تنظیم سرعت بسته شدن آرام بند - یراق دات کام

تنظیم سرعت بسته شدن آرام بند


سهیل رضوی 30 فروردین 1401 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

تنظیم سرعت بسته شدن “آرام بند”، هنری است که نیاز به دانش، صبر و توانایی بالا دارد اما با این مراحل و ابزارهای مورد نیاز مانند آچار آلن یا پیچ گوشتی، می توانید خودتان این کار را انجام دهید. شما این مراحل را می توانید برای درب های ورودی آپارتمان و درب های آهنی حیاط بکار ببرید.

معمولاً تنظیمات با باز و بسته کردن پیچ های هیدرولیک ( تنظیم سرعت ) انجام می شود. وقتی نوبت به چرخاندن پیچ هایی می رسد که این سوپاپ ها را به حرکت در می آورد، ممکن است کمی وقت گیر تر باشد.

چگونه می توانیم بازوی آرام بند را سریعتر یا کندتر کنیم ؟

چرخش پنج درجه ای می تواند سرعت بسته شدن را به میزان قابل توجهی افزایش یا کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که پیچ های هیدرولیک را به طور کامل باز نکنید که این کار باعث خراب شدن آرام بند و باطل شدن گارانتی جک آرام بند می شود. علاوه بر این، روغن هیدرولیک آرام بند نشت کرده و به زمین میریزد.

جک آرام بند چگونه کار می کند ؟

جک آرام بند” یک وسیله مکانیکی است که برای بسته شدن درب به آرامی و بستن قطعی آن طراحی شده است. این کار با استفاده از کشش فنر تعدیل شده توسط سیال هیدرولیک انجام می شود.

هنگامی که کاربر درب را باز می کند، سیال هیدرولیک از یک مخزن به مخزن دیگر عبور می کند. همانطور که فنر دوباره درب را فشار می دهد، سیال هیدرولیک از طریق یک سری دریچه که سرعت را کنترل می کند به مخزن قبلی باز می گردد.

بسیاری از آرام بند ها دارای یک کنترل هیدرولیک برای کنترل از عقب هستند که چند سانتی متر آخر باز شدن درب را کنترل می کند تا از برخورد درب به دیوار مجاور جلوگیری کند.

  • تنظیم سرعت استپ درب : سرعت بسته شدن درب را از باز بودن کامل تا حدود ۵ درجه بسته شدن درب ( نزدیک چهارچوب درب ) کنترل می کند.
  • تنظیم سرعت بسته شدن : سرعت بسته شدن درب را برای چند سانتی متر آخر کنترل می کند.
  • بک چک : میزان مقاومت در برابر باز کردن درب را از نقطه انتخاب شده کنترل می کند و مانع از برخورد درب به دیوار می شود.

در تصویر زیر انواع پیچ های کنترل آرام بند را نشان می دهد. اینها ممکن است در مدل های مختلف آرام بند وجود داشته باشند، اما معمولاً بک چک را در برندهای آرام بند تسا و آرام بند سارو می بینید که تا حدودی دور از پیچ های سرعت استپ درب و سرعت بسته شدن قرار دارد.

پیچ های تنظیم آرام بند

همچنین بعضی از آرام بند ها به صورت سه مرحله ای می باشد که دو مرحله درب را استپ می کند و در نزدیکی قفل درب، ضربه آخر را وارد می کند تا درب بسته شود. به طور مثال آرام بند سه مرحله ای برای افرادی که دارای معلولیت هستند، مناسب است زیرا زمان بیشتری را برای عبور کردن آنها بوجود می آورد.

نحوه تنظیم آرام بند

  • از یک نردبان بلند استفاده کنید تا به راحتی بر روی آرام بند کنترل داشته باشید.
  • از نردبان بالا بروید و از نزدیک آرام بند را بررسی کنید. اگر نمی توانید پیچ های تنظیم را ببینید، به احتمال زیاد آرام بند دارای یک کاور می باشد. این کاور ها معمولاً پلاستیکی یا فلزی هستند و برای زیباتر شدن نمای آرام بند در استفاده می شود. اگر هیچ پیچی را نمی بینید، به این معنی است که باید کاور را از روی آرام بند جدا کنید. اگر پیچ ها را مشاهده کردید، می توانید آن ها را شل یا سفت کنید، اما نمی توانید آن ها را از بدنهٔ آرام بند جدا کنید.
  • اگر متوجه شدید که روغن در روکش یا بدنه آرام بند وجود دارد یا اینکه نشتی دارد، فوراً کار را متوقف کنید. در صورت مشاهده این مورد، شما نیاز به “خرید آرام بند” جدید دارید. با این حال اگر نشتی وجود نداشت، می توانید کار را ادامه دهید.
  • وقتی که کاور را جدا کردید، باید بتوانید پیچ های تنظیم را ببینید. روی بدنه بعضی از آرام بند ها مشخص شده که این پیچ ها برای چه موردی هستند. اگر بر روی بدنه آرام بند مشخص نشده بود، می توانید از راهنمای درون بسته بندی استفاده کنید و یا اینکه مجبور شوید پیچ ها را امتحان کنید تا متوجه شوید هر کدام از پیچ ها مخصوص چه کاری هستند.
  • به یاد داشته باشید، وقتی نوبت به چرخاندن پیچ های تنظیم کننده در می رسد، درب کمی جلوتر می رود. پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا درب را کندتر کند. همچنین برای سرعت بخشیدن بسته شدن درب، می توانید پیچ ها را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. سپس از نردبان پایین آمده، و اثرات این فرآیند را مشاهده کنید.
  • درب را باز کنید و بسته شدن آن را تماشا کنید. اگر بار اول درست بسته شد، ۱۰ بار دیگر هم آن را بررسی کنید. اگر هر بار درب به درستی بسته شد، به شما تبریک می گوییم! کار تمام است و به خوبی توانسته اید که رگلاژ آرام بند را انجام دهید. اگر نه، دوباره به بالای نردبان بروید و تنظیمات دیگری را انجام دهید تا زمانی که جک آرام بند همان کاری را که می خواهید انجام دهد.
  • در حالت ایده آل، آرام بند یک درب را بدون تاخیر و در عرض ۷ الی ۸ ثانیه می بندد و محکم می کند.

رگلاژ آرام بند

مشکلات و عیب یابی آرام بند

  • اگر انتظار دارید یک آرام بند در به طور مداوم و طی سال ها درب را به درستی ببندد باید آن را عیب یابی کنید. ممکن است در بعضی مواقع مشکل لولا وجود داشته باشد یا درب تاب خورده باشد که باید قبل از تنظیم سرعت بسته شدن آرام بند، درب را عیب یابی کنید.
  • هوای محبوس شده بین درب داخلی و خارجی می تواند عاملی برای بسته شدن درب باشد. هرجا که فشار هوا عاملی باشد، از جمله موقعیت های فشار منفی یا مثبت، می توان با تنظیم پیچ های سرعت، درب را به خوبی ببندید.
  • اگر در حین حرکت در، بازوی آرام بند صدا ایجاد می کند و بالا یا پایین می پرد، بست های بازو را محکم کنید.

زمان آن رسیده که به خرید جک آرام بند جدید فکر کنید وقتی که :

  • اگر روغن از آرام بند شما نشت می کند، آنرا دور بیندازید و به فکر خرید آرام بند جدید باشید.
  • آرام بند شما درب را به هم می کوبد و نمی توان آن را طوری تنظیم کرد که مانع از کوبیدن درب شود یا اینکه روغن آن نشت کرده و یا اینکه آب بندی سوپاپ فرسوده شده است. در هر صورت، بهترین گزینه شما تعویض آرام بند است.
  • آرام بند بدون کشش فنر است و تنظیم کشش فنر، هیچ اثری ندارد که یعنی فنر شکسته است و باید آرام بند را تعویض کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به تنظیم سرعت بسته شدن آرام بند داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments