اصول طراحی داخلی ؛ 7 مورد که باید بدانید - یراق دات کام

اصول طراحی داخلی ؛ 7 مورد که باید بدانید


سهیل رضوی 8 بهمن 1401 - 6 دقیقه مطالعه
iOS 14

هر پروژه‌ای را می توان با داشتن اصول مستحکم به وضوح تعریف کرد. این امر به ویژه در مورد هفت اصل طراحی داخلی صادق است: تعادل، وحدت، ریتم، تاکید، کنتراست، مقیاس و تناسب و جزییات. این استانداردها برای کمک به ایجاد فضای داخلی هماهنگ که شخصیت را منتقل می کند ایجاد شده‌اند. بنابراین، برای کمک به شما در درک این “اصول طراحی داخلی“، ما به توضیح هر یک از این اصول می پردازیم تا بتوانید این اصول را برای تحقق خانه ایده‌آل خود اجرا کنید.

1- تعادل

اصول-طراحی-داخلی-(تعادل)

ایجاد تعادل در زندگی مسلماً مفید است. همین امر از نظر بصری در مورد طراحی داخلی نیز صدق می کند. تعادل در طراحی داخلی مستلزم درک ثبات است. با این حال، بسته به ترجیحات شخصی، سه نوع مختلف تعادل را می توان اعمال کرد:

متقارن:

شاید ساده‌ترین ایده تعادل در طراحی داخلی،‌ متقارن باشد. تقارن فضای شما را به دو قسمت تقسیم می کند.در واقع به این معنی که هر طرف، طرف دیگری را منعکس می کند.

نامتقارن:

یک رویکرد آزادتر برای تعادل، پذیرفتن یک طراحی داخلی نامتقارن است. این مفهوم مدرن به این معنی است که می توانید جلوه آینه‌ای را با چیزی انعطاف پذیرتر جایگزین کنید، البته با شکل، اندازه یا ابعاد مشابه. بنابراین، به جای دو مبل با اندازه یکسان در مقابل یکدیگر، چند صندلی یا مبل یک نفره را در نظر بگیرید تا به جلوه‌ای مشابه اما کمتر متقارن دست پیدا کنید که فضایی غیر عادی ایجاد می کند که از وزن بصری بهره می برد.

تعادل شعاعی:

در نهایت تعادل شعاعی قرار دارد؛ این رویکرد پیچیده‌تر مستلزم ایجاد یک نقطه کانونی طبیعی و داشتن سایر قطعات کوچکتر به طور مساوی از آن است. یک شومینه می تواند نمونه‌ای از نقطه کانونی مورد نظر باشد، و سپس می توانید موارد دیگر را که رو به آن هستید، با دقت مرتب کنید.

2- وحدت

اصول-طراحی-داخلی-(وحدت)

جای تعجب نیست که وحدت، تمام عناصر داخلی شما را برای یکپارچگی به جای بیگانه کردن فضای شما ترکیب می کند. شما می توانید از طریق انتخاب متریال، اندازه مبلمان یا حتی با ایجاد هماهنگی با اشکالی که انتخاب می کنید، به وحدت در طراحی داخلی برسید. همه چیز در مورد ایجاد انسجام از طریق یک موضوع یا طرح مشترک است.

همچنین می تواند به معنای وحدت در اتاق های مختلف باشد. بنابراین، اگرچه هر اتاق هویت خاص خود را خواهد داشت، جریان موضوع یا سبک باید به طور ایده‌آل در سرتاسر خانه شما طنین انداز شود و در نتیجه وحدت ایجاد شود. جریان رنگ ظریف ساده‌ترین راه برای انجام این کار است و استفاده از چرخه رنگ، می توانید با اطمینان سازگارترین آنها را انتخاب کنید.

3- ریتم

اصول-طراحی-داخلی-(ریتم)

همانند موسیقی، ریتم خوب می تواند فضای طراحی داخلی را نیز بهبود ببخشد. کلید ترکیب این امر از طریق تکرار تزیینی است که چشم را مجذوب خود می کند. خبر خوب این است که امکانات بی پایانی برای انجام این کار وجود دارد.

به عنوان مثال، شما می توانید این کار را از طریق شیرآلات در آشپزخانه و حمام خود انجام دهید. روی یک جنس ثابت مانند برنج، مس و رنگ سیاه یا سفید مات تصمیم بگیرید و از آن رنگ در این فضاها استفاده کنید. یک امکان دیگر می تواند کفت کردن کانترها یا کابینت های مشابه در این اتاق ها برای دستیابی به یکپارچگی به همان اندازه چشم نواز باشد.

برای ریتم بیشتر، می توانید از سبک های مشابه مبلمان در اتاق خواب و اتاق نشیمن خود استفاده کنید تا مقایسه های جذابی ارائه دهید. اگر تکرار این سبک دشوار است، انواع مواد را در نظر بگیرید، به عنوان مثال، رنگ های مشابه چوب برای مبلمان خود. راه های زیادی وجود دارد که که می توانید ریتم را به خانه خود بیفزایید و گاهی اوقات برای پیدا کردن آنها نیاز به فکر کردن دارید.

4- مقیاس و نسبت

اصول-طراحی-داخلی-(مقیاس-و-نسبت)

یکی دیگر از اصول طراحی داخلی که باید اشاره داشته باشیم، مقیاس و نسبت است. یعنی اینکه چگونه اشیاء موجود در اتاق شما در منطقه شما قرار می گیرند. اندازه فضای شما عمدتاً این را تعیین می کند. به عنوان مثال، از دیدگاه مقیاس، یک اتاق بزرگ با سقف های بلند از مبلمان حجیم تر با ارتفاع بهره می برد. با این حال، مبلمان بزرگ در یک فضای کوچکتر می تواند مشکل ساز باشد و تعادل را از بین ببرد.

از سوی دیگر، تناسب مربوط به این است که آن اقلام چقدر در یک فضا باهم قرار می گیرند. این در مورد ایجاد یک تعادل فضایی دلپذیر از تکرار است که گروه بندی عناصر اندازه، شکل، بافت و رنگ را در نظر می گیرد. به عنوان مثال، با تناسب رنگ، می توانید رنگ برجسته‌ای را که در یک قطعه هنری قاب دار استفاده می شود، با کوسن های مبل خود تکرار کنید.

5- کنتراست

اصول-طراحی-داخلی-(کنتراست)

یکی از قوی ترین اصول طراحی داخلی، کنتراست می باشد. فرقی نمی کند اشکال، مواد یا بافت و… برای توسعه این اصل منحصر به فرد دارید. کنتراست راه عالی برای افزودن تضاد به فضایی است که در غیر این صورت ممکن است عادی شود.

به عنوان مثال، نور در برابر تاریکی، خشن در برابر صاف یا جفت کردن چیزی مهم با چیزی نسبتاً جزیی. برای اینکه بتوانید با استفاده از کنتراست در طراحی داخلی خود کنار بیایید، یک رنگ پررنگ را انتخاب کنید و آن را با سایه های دیگری در طرف مقابل رنگ ترکیب کنید.

6- تاکید

اصول-طراحی-داخلی-(تاکید)

اصل تاکید بر ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق شماست که به محض ورود به آن توجه را جلب می کند. تاکید می تواند یک قطعه هنری، رنگ های مختلف بر روی یک مبل معمولی یا یک شومینه نمایشی باشد. در هر صورت، تاکید باعث جلب توجه می شود و به فضا جلوه خاصی می دهد.

توجه را به آشپزخانه یا حمام خود با یک رنگ جسورانه جلب کنید یا یک دیوار برجسته به محل زندگی خود اضافه کنید. راه های متعددی برای تاکید بر فضای شما وجود دارد، از دکور و اکسسوری های جذاب گرفته تا عناصر برجسته‌تر و با شخصیت.

7- جزییات

توجه به جزییات یک قدرت شخصی بسیار مورد توجه است، بنابراین شاید تعجب آور نباشد که این یک اصل اساسی طراحی داخلی نیز باشد. از این گذشته، جزییات کوچک می توانند همه تفاوت را ایجاد کنند.

خواه این جزییات در گلدوزی کوسن های شما باشد، سبک و رنگ شیرآلات، دستگیره های کابینت، لوازم آشپزخانه یا حمام، یا حتی دستگیره درب هایی که انتخاب می کنید. تغییر این موارد می تواند طراحی داخلی شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

به آرامی فضای خود را برای یافتن فرصت هایی برای بهبود جزییات در منطقه خود بررسی کنید. ترفند این است که عناصر را برای یک اثر طبیعی مورد توجه قرار دهید.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در مورد اصول طراحی داخلی با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments