آشنایی با قفل مگنتی - یراق دات کام

آشنایی با قفل مگنتی


سهیل رضوی 21 آذر 1400 - آخرین ویرایش در21 آبان 1401 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

با پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات برقی هم وارد صنعت یراق و ساختمان شده اند که استفاده از این تجهیزات برقی روز به روز زیاد تر می شود. یکی از این تجهیزات برقی پر استفاده و پر کاربرد، ” قفل مگنتی ” می باشد که می توانیم از این قفل ها در درب ها استفاده کنیم.

حالا سوالی که ممکن است برای خریداران و علاقمندان پیش بیاید این است که قفل مگنتی چیست ؟ در کجا ها از قفل مگنتی استفاده می شود ؟ قفل مگنتی دارای چه مدل هایی است ؟ مشخصات فنی ؟ راهنمای نصب ؟ و سوالاتی از این دست که ما قصد داریم در تیم تحریریه یراق دات کام به این سوالات پاسخ دهیم تا شما عزیزان انتخاب بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

قفل مگنتی چیست ؟

قفل مگنتی یکی از زیر مجموعه های قفل های برقی می باشد که به نوعی قفل کنترل کننده تردد و قفل مغناطیسی شناخته می شود.

به این خاطر به قفل مگنتی، قفل مغناطیسی می گویند که به کمک خصوصیات مغناطیسی و آهن ربایی باعث بسته شدن درب می شود.

از قفل مگنتی بیشتر در محیط های اداری، شرکت ها و مکان هایی که دارای رفت و آمد زیادی است استفاده می شود.

قفل مگنتی دارای دو مدل می باشد که این دو مدل شامل : قفل مگنتی معمولی و قفل مگنتی زبانه دار می باشد.

قفل مگنتی کجا استفاده می شود ؟

در صورت استفاده از قفل مگنتی دیگر احتیاج به قفل های مکانیکی و دستگیره نخواهید داشت که همین مسئله باعث زیباتر شدن نمای ظاهری درب می شود.

قفل مگنتی اکثراً برای درب های بدون دستگیره، درب های شیشه سکوریت بدون فریم، آهنی و فلزی و درب های چوبی استفاده می شود.

کاربردهای قفل مگنتی چیست ؟

یکی از اصلی ترین کاربردهای قفل مگنتی این است که قابلیت اتصال و مطابقت به “ سیستم اکسس کنترل ” ( کنترل دسترسی ) را دارد. همچنین قفل مگنتی از مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه برخوردار است که همین مسئله باعث شده سارقان نتوانند با شکستن آن به اجزای قفل دسترسی پیدا کنند.

نکته ی بعدی که باعث بالاتر رفتن امنیت قفل های مگنتی شده این است که قفل مگنتی به همراه منبع تغذیه می باشد که در صورت استفاده از منبع تغذیه، موقع قطع شدن جریان برق دچار مشکل نمی شوند. سارقین معمولاً از حربه ی قطع کردن جریان برق برای از کار انداختن قفل های برقی استفاده می کنند که وجود منبع تغذیه در قفل مگنتی باعث شده سارقان نتوانند این قفل را با از کار انداختن جریان برق باز کنند.

سیستم اکسس کنترل چیست ؟

سیستم اکسس کنترل ” که همان کنترل دسترسی می باشد، وسیله ای برای کنترل ورود و خروج افراد به مکان یا محدوده خاصی مانند دفاتر اداری، اتاق و محیط هایی از این دست می باشد.

نحوه ی کارکرد سیستم کنترل دسترسی به این شکل است که وقتی برای افراد خاصی اثر انگشت یا رمز عبور خاصی را تعریف می کنیم، آن افراد فقط با اثر انگشت و یا رمز عبور مختص به خود می توانند ورود و خروج خود را ثبت کنند. البته که سیستم اکسس کنترل با روش های مختلفی ثبت و شناسایی را انجام می دهد که این روش ها عبارتند از :

  • اثر انگشت
  • رمز عبور ( پسورد )
  • استفاده از کارت های مغناطیسی ( RFID )
  • تشخیص چهره
  • تشخیص کف دست
  • تشخیص عنبیه چشم

بد نیست بدانید که سیستم کنترل دسترسی با نام های دیگری مانند : ” دستگاه کنترل ورود و خروج ” ، ” دستگاه کنترل تردد ” و ” درب باز کن اثر انگشتی ” شناخته می شود.

ساختار قفل مگنتی چگونه است ؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، قفل مگنتی دارای منبع تغذیه می باشد که علاوه بر آن دارای قفل مقابل برقی، زبانه آهنی و قفل می باشد که منبع تغذیه وظیفه ی برق رسانی به قفل مگنتی را عهده دارد.

لازم است بدانید که منبع تغذیه قفل مگنتی می تواند به صورت سیمی یا باطری و یا هر دو ( سیم + باطری ) باشد.

ساختار قفل مگنتی

مزیت استفاده از قفل مگنتی چیست ؟

یکی از مزیت های استفاده از قفل مگنتی این است که برای ورود و خروج، احتیاجی به کلید و دستگیره نخواهید داشت که  به طور مثال ورود و خروج با استفاده از ریموت می تواند صورت بگیرد.

مزیت دیگری که این قفل دارد این است که در صورت باز بودن درب، توسط چراغ هشدار باز بودن درب را اطلاع رسانی می کند و همچنین قفل مگنتی می تواند در صورت باز بودن درب، آنرا به صورت اتوماتیک ببندد و قفل کند.

راهنمای نصب قفل مگنتی

قبل از اینکه به راهنمای نصب قفل مگنتی بپردازیم لازم است این نکته را بگوییم که قبل از نصب این قفل، حتماً از کارشناسان و متخصصان نصب قفل مگنتی مشورت بگیرید تا این وسیله موقع نصب دچار خرابی و مشکل نشود.

  1. مرحله اول باید همه ی پیچ های قفل را باز کنید و کاور آنرا جدا کنید تا قفل مگنتی به اجزای کوچکتری تقسیم شود.
  2. با کمک آچار آلن، پیچ های ضد تجزیه و صفحه نصب را باز کنید و صفحه نصب را باز کنید.
  3. مرحله ی بعدی با استفاده از شابلون راهنمای نصب، قفل را بر روی شابلون و درب قرار دهید و مکان های پیچ را روی درب سوراخ علامت گذاری و سوراخ کنید. سپس صفحه نصب را توسط دو عدد پیچ در مکان های مشخص شده نیمه محکم کنید و سپس قفل را به آن نصب کنید. نکته ای که وجود دارد این است که باید مطمئن شوید درب خلاف جهت قفل باز نمی شود.
  4. با استفاده از چکش به دو سوزنی که مخصوص صفحه آرماتور هستند ضربه بزنید تا وارد صفحه شوند.
  5. در بعضی مواقع احتیاج به سوراخ کاری درب دارید که قبل از نصب مهره شش ضلعی باید به آن توجه کنید. سپس باید آرماتور را به درب متصل کنید فقط نباید آرماتور زیاد سفت شود و باید در راستای درب هم تراز باشد.
  6. بعد از اینکه از تراز بودن قفل و آرماتور اطمینان پیدا کردید، صفحه نصب را به شکل مناسب تنظیم و باقی پیچ ها را نصب کنید.
  7. در نهایت باید درب را ببندید تا درب را امتحان کنید و ببینید زاویه بین آرماتور و قفل با کم و زیاد کردن پیچ ها قابل تنظیم شود.

راهنمای نصب قفل مگنتی

برندهای قفل مگنتی

اگر بخواهیم به معتبر ترین و بهترین برند قفل مگنتی اشاره کنیم می توانیم برند سارو | SARO را نام ببریم که جزء شناخته شده ترین برندها در صنعت یراق آلات می باشد.

قفل مگنتی سارو

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از قفل مگنتی داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments