منظور از مینیمالیسم در طراحی داخلی چیست؟ - یراق دات کام

منظور از مینیمالیسم در طراحی داخلی چیست؟


سهیل رضوی 13 اسفند 1401 - 6 دقیقه مطالعه
iOS 14

امروزه اکثر افراد با مفهوم مینیمالیسم (Minimalism) آشنا هستند، که می توان آن را برای هر چیزی از هنر و سبک زندگی گرفته تا معماری و طراحی داخلی اعمال کرد. به همین منظور ما در این مقاله قصد داریم شما را با سبک طراحی “مینیمالیسم” آشنا کنیم تا بیشتر درباره آن بدانید.

طراحی داخلی مینیمالیستی چیست؟

مینیمالیسم

طراحی داخلی مینیمالیستی بسیار شبیه به طراحی داخلی مدرن است و شامل استفاده از ملزومات ساده برای ایجاد فضایی ساده و نامرتب است. این سبک با سادگی، خطوط تمیز، و پالت تک رنگ مشخص می شود. معمولاً یک پلان طبقه باز، نور زیاد و مبلمان کاربردی را با هم ترکیب می کند و بر شکل، رنگ و بافت فقط تعداد انگشت شماری از عناصر ضروری تمرکز می کند.

عناصر طراحی مینیمالیستی

عناصر طراحی مینمالیستی عبارتند از:

ملزومات خالی:

سبک-مینیمالیسم

رویکرد مینیمالیستی تنها از عناصر ضروری استفاده می کند: نور، فرم و مواد زیبا که معمولاً در یک طرح باز، برای ایجاد حس آزادی و آرامش استفاده می شود. در این سبک تزئینات بیش از حد وجود ندارد و در عوض، جزئیات اندکی که استفاده می‌شوند، پیچیده نیستند و به‌طور هماهنگ با محیط ترکیب می‌شوند. این ممکن است به شکل یک اثر هنری خاص باشد که دیوار اتاق نشیمن را تزئین می کند.

خطوط تمیز:

طراحی-داخلی-مینیمالیستی

مبلمان و لوازم جانبی مینیمالیستی بر عملکرد و کاربردی بودن تمرکز دارند. سطوح صاف و خطوط قوی و تمیز، عبارات جسورانه ای را ایجاد می کنند که بر ماهیت اساسی هر مورد تأکید می کند. شما در این سبک مینیمالیسم اثاثیه و لوازم جانبی طرح دار یا تزئینات بسیار دقیق پیدا نمی کنید و در عوض، تمرکز بر خلوص و سادگی شکل و فرم را مشاهده می کنید.

نیمکت ها و سطوح شفاف و تمیز، دیوارهای لخت با حداقل آثار هنری، و از بین بردن درهم و برهمی، از جمله انبوهی از کاغذها و مجموعه هایی از چیزهای خوش دست نیز برای ایجاد فضایی مینیمال ضروری هستند.

پالت رنگی تک رنگ:

سبک-طراحی-مینیمالیسم

طرح رنگی تک رنگ متشکل از رنگ های سفید، بژ و خاکستری نمونه ای از فضاهای با طراحی مینیمالیستی است.

این روند به دنبال کاهش فرم‌ها و رنگ‌ها به ساده‌ترین حالت‌ها، ایجاد فضاهای مطبوع، روشن و ظریف است. پالت رنگ شامل سایه های طبیعی روشن و ملایم مانند خاکستری سرد و گرم است که با رنگ های آبی و نرم می شود.

ایجاد یک فضای مینیمالیستی گرم و دلپذیر

فضاهای مینیمالیستی فوراً به دلیل ظاهر واضح، تمیز، بدون درهم و برهمی و تک رنگشان قابل تشخیص هستند. شلوغی فضا به از هم ریختگی ذهن کمک می کند. با این حال، برخی از طرح‌های مینیمالیستی این خطر را دارند که کمی بی روح شوند. برای جلوگیری از این امر، و برای اطمینان از اینکه فضای طراحی شده مینیمالیستی شما نیز حسی خوشایند دارد، چند نکته کوچک وجود دارد که می توانید انجام دهید. چه آشپزخانه، اتاق خواب یا فضای نشیمن، در اینجا چند راه برای اضافه کردن گرما و رنگ به اتاق های مینیمالیستی شما وجود دارد.

سایه ها و بافت های مختلف را باهم ترکیب کنید:

هنگام استفاده از پالت رنگی تک رنگ، یک راه عالی برای آوردن گرما به فضا، ترکیب کردن سایه های مختلف و ترکیب بافت ها است. به عنوان مثال، استفاده از کاغذ دیواری کتان و پارچه‌های پشمی نرم و فرش‌ها در اتاق خواب به گرمای آرامش‌بخش می‌افزاید. در حمام، بافت و دانه الگوهای کاشی می‌تواند در عین حفظ پالت رنگ خنثی، جذابیت بصری ایجاد کند، در حالی که لوازم چوبی می‌توانند عناصر تیره، سفید یا بتنی را نرم کنند.

منسوجات را ترکیب کنید:

منسوجات بافت را می افزایند و ابعاد و گرمای بیشتری به فضا می دهند. پارچه‌ها، ملافه‌ها، کوسن‌ها و فرش‌های سطحی در منسوجات مختلف مانند کتان، پشم و پنبه تنها نمونه‌هایی از این هستند که چگونه می‌توانید گرما و راحتی را به اتاق اضافه کنید و در عین حال سبک مینیمالیستی را حفظ کنید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به استفاده از سبک مینیمالیسم در طراحی داخلی دارید خوشحال می شویم دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments