دلایل باز نشدن قفل آویز چیست؟ بررسی نحوه تعمیر قفل آویز - یراق دات کام

دلایل باز نشدن قفل آویز چیست؟ بررسی نحوه تعمیر قفل آویز


سهیل رضوی 27 اردیبهشت 1402 - آخرین ویرایش در23 خرداد 1402 9 دقیقه مطالعه
iOS 14

قفل آویز (Padlock) از جمله قفل های رایج می باشد که معمولاً دچار مشکلات مختلفی می شوند. اما اگر قفل باز نمی شود لزوماً به این معنی نیست که قفل آویز شکسته است. دلایل زیادی برای باز نشدن قفل آویز وجود دارد که در برخی موارد به یک قفل ساز نیاز خواهید داشت. اما با اطلاعاتی که در ادامه این مطلب ارائه خواهیم داد شما می توانید “تعمیر قفل آویز” را شخصاً انجام دهید و بعضی از مشکلات آن را حل کنید.

ساختار داخلی قفل آویز

ساختار-داخلی-قفل-آویز

قبل از تعمیر قفل آویز حتماً نیاز است با ساختار داخلی آن آشنا باشید تا بتوانید اقدامات لازم را به درستی انجام دهید. به طور کلی ساختار داخلی قفل آویز به صورت زیر است:

  • میله آویز (میله قفل)
  • پین قفل کننده
  • بدنه قفل
  • فعال کننده قفل
  • پین
  • توپی (سیلندر)

علت باز نشدن قفل آویز چیست؟

علت-باز-نشدن-قفل-آویز-چیست

رایج ترین دلایل باز نشدن قفل آویز و راه حل آنها عبارتند از:

مسدود شدن راه کلید:

شایع ترین دلیل مسدود شدن راه کلید قفل به دلیل شکستن کلید در قفل است. علاوه بر کلید، افراد گاهی اوقات اجسام خارجی را به سوراخ کلید می چسبانند. اگر اجسام به زور وارد شکاف های کلید شوند، ممکن است از نظر بصری مشخص نباشد، اما متوجه خواهید شد که کلید به طور کامل وارد نمی شود.

اگر محل کلید پر از موادی مانند چوب، خاک، فوم و غیره است که شکسته می شود، برای بازیابی کامل قفل آویز باید تمیز کردن قفل را انجام دهید. اگر در شرایط اضطراری هستید، ممکن است زمان لازم برای برداشتن قطعات از قفل را نداشته باشید و نیاز به بریدن قفل داشته باشید.

در شدیدترین موارد، هر چیزی که داخل کلید قرار داده می‌شود، می‌تواند از دوشاخه به محفظه‌های پین بالایی حرکت کند و قابل تمیز کردن نخواهد بود.

راه حل: در این مورد شما به جسمی باریک نیاز دارید که در کنار انسداد بلغزد و در حین بیرون کشیدن از آن استفاده کنید. ابزار شما باید به اندازه کافی قوی باشد که شکسته نشود و باعث مسدود شدن بیشتر در جای کلید قفل آویز نشود.

گیر کردن میله آویز:

اگر قفل به دلیل گیرکردن میله آویز باز نمی شود، کلید همچنان باید در قفل بچرخد. این همیشه یک چرخش کامل نخواهد بود، اما توپی یا همان سیلندر در قفل باید حداقل تا حدی بچرخد. اگر سیلندر بتواند به طور مداوم بدون مقاومت بچرخد، احتمالا مشکل دیگری در قفل وجود دارد (این می تواند نشانه شکستگی فعال کننده قفل باشد).

همچنین ممکن است یک میله آویز به دلیل زنگ زدگی گیر کرده باشد. این مشکل ممکن است به دلیل کثیفی، براده های فلزی و غیره باشد. اکنون مواد زیادی در قفل وجود دارد که اجازه نمی دهد قطعات به درستی از روی یکدیگر حرکت کنند یا بلغزند.

راه حل: وقتی یک قفل آویز به دلیل گیر کردن میله آویز باز نمی شود، باید روی پاک کردن انسدادهایی که دچار زنگ زدگی نشده‌اند تمرکز کنید. در این مورد روان کننده گرافیت توصیه می شود زیرا بر خلاف مارک های معروف مانند WD-40 که بر پایه روغن هستند، یک روان کننده خشک است. روان کننده های مبتنی بر روغن می توانند ذرات را در طول زمان جمع آوری کنند و شما را در این شرایط قرار دهند.

شکستگی فعال کننده قفل:

یک نشانه قابل اطمینان از خرابی فعال کننده قفل زمانی است که یک کلید مدام در قفل بچرخد. از طرف دیگر، هنگامی که یک قفل به دلیل شکستگی فعال کننده باز نمی شود، کلید ممکن است به درستی و بدون مقاومت بچرخد، اما در نقطه چرخشی مناسب متوقف شود.

صرف نظر از اینکه چه چیزی شکسته است، مشکل اساسی این است که دیگر ارتباطی بین کلید و قطعه‌ای که میله آویز را آزاد می کند وجود ندارد. میله آویز از طریق دو پنجه قفلی در جای خود باقی می‌ماند که با چرخش کلید جمع می‌شوند و بر فعال کننده قفل تأثیر می‌گذارند. اگر بخشی از این فرآیند خراب شود، میله آویز نمی تواند آزاد شود و قفل باز نمی شود.

راه حل: وقتی یک قفل به دلیل شکستگی فعال کننده قفل باز نمی شود، به این معنی است که راه کلید برای باز کردن قفل بی فایده است. برای برداشتن یک قفل خراب که با فعال کننده آن مشکل دارید، به احتمال زیاد باید قفل آویز را باز کنید.

تعمیر-قفل-آویز

کلید نمی چرخد:

وقتی یک قفل آویز کلید دار باز نمی شود، ممکن است کلید آن مشکل داشته باشد. در این مورد کلید وارد قفل می شود، اما به هیچ وجه روی قفل تأثیر نمی گذارد. گویی کلید اشتباهی وارد شده است. اگر کلید به درستی وارد نمی شود، بخش مسدود شده کلید را بررسی کنید.

همچنین ممکن است یک کلید آسیب دیده مسئول این مشکل باشد، شما می توانید نگاهی به کلید خود بیندازید و نشانه های سایش را بررسی کنید. فقط با لمس کردن می توانید متوجه شوید که آیا دندانه های کلید صاف و گرد شده اند و حالت نوک تیز را که به درستی پین ها را بلند می کند خراب شده است یا خیر.

ساده ترین راه برای تعیین اینکه آیا قفل به دلیل مشکل مربوط به کلید باز نمی شود یا خیر، استفاده از کلید یدکی است. قفل های آویز کلید دار حداقل با دو کلید عرضه می شوند. ببینید آیا می توانید کلید یدکی خود را پیدا کنید، آن را در قفل تست کنید. اگر مشکل با کلید دوم ادامه داشت، احتمالاً مشکلی در قفل وجود دارد و نه کلید.

راه حل: وقتی دلیل باز نشدن قفل آویز، کلید شما باشد، احتمالاً نمی‌توانید کلید شکسته را تعمیر کنید. در عوض باید به دنبال ساختن یک کلید جدید از قفل باشید که به یک قفل ساز نیاز خواهید داشت. از طریق روش هایی مانند قالب گیری قفل و رمزگشایی کلید، می توان یک کلید جدید را از کد حذف کرد. کپی کردن یک کلید فرسوده فقط کلید دوم را به شما می دهد که کار نمی کند.

زنگ زدگی قفل آویز:

این مورد در قفل های قدیمی بسیار رایج است. تجمع زنگ ممکن است دلیل باز نشدن قفل آویز باشد، حتی اگر هیچ نشانه‌ای از تجمع بیش از حد وجود نداشته باشد. این امر به ویژه زمانی صادق است که قفل دارای یک میله آویز و بدنه‌ای از جنس استیل ضد زنگ باشد که زنگ نزند. با این حال، برخی از عناصر داخلی ممکن است خورده شوند، حتی اگر قسمت بیرونی لکه دار نباشد.

زنگ محصول یک تغییر شیمیایی است که در آن آهن به اکسیژن و آب (H2O) متصل می شود. آهن در حال تبدیل شدن به اکسید آهن است که به صورت یک ماده قهوه‌ای مایل به قرمز ظاهر می‌شود که به صورت ورقه‌ای از هم جدا می‌شود. این تکه ها می توانند راه کلید را مسدود کنند یا اجزای داخلی را مسدود کنند. خود اجزاء نیز می توانند به حدی تنزل پیدا کنند که شکسته شوند تا جایی که قفل باز نشود.

زنگ زدگی یک دلیل بسیار رایج برای باز نشدن قفل در فضای باز است. خطرات زنگ زدگی بر اساس نزدیکی به آب افزایش می یابد. مناطقی که در معرض رطوبت زیاد هستند معمولاً قفل را دچار این مشکل می کنند.

راه حل: اگرچه اسپری WD-40 می تواند به مرور زمان باعث ایجاد کثیفی هایی شود زیرا روغن گرد و غبار و کثیفی را جمع می کند، اما زنگ زدگی را از بین می برد. شما می توانید این مدل روان کننده را به دهانه های مختلف قفل (راه کلید، سوراخ میله آویز و غیره) اسپری کنید و سپس دوباره قفل را تست کنید. مطمئن شوید که کلید را بچرخانید و با حرکات تکراری سریع آن را بکشید تا زنگ زدگی را از بین ببرید. پس از باز شدن، باقی مانده زنگ زدگی را پاک کنید.

خرید قفل آویز

خرید-قفل-آویز

ما رایج ترین علت های باز نشدن و نحوه تعمیر قفل آویز را بررسی کردیم. با این حال اگر تمامی این کارها را انجام دادید و بازهم نتوانستید قفل آویز را به حالت عادی خود برگردانید، می توانید روی یک قفل آویز جدید سرمایه گذاری کنید. خبر خوب اینکه فروشگاه اینترنتی یراق دات کام طیف وسیعی از انواع قفل آویز را گردآوری کرده تا شما مشتریان عزیز با دستی باز اقدام به خرید قفل آویز کنید.

به دلیل تنوع زیادی که قفل های آویز دارند مانند: جنس های مختلف، سایزهای مختلف، نوع کلیدها و… توصیه می کنیم قبل از خرید با شماره تلفن 02166765266 تماس بگیرید تا کارشناسان یراق دات کام شما را برای خرید قفل آویز یاری نمایند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به علت باز نشدن و تعمیر قفل آویز دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments