آشنایی با قفل درب چوبی - یراق دات کام

آشنایی با قفل درب چوبی


سهیل رضوی 13 بهمن 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 ۱۰ دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل درب چوبی” جزء پرفروش ترین و پر استفاده ترین قفل درب ها می باشد که اکثراً از نوع معمولی است که هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد ، با گذر زمان شکل و شمایل آن تغییر کرده ولی نوع عملکرد و ساختار آن به همان شکل است. ما قبلاً در ویدیو های “راهنمای خرید قفل درب چوبی” و “ساختار داخلی قفل درب چوبی” به بررسی این یراق آلات پر کاربرد پرداخته ایم که می توانید آنها را مشاهده کنید.

اجزای اصلی قفل درب چوبی معمولی به شکل سنتی از قفل و دستگیره تشکیل شده است و از لحاظ قیمت نیز ارزان تر از قفل های دیگر است.

ساختار اصلی این مدل قفل ها معمولاً به دو بخش اصلی تقسیم می شود ، بخش اول یا بخش بالایی که با دستگیره درگیر می شود و بخش دوم یا پایینی که با زبانه قفل درگیر می شود. ما در ادامه به بررسی کامل آن ها خواهیم پرداخت. پس با تیم تحریریه یراق دات کام همراه باشید.

انواع قفل درب چوبی

قفل کلیدی

قفل کلیدی احتیاجی به سیلندر ندارد و دارای کلید میله ای است که اکثر شما با این کلید ها آشنایی دارید که در قدیم زیاد از این نوع کلیدها برای درب های اتاق استفاده می شد و هنوز هم استفاده ی زیادی دارد. به طور خلاصه از این نوع قفل برای درب هایی استفاده می شود که امنیت درب خیلی مد نظر و مهم نباشد. در این قفل ها شما از سوراخ جای کلید می توانستید آن طرف درب را ببنید. از مزایای قفل کلیدی می توان به قیمت مناسب آن و طول عمر خوب اشاره کرد و همچنین در صورت خراب شدن آن امکان تعمیر نیز وجود دارد.

قفل سوییچی

قفل سوییچی سیلندر ( توپی یا مغزی ) خور می باشد زیرا به این سیلندر ها سوییچ می خورد. از قفل های سوییچی بیشتر برای درب های ورودی واحد ساختمان استفاده می شود ولی کاربرد استفاده در داخل محیط خانه را نیز دارد. از لحاظ امنیتی نیز امنیت این قفل ها بیشتر از قفل های کلیدی است و همچنین تجربه ی استفاده از آن راحت تر است. از نکات دیگر این قفل که جنبه ی مثبت به حساب می آید تعویض آسان تر آن است و اگر بخواهیم نقطه ی ضعف این قفل نام ببریم می توانیم به قیمت بیشتر آن نسبت به قفل کلیدی اشاره داشته باشیم.

قفل سرویس

قفل سرویس اصلاً جای کلید ندارد و در پایین آن به جای کلید یا سوییچ، دارای یک سوراخی به نام میل چهار سو است که در حقیقت اهرم دستگیره داخل آن می رود. قفل سرویس همانطور که از نامش پیداست برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود و با استفاده از اهرم آن می توانیم فقط از سمت داخل، درب را قفل کنیم.

با انواع قفل درب چوبی آشنا شدید ، نوع دیگری از قفل درب چوبی وجود دارد که به آن “قفل درب ضد سرقت” می گویند که ما در مقاله ی قفل درب ضد سرقت به بررسی کامل آن پرداختیم.

انواع قفل درب چوبی

 خرید قفل درب چوبی

جنس قفل درب چوبی

اولین نکته ای که برای “خرید قفل درب چوبی” لازم است بدانید نوع متریال استفاده شده در قفل های درب چوبی است که این متریال استفاده شده می تواند از سرب باشد. زبانه ی قسمت بالای قفل می تواند برنجی، سربی و یا فولادی باشد. همچنین زبانه ی پایین نیز به همین شکل می تواند برنجی ، سربی و یا فولادی باشد.

زبانه قفل

راجع به زبانه قفل لازم است بدانید که زبانه ی بالایی آن که به زبانه ی متحرک نیز معروف است، با دستگیره جابجا می شود و همچنین یک زبانه ی ثابت دارند. و در پایین قفل هم زبانه با سیلندر یا سوییچ، با کلید ویا با اهرم قفل سرویس باز و بسته می شود.

تفاوت قفل درب آهنی و قفل درب چوبی

موضوع بعدی که می تواند در خرید شما تاثیر گذار باشد سایز قفل درب چوبی است که این سایز بندی ها برای خرید بسیار مهم است و باعث “تفاوت قفل درب آهنی و قفل درب چوبی” می شود. به طور کلی قفل از دو وجه قابل اندازه گیری است :

اول پهنای قفل است؛ یعنی از لبه ی یک طرف قفل تا سمت دیگر قفل که بر اساس سانتی متر اندازه گیری می کنند که در واقع دارای سایز های : 2/5 ، 3/5 ، 4/5 ، 5 ، 5/5 ، 6/5 ، 7 ، 8 ، 9 ، 10 ، 11 ، 12 سانتی متری است. در حقیقت از سایز 5/5 به بالا برای درب چوبی استفاده می شود و از 5/5 به پایین برای درب آهنی استفاده می شود که همین مسئله باعث تفاوت قفل درب آهنی و قفل درب چوبی می شود.

سایز نرمال قفل درب چوبی که اکثراً استفاده می شود پهنای 6/5 است که برای دستگیره های پلاک استفاده می شود. دستگیره روزت باید از 7 سانتی متر به بالا استفاده شود. البته موضوعی که برای دستگیره های رزت مهم تر از پهنا است این است که از لبه ی قفل تا جای میل چهار سوی دستگیره یا همان وسط میل چهار سوی دستگیره اندازه گیری می شود که این اندازه گیری را بر اساس میلی متر محاسبه می کنند؛ همچنین به اصطلاح به آن فاصله می گویند یعنی به این شکل که می گویند قفل فاصله 45 ، فاصله 40 یا فاصله 60؛ یعنی از لب قفل که لای درب است تا وسط میل چهار سوی دستگیره باید مثلاً 45 میلی متر باشد.

البته لازم به ذکر است که برای دستگیره های رزت باید این فاصله از 45 میلی متر به بالا باشد در غیر این صورت دستگیره به چهار چوب درب گیر می کند. پس دومین موردی که برای اندازه گیری بسیار مهم است اندازه ی لبه ی قفل تا همان میل چهار سوی دستگیره است که مورد اندازه گیری قرار می گیرد.

قفل درب چوبی و قفل درب آهنی

قفل کمکی

بد نیست بدانید که برای بالا تر بردن امنیت درب ها می توان از قفل کمکی نیز استفاده کرد که فرق قفل کمکی با قفل درب چوبی این است که قفل کمکی به نوعی یک قفل اضافه است که کنار قفل اصلی و در بالای چهارچوب درب قرار می گیرد که در مقاله ی قفل کمکی به بررسی کامل آن خواهیم پرداخت.

برندها

برند های ایرانی خیلی خوبی در تولید این محصول کار می کنند مانند : “قفل درب چوبی دستگیره ایران” ، “قفل درب چوبی کولون” و  “قفل درب چوبی فوروارد“. همچنین برندهای خارجی مانند : “قفل کالی ترکیه” و “قفل درب چوبی داف“. مدل های چینی نیز در بازار رایج هستند که می توان به “قفل درب چوبی آپادا” و “قفل درب چوبی سارو” اشاره کرد. قفل های ایتالیایی هم خیلی خوب هستند و کیفیت بالایی دارند مانند : “قفل درب چوبی ویرو” و “قفل درب چوبی ایزو“.

رنگبندی پلاک

نکته ای در آخر بد نیست بدانید این است که بعضی از افراد به رنگ پلاک جلوی آن حساس هستند که البته موضوع مهمی نیست چون که لای درب می رود و معلوم نیست. البته برای زیبایی بیشتر می توان رنگ پلاک لای درب را که مشخص می شود را با رنگ دستگیره سِت کرد. پلاک ها دارای رنگبندی : طلایی ، نقره ای ، زیتونی و نسکافه ای است البته رنگ زیتونی و نسکافه ای کمتر است.

قفل سوییچی S45 سیفتی SAFETY
  • فاصله ۴۵
    سوییچی
  • رنگ : نقره ای،طلایی،مشکی،زیتونی
    ۱۰ سال گارانتی
قفل پهن کلیدی کلون KLUN
  • کلیدی
    ساخت ایران
  • ۵ سال گارانتی

قفل پهن سرویس ۶.۵ سانت فوروارد FORWARD
  • قفل سرویس
    برنجی و نیمه برنجی
  • ۶.۵ سانت
    ساخت ایران
قفل ضد سرقت ۲۵۲-۲۵۷ کالی KALE
  • مناسب درب های ضد سرقت طرح ترک
    ساخت کشور ترکیه
  • دارای یک سیلندر برای قفل اصلی
    یک سیلندر برای قفل کمکی

قفل کمکی 3MF-189 کالی KALE
  • سه لول
    ساخت کشور ترکیه
  • رنگ استیل نقره ای
قفل سوییچی ۳.۵ سانت دلتا DELTA
  • برنجی
    ۳.۵ سانت
  • گارانتی یک ساله

در پایان تشکر می کنیم از شما عزیزان که ما را تا پایان این مقاله از سری مقاله های وبلاگ یراق دات کام همراهی کردید ، اگر تجربه ای راجع به استفاده از قفل درب چوبی دارید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments