راهنمای خرید انواع کلید - یراق دات کام

راهنمای خرید انواع کلید


سهیل رضوی 25 مهر 1400 - آخرین ویرایش در19 آبان 1401 4 دقیقه مطالعه
iOS 14

کلید ” وسیله ای که خیلی دیدیم و از آن استفاده کردیم حالا چه برای باز کردن درب منازل یا برای باز کردن قفل های مختلف. کلیدها انواع مختلفی دارند که آیا با این مدل ها آشنایی دارید ؟ نوع شیارهای کلید به چه شکل است ؟ جنس کلید ها چیست ؟ کدام کلید می تواند سخت تر کپی شود و امنیت بالایی دارد ؟ اینها سوالاتی است که در حوزه ی راهنمای خرید انواع کلید قرار می گیرد که ما قصد داریم به این سوالات پاسخ بدیم تا انتخاب بهتر و آشنایی بیشتری با انواع کلیدها پیدا کنید.

قبل از اینکه به بررسی انواع کلیدها بپردازیم می خواهیم با تاریخچه قفل و کلید آشنا شویم پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

تاریخچه قفل و کلید

اولین کلید و قفلی که کشف شده مربوط به 4000 سال قبل و در زمان مصریان بوده که جنس آنها چوبی بوده است. در دوره ی انقلاب صنعتی و در قرن 18 میلادی، صنعتگران اروپایی قفل ها و کلیدهایی از جنس فلز ساختند که اولین بار توسط رابرت بارون و جوزف برامه در کشور انگلستان ساخته شد.

کلید چیست ؟

کلید وسیله ای فلزی است که با استفاده از آن می توانیم وسایل مختلف مانند : قفل ها، درب های مختلف، ماشین یا موتور و دیگر وسایل مختلف را باز و بسته کنیم. کلیدهای مکانیکی رایج ترین نوع کلید می باشد که به صورت دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

هر قفلی شیارهای مخصوص به خود را دارد که باعث می شود این قفل ها توسط کلید مخصوص به خود باز و بسته شود که به طور کلی کلید دارای دو بخش :

  • قسمت دندانه کلید که وارد قفل می شود
  • قسمتی از کلید به دسته کلید نامیده می شود و در دست اشخاص قرار می گیرد.

انواع کلید

کلید معمولی

کلیدهای معمولی از گذشته تا به الان رایج بوده که این کلید ها برای قفل ها و یا درب های ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. کلیدهای معمولی استوانه ای شکل است و از چندین برآمدگی بر روی کلید تشکیل شده است.

کلید معمولی

کلید معمولی

کلید شیار دار

از لحاظ ظاهری کلید شیار دار به این شکل است که انگار دو کلید معمولی را بهم چسبانده ایم که باعث شده کلید شیار دار از کلید معمولی ضخیم تر باشد.

کلید شیار دار

کلید شیار دار

کلید کامپیوتری

کلید کامپیوتری امنیت بالاتری نسبت به کلید معمولی ندارد و موارد استفاده از این کلیدها بیشتر در قفل های کتابی و سیلندرهایی است که توسط کلید کامپیوتری باز و بسته می شود.

در این کلیدها بجای پستی و بلندی ها یا همان شیارها، بر روی کلید حفره هایی وجود دارد که هر چقدر این حفره ها عمیق تر باشند، امنیت بیشتری ایجاد خواهد شد.

کلید کامپیوتری

کلید کامپیوتری

کلید چهارپر

کلید چهار پر نوعی دیگر از کلیدها می باشد که بیشتر در قفل های کمکی مورد استفاده قرار می گیرد و کیفیت بالایی نیز دارد.

کلید چهارپر

کلید چهارپر

کلید میله ای

کلید های میله ای کلیدهایی هستند که اکثراً در قفل های درب اتاق مورد استفاده قرار می گیرد که اکثر افراد با آن آشنایی دارند و جزء معمول ترین کلید ها شناخته می شود.

کلید میله ای

کلید میله ای

کلید سولکسی

کلیدهای سولکسی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد که دلیل این مسئله به خاطر سخت تر کپی شدن این کلیدها است. ساختن کلیدهای سولکسی برای کلید سازان سختی کار بسیار زیادی دارد و به همین دلیل امروزه این کلیدها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کلید سولکسی

کلید سولکسی

کلید ناودونی

کلید ناودونی کلیدی است که بیشتر در قفل های فرمان و پدال و قفل های دوچرخه مورد استفاده قرار می گیرد البته بعضی از قفل های آویز  و کتابی هم از این نوع کلید استفاده می کنند.

کلید ناودونی

کلید ناودونی

کلید لوله ای

کلید لوله ای در قدیم موارد استفاده زیادی داشت ولی رفته رفته استفاده از این کلیدها کمتر شد. کلید لوله ای همانطور که از نامش پیداست شبیه لوله می باشد و قطر زیادی دارد و بیشتر برای قفل کردن قفل های دوچرخه، درب های بوفه و درب های کمد استفاده می شود.

کلید لوله ای

کلید لوله ای

جنس کلیدها

امروزه کلیدهایی که در بازار موجود است اکثراً دارای جنس های برنجی و یا آهن آبکاری شده اند که به طبع جنس های برنجی قیمت بالاتری دارند چونکه فلز برنج، فلزی گران قیمت و سنگین می باشد به همین دلیل بیشتر کلیدها آهن آبکاری است.

  • برنجی
  • آهن آبکاری شده

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از انواع کلیدها داشته اید با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

 

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments