچ گوشتی برای باز کردن آنها استفاده کنید تا بتوانید درهای کابینت را تنظیم کنید.

نکته : برای تعمیر درهای کابینت که اصطکاک زیاد دارند، نیازی به تنظیم هیچ پیچ دیگری نخواهید داشت.

رگلاژ درب کابینت ۲-۳

مرحله دوم

در این مرحله درب را به سمت خود بکشید و از قاب کابینت دور کنید تا شکاف ایجاد شود. فاصله ایده آل بین درب کابینت و یونیت کابینت بیش از ۱ میلی متر نیست. این کار باعث می شود که درهای کابینت شما به درستی بسته شوند.

نکته : هنگامی که درب را به سمت خود می کشید، تفاوت زیادی در موقعیت درب مشاهده نخواهید کرد، اما تنها چیزی که لازم است یک تنظیم کوچک است تا از چسبیدن درب کابینت به یونیت جلوگیری کنید.

رگلاژ درب کابینت ۳-۳

مرحله سوم

سپس پیچ های قفل را ببندید تا درهای کابینت در جای خود قرار گیرند. از یک پیچ گوشتی برای چرخاندن پیچ های قفل در جهت عقربه های ساعت استفاده کنید. آنها را تا جایی که می توانید سفت کنید تا درهای کابینت را در موقعیت جدید خود محکم کنید.

رگلاژ درب کابینت ۴-۳

مرحله چهارم

در نهایت درهای کابینت را ببندید و باز کنید تا ببینید آیا اصطکاک از بین رفته است یا خیر. اگر درها را به درستی تنظیم کرده باشید، درها به صورت هم سطح در چهارچوب بسته می شوند و هیچ صدایی ایجاد نمی شود. اگر درها هنوز به درستی بسته نشده اند، این روند را تکرار کنید.

نکته : این آخرین نوع تنظیمی است که می توانید برای رفع مشکلات تراز یا رگلاژ درب کابینت انجام دهید. هنگامی که بدانید چگونه درهای کابینت شل را سفت کنید، درها را با تراز نادرست تنظیم کنید و اصطکاک را از بین ببرید، تقریباً می شود گفت که هر یک از درب های کابینت به درستی کار می کنند.

رگلاژ درب کابینت ۵-۳

مرحله پنجم

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به نحوه تنظیم درب کابینت داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments