لولا قابلمه - یراق دات کام

لولا قابلمه


سهیل رضوی 6 مهر 1400 - آخرین ویرایش در22 آبان 1401 3 دقیقه مطالعه
iOS 14

لولا درب چوبی یکی از یراق آلات بسیار مهم و پر کاربرد است که در صنعت ساختمان سازی از لولاها استفاده می شود. لولا درب چوبی انواع مختلفی دارد که این لولاها عبارتند از : لولا تخت، لولا قابلمه و لولا پروانه ای که ما در تیم تحریریه یراق دات کام قصد داریم به بررسی ” لولا قابلمه ” بپردازیم. پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

لولا قابلمه چیست ؟

لولا قابلمه یکی از زیر مجموعه های لولاهای درب چوبی می باشد که از دو بال تشکیل شده و این بال ها توسط یک پین بهم متصل هستند. بعضی از افراد به این لولا، لولا قاب لبه نیز می گویند که در گذشته به این نام صدا زده می شد و به مرور زمان تبدیل به لولا قابلمه شده است.

به طور کلی کاربرد لولاها این است که درب ها را به چهارچوب متصل می کند و باعث حرکت کردن آن شوند، عملکرد لولا قابلمه به این شکل است که یکی از لنگه های درب بر روی آن حرکت می کند. باید دقت داشته باشید که اگر این لولا مناسب وزن و جنس درب نباشد به مرور زمان باعث ایجاد ساییدگی در لنگه درب خواهد شد.

برای نصب لولا قابلمه لازم است بدانید که اگر چهارچوب درب آهنی باشد، لولا قابلمه را به چهارچوب جوش می دهند و از طرف دیگر، به درب پیچ می کنند.

انواع لولا قابلمه

سر تخت و سر نیزه دار

لولا قابلمه دارای مدل های سر تخت و سر نیزه دار است که به زائده های سر این لولا می گویند، به طور مثال اگر سر لولا تخت باشد به آن لولا قابلمه سر تخت می گویند.

لولا قابلمه سر تخت و سر نیزه دار

ساده و بلبرینگی

همچنین این لولا دارای مدل ساده و بلبرینگی نیز هستش که در مدل بلبرینگ دار، مابین هر کدام از شیارهای آن بلبرینگ وجود دارد. به عبارتی مدل هایی که ظاهر زیباتری دارند همگی بلبرینگ دار هستند.

انواع لولا قابلمه

سایز لولا قابلمه

موضوع اصلی درباره ی لولا قابلمه، اندازه ی آنها است که بر اساس اینچ هستند. اندازه های لولا قابلمه شامل : 3 اینچ، 3.5 اینچ، 4 اینچ، 5 اینچ و 6 اینچ هستند که به طور مثال می گویند لولا سه، لولا چهار و یا لولا پنج. همچنین بد نیست بدانید که به بزرگترین اندازه ی لولا قابلمه، لولا مسجدی می گویند.

سایز لولا قابلمه

جنس و برندهای لولا قابلمه

جنس لولا قابلمه اکثراً برنجی و آهنی هستش که شایع ترینشان همین دو جنس می باشد. همچنین این لولا دارای برندهای مختلف ایتالیایی، چینی و ایرانی است که معروف ترین برندهای آن عبارتند از :

  • سارو | SARO
  • حامد | HAMED
  • ارس | ARAS

رنگ لولا قابلمه

لولا قابلمه دارای رنگبندی های مختلفی نیز هست که این رنگبندی ها عبارتند از :

  • طلایی
  • زیتونی
  • نسکافه ای
  • نقره ای

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر شما عزیزان تجربه ای راجع به استفاده از انواع لولا در چوبی و بخصوص لولا قابلمه داشته اید، با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments