انواع دستگیره ها - یراق دات کام

انواع دستگیره ها


ک. متین 28 شهریور 1400 - آخرین ویرایش در18 دی 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

تا حالا دقت کردید که “دستگیره” یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین وسیله هر خانه ای هست!!! شاید بسیاری از افراد تصور کنند که دستگیره یک عنصر معمولی است که انتخاب آن نیاز به توجه ندارد.

اکثر وسایلی که در خانه با آنها سروکار داریم دارای دستگیره هستند. امروزه برای هر وسیله، دستگیره خاص خودش طراحی و عرضه شده است. نمونه های گسترده در دستگیره ها باعث شده هرکس با توجه به محیط خود مدل و رنگی خاص را انتخاب کند. در صنف یراق آلات یکی از مهم ترین محصولات دستگیره می‌باشد.

انواع دستگیره های عرضه شده به بازار عبارتند از دستگیره در چوبی، دستگیره کابینت، دستگیره پنجره، دستگیره پنیک، دستگیره دیجیتال و سایر دستگیره ها می‌باشد. که هر کدام از این دستگیره ها شامل زیرمجموعه هایی هستند.

دستگیره-در-چوبی

دستگیره در چوبی

در یک ساختمان برای وارد و خارج شدن از درب باید از دستگیره استفاده کرد. دستگیره های در چوبی در دو نوع رزوت و پلاک موجود است. دستگیره پلاک به صورت یک تکه است که خودش به چهار مدل مختلف با توجه به درهای موجود در خانه یا اداره ها کلیدی، سوئیچی،سرویس و آپارتمانی ارائه می‌شود.

دستگیره رزت به صورت دو تکه به این صورت که قسمت کلید و دستگیره از هم جدا می‌باشد ارائه شده و به نسبت مدل در باید از سیلندر سوئیچی، سرویس و آپارتمانی استفاده کرد.

دستگیره کابینت و کمد

بعد از نصب کابینت ها در آشپزخانه مورد مهمی که پیش می‌آید نصب دستگیره های آن است که باید با توجه به مدل کابینت، رنگ و جنس آن باید دستگیره ی مناسبی را انتخاب کنید. ” دستگیره های کابینت ” را می‌توان به دو دسته تک پیچ و دو پیچ تقسیم کرد.

دستگیره توکار، مخفی، شاخه ای، ممبران(سرامیکی) و کودک دستگیره های دیگری برای کابینت و کمد هستند.

دستگیره پنیک (خروج اضطراری)

این نوع دستگیره ها برای پله های فرار و خروج استفاده می‌شود که دو مدل میله ای و فشاری دارد. عملکرد این دستگیره ها به گونه ای است که برای باز کردن درب نیازی به استفاده از دست نمی‌باشد، بدین صورت که با هل دادن و یا فشار با هر قسمتی از بدن، زبانه باز شده و درب باز می‌شود. نکات مهم در انتخاب دستگیره پنیک ضدحریق این است که حتما دارای استانداردهای ایمنی نظیر UL باشد و جنس آلیاژ زبانه از چدن مقاوم در برابر گرما باشد.

دستگیره-پنیک

دستگیره دیجیتال

در دستگیره ها، ” دستگیره دیجیتال ” نسل جدید و متفاوتی است. دستگیره های دیجیتال می توانند درب را با کد، کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و حتی کلید باز کنند.

از اولین مکان هایی که دستگیره دیجتال استفاده شد هتل های لوکس بودند که هتل ها برای راحتی مسافران و عدم کپی کردن از کلید اتاق توسط دزد ها و افراد غیره به استفاده بیشتر از این دستگیره روی آوردند. دلیل استقبال از این نوع دستگیره دیجیتال به ساختمان های مسکونی لوکس بودن، راحتی و امنیت بیشتر آن است.

دستگیره-دیجیتال

دستگیره شیشه

دستگیره شیشه های میرال و سکوریت در انواع مختلفی وجود دارد. این تفاوت ها از نظر اندازه، جنس و ظاهر آن ها می‌باشد. دستگیره های حیاطی (ایستاده) هم در این مورد استفاده می‌شود. اکثر آن ها با روکش استیل ارائه شده که علاوه بر زیبایی برای مکان هایی با رطوبت بالا قابل استفاده است.

سایر دستگیره ها

دستگیره های دیگری داریم که شامل دستگیره سالمندی، حیاطی، هتلی، مُشتی، و آپارتمانی می‌باشد.

دستگیره سالمندی جهت نشست و برخواست و حفظ ایمنی برای سالمندان در سرویس بهداشتی و حمام یا سایر مکان ها کمک ویژه‌ای می‌کند.

دستگیره های مُشتی طرفداران خاص خودش را دارد. این نوع دستگیره ها، دستگیره های به صرفه ای از لحاظ قیمت و راحتی هستند چون قفل و کلید و… همراه خود دارند اما امنیت به نسبت کمتری با بقیه دستگیره و قفل ها را دارا هستند.

دستگیره-گرد

دستگیره های آپارتمانی و حیاطی در لابی ساختمان ها و درب تک رو حیاط بیشتر استفاده می‌گردد.

دستگیره های هتلی برای درب های اتاق هستند که با کارت برای باز و بسته شدن و قفل آن‌ها استفاده می‌شود. که خود این کارتی بودن مزیت و سهولت کار را بالا می‌برد.

 

  • نکته حائز اهمیت در دستگیره ها مدل های آن است که دو مدل کلاسیک و مدرن می‌باشد. مدل های مدرن به صورت خطوط صاف با زاویه های تیز هستند که برای کابینت هایی ساده و به طور مثال گلاسه استفاده شده است. مدل های کلاسیک حالت سنتی و شلوغ تری دارند. کابینت های کلاسیک یا مجلل که گاها قدیمی هستند نیازمند دستگیره ای به سبک خودشان می‌باشد.
  • و نکته دیگر این که جنس دستگیره ها زاماک، آلومینیوم و آهنی می باشد. زاماک نوعی آلیاژ بر پایه عنصر روی است که کیفیت بالا و مقاومت خوبی را برخوردار است. اگر در مکانی هستید که رطوبت بالایی دارد نمی‌توانید از دستگیره آهنی استفاده کنید زیرا دچار زنگ زدگی می‌شود.
  • برای اطلاع بیشتر شما خواننده گرامی باید گفت که بازار یراق آلات و دستگیره های در و کابینت تهران، واقع در میدان حسن آباد و خیابان سهروردی می‌باشد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به استفاده از دستگیره های مختلف داشته اید خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments