نحوه تنظیم لولای درب چوبی - یراق دات کام

نحوه تنظیم لولای درب چوبی


سهیل رضوی 20 فروردین 1401 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 12 دقیقه مطالعه
iOS 14

لولا درب چوبی” یکی از یراق آلات مهم و پر کاربرد در درب های ورودی واحد آپارتمان، درب اتاق و سایر درب ها می باشد که وظیفهٔ اتصال درب به فریم ( چهارچوب ) و باز و بسته شدن آنرا بر عهده دارد.

ما در بازار شاهد انواع لولا درب چوبی و درب های آهنی هستیم که لولاهای درب چوبی شامل : لولا تخت ، لولا قابلمه و لولا پروانه می باشد.

اگر با درب خود مشکل دارید و به دنبال رفع صدای درب چوبی هستید، ممکن است لازم باشد که تنظیم لولا درب چوبی را انجام دهید. خوشبختانه، تنظیم لولای درب چوبی را می توان به راحتی در منزل و با استفاده از چند ابزار ساده انجام داد.

با ما در ادامه همراه باشید تا با ۳ روش تنظیم لولای درب آشنا شوید.

لولاها را سفت کنید تا درب شما بسته شود

مرحله اول :

با گذشت زمان، لولاهای یک در می توانند شل شوند و باعث شوند درب به سمت پایین بیفتد. هنگامی که این اتفاق می افتد، گوشه بالایی درب به چهارچوب درب می چسبد و از درست بسته شدن درب جلوگیری می کند. اگر گوشه بالایی درب شما به چهارچوب چسبیده است، باید لولاها را تنظیم کنید.

 راه دیگری که می توانید متوجه شوید که درب شما به سمت پایین آویزان است یا خیر، نگاه کردن به شکاف بین بالای درب و چهارچوب است. اگر با دور شدن از لولای درب، شکاف بزرگتر شد، درب به درستی آویزان نشده است.

شکاف بین درب و چهارچوب

مرحله دوم :

سفت کردن لولاهای در ممکن است با کشیدن درب به سمت عقب مشکل را حل کند تا موقعی که می خواهید آنرا ببندید دیگر به چهارچوب گیر نکند. پیچ های لولا را تا حد امکان محکم کنید و سپس سعی کنید درب را ببندید تا ببینید مشکل بر طرف شده است یا خیر.

سفت کردن پیچ های لولا

مرحله سوم :

اگر سفت کردن لولاها جواب نداد، باید پیچ وسط لولا در بالا را تغویض کنید.

مرحله چهارم :

پیچاندن یک پیچ بلندتر ( ۷ سانتی متری ) به عقب کشیدن درب به سمت گیره کمک می کند. پیچ را تا انتها سفت کنید تا لولا در برابر گیره محکم شود و سپس سعی کنید درب را ببندید. اکنون درب باید بدون هیچ مشکلی بسته شود.

پیچ ۷ سانتی متری

حتما این ویدیو را ببینید : نحوه نصب لولای درب چوبی

تنظیم لولا روی درب ها با شکاف های بزرگ

مرحله اول :

اگر فاصله زیادی بین درب و چهارچوب وجود داشته باشد، ممکن است درب شما به درستی بسته نشود. بجای درب جدید که پهن تر است، می توانید با تنظیم لولای درب، مشکل را بر طرف کنید.

اگر فقط در بالا یا پایین سمت لولایی درب شما شکافی وجود دارد، فقط باید لولا را همسطح با شکاف تنظیم کنید.

شکاف درب

مرحله دوم :

لولای پایینی درب را باز کنید که برای این کار از یک پیچ گوشتی برای باز کردن هر یک از پیچ های لولای در استفاده کنید. برای پیچ های سخت تر، از مته استفاده کنید.

لولا درب چوبی

مرحله سوم :

لولا را روی یک سطح صاف قرار دهید تا نیمی از لولا ( لولا با سوراخ های پیچ در آن ) روی تکه ای از مقوا باشد و سپس طرح کلی لولا را با مداد روی مقوا بکشید. این کار را روی سه قسمت دیگر مقوا تکرار کنید.

  • اگر فقط یکی از لولاهای درب را تنظیم می کنید، فقط باید ۲ بار لولا را روی مقوا ردیابی کنید.
  • اگر درب شما بیش از ۲ لولا دارد که در حال تنظیم آن هستید، باید ۲ طرح اضافی را برای هر لولا ترسیم کنید.

قرار دادن لولا بر روی مقوا

مرحله چهارم :

خطوط برجسته لولا را برش دهید که می توانید از قیچی استفاده کنید. سعی کنید برش ها تا حد امکان دقیق باشد زیرا قرار است تکه های مقوا را پشت لولای درب قرار دهید و اگر خیلی بزرگ یا کوچک باشند به درستی جا نمی شوند.

برش دادن خطوط

مرحله پنجم :

۲ تا از برش های مقوایی را در تورفتگی های روی در و پایه قرار دهید و چک کنید که به خوبی قرار گرفته باشد.

قرار دادن مقوا در تو رفتگی ها درب

مرحله ششم :

پیچ ها را درست از میان برش های مقوایی زیر صفحات لولا فشار دهید. پیچ ها را تا انتها محکم کنید تا لولا محکم شود. دقت کنید وقتی کارتان تمام شد، نباید مقوایی را ببینید.

بستن پیچ های لولا

مرحله هفتم :

سپس لولای در بالا را مانند لولای پایینی، روی مقوا و در جای خود بپیچید. اکنون که هر دو لولای در توسط تکه های مقوا کمی بلند شده اند، فاصله بین در و چهارچوب باید کوچکتر باشد.

اگر درب شما بیش از ۲ لولا دارد که در حال تنظیم آن هستید، آن لولا ها را باز کنید و تکه های مقوای دیگری را که بریده اید اضافه کنید.

بستن لولا درب چوبی در قسمت بالایی

مرحله هشتم :

اگر شکاف هنوز خیلی زیاد است، برش های مقوایی بیشتری در پشت آنها اضافه کنید.

اضافه کردن مقوا به پشت لولا

تعمیر درب هایی که می چسبند

مرحله اول :

اگر شکاف بین درب و چهارچوب تقریباً وجود نداشته باشد، ممکن است در بستن و باز کردن درب بدون گیر کردن آن مشکل داشته باشید. قبل از اینکه بخشی از لبهٔ درب را بتراشید تا شکاف بزرگتر شود، سعی کنید لولاهای درب را تنظیم کنید تا ببینید آیا این مشکل را بر طرف می کند.

یکی از لولاهای شما ممک است به درستی در گیره (‌ تورفتگی روی پایه که صفحه لولا در آن قرار می گیرد )‌ قرار نداشته باشد.

اگر فقط بالا یا پایین درب شما بیش از حد به چهارچوب فشار داده شود، فقط باید لولا را هم سطح با آن قسمت درب تنظیم کنید.

فیکس کردن درب هایی که می چسبند

مرحله دوم :

لولای پایین درب را باز کنید؛ برای باز کردن لولای در می توانید از پیچ گوشتی یا مته استفاده کنید.

باز کردن لولا درب چوبی

مرحله سوم :

اگر علائم فشردگی را مشاهده کردید، به این معنی است که صفحهٔ لولا درب چوبی به درستی در سوراخ قرار نگرفته است. اگر لولا در چوبی تا انتها در داخل ورقه قرار نگیرد، باعث می شود درب بیش از آنچه باید به داخل چهارچوب فشار بیاورد.

علائم فشردگی در درب

مرحله چهارم :

از یک چاقوی کاربردی برای برش در امتداد خطوط علامت فشرده سازی استفاده کنید. در نهایت چوب اضافی را در امتداد علائم فشرده سازی جدا خواهید کرد تا لولای درب بتواند در تمام طول مسیر در سوراخ بنشیند.

از بین بردن چوب های اضافی

مرحله پنجم :

از یک اسکنه ( وسیله ای برای کندن یا شکل دادن به چوب و سنگ ) برای جدا کردن چوب اضافی استفاده کنید. انتهای تیز اسکنه را در بالای یکی از خطوطی که برش داده اید قرار دهید. سپس دسته اسکنه را چکش بزنید تا اسکنه چوب اضافی را خراش دهد. مواظب باشید که به گیره درب یا درب آسیب نرسانید. اسکنه زدن را ادامه دهید تا تمام چوب های اضافی در امتداد علائم فشرده سازی از بین بروند.

استفاده از اسکنه

مرحله ششم :

اکنون که چوب اضافی را از روی درب جدا کرده اید، لولا باید به درستی در جای خود قرار بگیرد. مطمئن شوید که پیچ های لولا را محکم به داخل بچسبانید تا لولا شل نشود.

نصب لولا درب چوبی

مرحله هفتم :

این کار را با سایر لولاهای درب تکرار کنید. لولا ها را باز کنید و گیره ها را برای علائم فشرده سازی بررسی کنید. اگر آثار فشاری وجود دارد، آنها را با چاقو برش دهید و آنها را از اسکنه جدا کنید. هنگامی که تمام لولاها را تنظیم کردید، فاصله بین لبه لولا نشده درب و چهارچوب باید بازتر باشد و در هنگام باز و بسته کردن درب گیر نکند.

اسکنه کردن و بستن لولا

مرحله هشتم :

اگر مشکل ادامه داشت، درب خانه را با یک رنده نجاری بتراشید. رنده نجاری یک ابزار دستی است که به شما امکان می دهد مقدار کمی چوب را از روی سطح چوبی بتراشید.

استفاده از رنده نجاری

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تنظیم لولا درب چوبی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments