اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه - یراق دات کام

اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه


سهیل رضوی 26 بهمن 1401 - آخرین ویرایش در8 بهمن 1402 9 دقیقه مطالعه
iOS 14

زمانی که صحبت از دکوراسیون خانه می شود، موارد زیادی وجود دارد که باید باهم ترکیب شوند تا فضایی عالی را ایجاد کنند. مواردی مانند دستیابی به تعادل، داشتن یک موضوع منسجم و اطمینان از اینکه مبلمان شما در مقیاس مناسب است. اینها باعث تفاوت بین اتاقی که دوست دارید و اتاقی که به آن حس خوبی ندارید می شود.  اما گاهی اوقات لازم یکسری کارها را انجان ندهید تا دکوراسیون خانه شما مفید باشد. به همین منظور ما به بررسی “اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه” پرداخته‌ایم تا این قوانین را رعایت کنید.

نداشتن برنامه

شروع یک پروژه طراحی بدون برنامه ریزی اولیه مانند رانندگی به یک مکان ناشناخته بدون نگاه کردن به نقشه است. ممکن است در پایان به جایی که می خواهید برسید، اما در طول مسیر چرخش های اشتباه زیادی خواهید داشت.

در حالی که همه پروژه های طراحی به نقشه ها و مجموعه کاملی از مشخصات نیاز ندارند، اما همیشه باید قبل از شروع چند دستور العمل را رعایت کنید. صرف نظر از بزرگی یا کوچکی پروژه شما، پیروی از یک سبک طراحی باعث می شود فضا منسجم شود.

همچنین باید ارزیابی کنید که چه اقلامی را نگه می دارید و چه چیزهایی را می خواهید بخرید. فهرستی از وسایلی که برای تکمیل پروژه نیاز دارید به شما کمک می کند از خرید های ناگهانی که با زیبایی شناسی شما همخوانی ندارد اجتناب کنید.

عدم بودجه بندی صحیح

اشتباهات-دکوراسیون-خانه

تعیین بودجه برای پروژه طراحی شما بسیار مهم است. اگر بودجه خود را با دقت تنظیم نکنید، باعث می شود روی چند مورد بیش از حد خرج کنید و برای پایان پروژه بدون پول باقی بمانید.

اولین مورد این است که تعیین کنید چقدر پول در دسترس دارید و سپس می توانید لیست اقلام مورد نظر خود را تهیه کنید. این در واقع لیستی از کارهایی است که می خواهید در خانه خود انجام دهید.

عدم ایجاد یک نقطه کانونی

یک اتاقی که دارای طراحی خوب است با یک نقطه کانونی شروع شده است. نقطه کانونی مرکز توجه را فراهم می کند و لنگر انداختن فضا کمک می کند. این موضوع باید از نظر بصری یک ویژگی برجسته باشد که توجه را به خود جلب کند و وقتی وارد اتاق می شوید، چشم را به جایی برساند. ویژگی های معماری مانند شومینه یا پنجره بزرگ از رایج ترین نقاط کانونی هستند. اگر فضا هیچ ویژگی برجسته‌ای ندارد، باید یکی را با مبلمان یا آثار هنری ایجاد کنید.

در غیاب یک نقطه کانونی معماری، بزرگترین قطعه مبلمان در اتاق معمولاً به نقطه کانونی تبدیل می شود. بسته به اتاق، می تواند کاناپه، تخت یا میز باشد. یک قطعه بزرگ از آثار هنری همچنین یک نقطه عالی ایجاد می کند و به شما امکان می دهد سبک فردی خود را بیان کنید. هنگامی که یک نقطه کانونی ایجاد کردید، چیدمان اتاق باید بیشتر توجه را با جاذبه اصلی جلب کند.

جلوگیری از بی نظمی و شلوغی

دکوراسیون-خانه-و-اشتباهات-رایج

حتی زیباترین فضاها وقتی بی نظم و شلوغ باشند، کمتر مورد استقبال قرار می گیرند. از بین بردن شلوغی ها نه تنها خانه شما را بهتر می کند، بلکه فضا را باز و تر می کند و استرس را در زندگی شما کاهش می دهد. شما می توانید با خلاص شدن از شر چیزهایی که استفاده نمی کنید یا نیاز ندارید شروع کنید.

از وسایل غیر مرتبط با دکوراسیون خانه استفاده نکنید

استفاده از قطعات قدیمی و در خانه شما فضایی منحصر به فرد ایجاد می کند که سبک شخصی شما را بیان می کند. اما فقط به این دلیل که شما قبلاً مبلمان قدیمی یا موروثی دارید، به این معنی نیست که شما موظف به نگهداری آنها هستید.

اگر قطعه ای خراب است یا با سبک طراحی شما مطابقت ندارد، ایرادی ندارد که آن را رها کنید. اگر میراث خانوادگی دارید که دارای ارزش عاطفی است، آنها را به یکی دیگر از اعضای خانواده بسپارید که او نیز از آنها قدردانی کند.

استفاده از فرش با اندازه نادرست

فرش های سطحی اغلب آخرین چیزی هستند که مردم هنگام تزئین به آن توجه می کنند، اما در واقع یک عنصر مهم از طراحی هستند. فرش مناسب می تواند به لنگر انداختن یک اتاق، تعریف یک فضا یا جمع آوری یک پالت رنگ کمک کند. گزینه‌های رنگ‌ها، نقش‌ها و سبک تقریباً بی‌پایان هستند، بنابراین هنگام انتخاب فرش، حتماً طرح و پالت رنگ خود را در نظر داشته باشید.

انتخاب فرش با اندازه مناسب برای اتاق نیز مهم است. یکی اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه، فرش هایی است که برای فضا خیلی کوچک هستند.

داشتن تنها یک منبع نور

اشتباه-های-رایج-در-دکوراسیون-خانه

زمانی که افراد به یک خانه جدید نقل مکان می کنند و هرگز در مورد روشنایی فکر نمی کنند. یک ترفند برای اطمینان از اینکه هر اتاق در خانه شما راحت و روشن است این است که یک برنامه روشنایی ایجاد کنید که شامل نورپردازی محیطی، وظیفه ای و تاکیدی باشد. شما می توانید با لایه بندی نورپردازی خود در سطوح و شدت های مختلف به این امر برسید. ترکیبی از چراغ های سقفی، چراغ های دیواری، و لامپ های زمینی و رومیزی، روشنایی یکنواخت را در سراسر خانه شما فراهم می کند.

یک طرح روشنایی به خوبی اندیشیده شده تضمین می کند که هر اتاق نور کافی برای انجام هر کاری که معمولاً در فضا انجام می شود دارد. هر اتاق باید نور کلی (محیطی) داشته باشد تا به شما امکان حرکت ایمن را بدهد.

استفاده نادرست از پرده ها

یکی دیگر از اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه، آویزان کردن پرده ها در قاب پنجره یا درست بالای آن است. اگر پرده ها به اندازه کافی باز نشوند که پنجره ها کاملاً بدون مانع باقی بمانند، این می تواند پنجره ها را کوچکتر به نظر برساند و در واقع نور طبیعی را مسدود می کند.

آویزان کردن پرده ها درست در زیر سقف و اجازه دادن به آنها تا امتداد کف، پنجره ها را بزرگتر نشان می دهد.

قرار دادن مبلمان درست در مقابل دیوار

طراحی-اشتباه-دکوراسیون-خانه

فشار دادن تمام مبلمان خود به دیوار می تواند چیدمان نامناسبی را ایجاد کند. این معمولاً فضاهای بزرگ و خالی را به جا می گذارد و باعث می شود مبلمان برای مکالمه خیلی از هم فاصله داشته باشند.

برای دستیابی به فاصله مناسب، سعی کنید مبل اتاق نشیمن خود را رو به نقطه کانونی خود قرار دهید و فضای کافی در پشت آن قرار دهید تا ترافیک آزادانه جریان یابد. صندلی های دیگر را اضافه کنید، مطمئن شوید که فاصله بین صندلی ها از 4 متر تجاوز نمی کند.

انتخاب مبلمان با اندازه اشتباه

مقیاس و تناسب برخی از سخت‌ترین بخش‌های طراحی هستند. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر خانه بزرگی دارید، باید آن را با مبلمان بزرگ پر کنید. به همین ترتیب، اگر خانه کوچکی دارند، فقط با مبلمان کوچک تزئین می کنند. استفاده از یک قطعه در مقیاس بزرگ در یک فضای کوچک برای بیان طراحی اشکالی ندارد. اما باید آن را با وسایل کوچک یا سبک بصری متعادل کنید تا از اتاقی که شلوغ به نظر می رسد جلوگیری کنید.

فضای ایده آل ترکیبی از اندازه ها، شکل ها و ارتفاع های مختلف خواهد بود. خانه خود را به عنوان یک منظره شهری تصور کنید و با پر کردن آن با قطعات بلند و کوتاه و بزرگ و کوچک، یک خط افق جالب ایجاد کنید. این به علاقه و تنوع می‌افزاید و به جلب توجه در اطراف اتاق کمک می‌کند.

هنگام انتخاب مبلمان با اندازه های مختلف، باید نسبت را نیز در نظر بگیرید. یک صندلی بلند در کنار یک میز قهوه خوری کم ارتفاع ظاهری ناخوشایند و نامتناسب ایجاد می کند. همیشه هم فضایی که مبلمان در آن قرار می گیرد و هم قطعات نزدیک آن را اندازه گیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که اندازه مناسبی دارید.

پریزها و کابل های در معرض دید

هیچ چیز به اندازه سیم های پیچ در پیچ، اتاق زیبا را خراب نمی کند. سیم‌های برق ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید آن‌ها را پنهان کنید یا دور از دید قرار دهید. بهترین راه برای پنهان کردن سیم ها این است که آنها را در داخل دیوار قرار دهید تا کاملا ناپدید شوند. اما این همیشه یک گزینه نیست. از طرف دیگر، می‌توانید سیم ها را همرنگ دیوار رنگ کنید تا کمتر دیده شوند.

خوشبختانه، با افزایش روزافزون ابزارهای شارژ، روش‌های خلاقانه برای ادغام فناوری در خانه شما در حال افزایش است. به طور مثال میزهایی که اکنون با شارژر های توکار در دسترس هستند.

دیوارهای ساده و کمبود لوازم جانبی

ممکن است فکر کنید وقتی مبلمان در جای خود قرار گرفتند و دیوارها رنگ آمیزی شدند، کار طراحی تمام شده است. اما آخرین مرحله در هر پروژه طراحی یا دکوراسیون، افزودن لوازم جانبی و آثار هنری است. این به جمع شدن طرح، تقویت پالت رنگ و افزودن علاقه، بافت و شخصیت به فضا کمک می کند. خانه‌ای که فاقد رنگ و دکور باشد، می‌تواند خشن و ناخوشایند باشد.

در حالی که دیوارهای سفید در حال حاضر مد هستند، دیوارهای ساده و خالی هرگز مد نیستند. دیوارهای بزرگ بدون رنگ یا آثار هنری تیره به نظر می رسند و باعث می شوند خانه شما ناتمام به نظر برسد. افزودن یک اثر هنری بزرگ تاثیر زیادی بر یک فضا خواهد گذاشت.

دیوارهای تاکیدی گزینه دیگری برای تبدیل دیوار خالی به یک نقطه کانونی خیره کننده است. فرقی نمی‌کند رنگ تند، الگوی نقاشی، کاغذ دیواری یا نقاشی دیواری را انتخاب کنید، یک دیوار برجسته به فضای شما جذابیت و رنگ می‌بخشد.

هنگام انتخاب لوازم جانبی به دنبال اقلامی باشید که متناسب با طرح رنگ شما هستند و شامل انواع بافت ها و پرداخت ها هستند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به اشتباهات رایج در دکوراسیون خانه دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments