بهترین ایده های دکوراسیون شب یلدا ؛ تم شب یلدا و چیدمان میز - یراق دات کام

بهترین ایده های دکوراسیون شب یلدا ؛ تم شب یلدا و چیدمان میز


سهیل رضوی 9 آذر 1401 - 6 دقیقه مطالعه
iOS 14

شب یلدا شبی از جشن و شادی است که از آخرین غروب خورشید در آخرین روز پاییز (آخرین روز ماه آذر در تقویم جلالی) آغاز می شود و تا طلوع اولین روز زمستان یا اول دی ادامه می یابد. ما در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین ایده های دکوراسیون شب یلدا آشنا کنیم، ولی قبل از آن بد نیست بیشتر با این آیین سنتی ایرانیان آشنا شوید.

ایرانیان باستان برای امرار معاش به کشاورزی وابسته بودند و با توجه به تغییر فصل باید کاشت و برداشت می کردند. آن ها به تجربه آموختند که روزهای طولانی تر و پرتوهای گرم خورشید به محصولات آن ها کمک می کند و ماه های برداشت، روزهای کوتاه تر و شب های طولانی تر را به ارمغان می آورد. آن ها دریافتند که پس از طولانی ترین شب سال، ساعات روشنایی روز شروع به طولانی تر شدن کردند.

این شب را یلدا می نامیدند که به معنای تولد دوباره (خورشید) بود و آن را برای پیروزی نور بر تاریکی جشن می گرفتند. آن ها در غروب آخرین روز پاییز آتش روشن می کردند و آن را تا اولین پرتوهای خورشید روز بعد روشن نگه می داشتند. در این شب آن ها با خانواده و دوستان دور هم جمع می شدند، غذای لذیذ می خوردند، آهنگ های شاد می خواندند و به داستان های مربوط به دوران قدیم گوش می دادند.

حالا که با این آیین باستانی ایرانیان آشنا شدید، قصد داریم که بهترین ایده های دکوراسیون شب یلدا را به شما معرفی کنیم تا این شب را به بهترین شکل ممکن در کنار خانواده جشن بگیرید.

دکوراسیون شب یلدا

دکوراسیون-شب-یلدا

دکوراسیون شب یلدا یکی از مهم ترین چالش ها برای خانواده ها است. بسیاری از افراد دنبال فکر و برنامه ریزی برای دکوراسیون شب یلدا هستند و دوست دارند خاص ترین چیدمان را ایجاد کنند. اینکه دکوراسیون شب یلدا زیبا و شیک به نظر برسد و در عین حال کمتر هزینه ها را ایجاد کند، دغدغه مهمی است.

به همین منظور، ما در تلاشیم که در عین زیبایی، دکوراسیونی را به شما معرفی کنیم که کمترین هزینه را دارد تا بتوانید چیدمان شب یلدا را به بهترین شکل ممکن پیاده کنید.

ایده های دکوراسیون شب یلدا

در اینجا به بهترین ایده های دکوراسیون شب یلدا پرداخته‌ایم:

ترکیب شمع و انار

انار یکی از میوه‌های اصلی شب یلدا است و شمع نیز نماد روشنی می باشد. شما می توانید از شمع های استوانه‌ای سفید در اندازه های مختلف استفاده کنید. همچنین شما می توانید این شمع ها را در داخل ظروف شیشه‌ای قرار دهید.

پس از ترکیب شمع و انار، آن ها را بر روی میز چیدمان شب یلدا قرار دهید تا ظاهری بسیار زیبا بوجود بیاید.

استفاده از صندوقچه های قدیمی در کنار چیدمان یلدا

صندوقچه های سنتی و انواع ترمه ها چیدمانی خیلی شیک را ایجاد می کنند و می توانید با استفاده از آن ها یک سفره یا میز خیلی شیک را ایجاد کنید. اگر فضای شما نسبتاً بزرگ است و میزی دارید که وسعت زیادی دارد، بهترین گزینه این است که از پارچه های ساتن به همراه صندوقچه های قدیمی استفاده کنید.

ایده-های-دکوراسیون-شب-یلدا

سیب سرخ به همراه شمع سرخ و سایر تزیینات

همانطور که می دانید رنگ قرمز، تم اصلی شب یلداست. به همین منظور شما می توانید با استفاده سیب سرخ که شمع هایی درون آن قرار داده شده، دکور یلدایی جذابی را ایجاد کنید. به طور کلی میوه هایی که قرمز رنگ می باشند برای سفره های یلدایی ایده آل هستند، پس استفاده از میوه های قرمز رنگ، به خصوص سیب قرمز را فراموش نکنید.

سفره های سنتی

سفره های سنتی، فضایی نوستالژی و زیبا را به ارمغان می آورند که یادآور دکوراسیونی اصیل با تم یلدایی است. استفاده از سفره های سنتی باعث خواهد شد که آداب و رسوم گذشتگان خود را به فرزندانمان یادآوری کنیم و این فرهنگ را نهادینه کنیم.

کیک های هندوانه و تزیینات مدرن

کیک هنداونه‌ای برای افرادی که عاشق کیک و شرینی هستند گزینه‌ای مناسب است. سایر اِلمان ها مانند خامه قرمز رنگ، کوکی و… می توانند در داخل سفره یا میز شب یلدا قرار بگیرند.

چیدمان-شب-یلدا

رنگ های سبز و هندوانه

علاوه بر قرمز، سبز یکی دیگر از رنگ هایی است که در سفره های یلدایی خودنمایی می کند. شما می توانید از انواع وسایل تزیینی استفاده کنید که این دو رنگ را شامل می شوند. رنگ قرمز شور و هیجان را ایجاد می کند و رنگ سبز آرامش بخش است که اگر بتوانید به صورت هنرمندانه این رنگ ها را باهم ترکیب کنید، فضایی دلنشین را رقم خواهید زد و از آن لذت خواهید برد.

خواندنِ دیوان حافظ

دیوان حافظ جزء اصلی شب چله است که ما آن را بسیار ارزشمند می دانیم، چراکه انرژی ویژه‌ای را برای دکوراسیون شب یلدا ایجاد می کند. استفاده از دیوان حافظ باعث می شود که ارزش این رسم در کودکان ما نهادینه شود و جایگاه ویژه‌ای را نزد آنان پیدا کند.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، خوشحال می شویم که اگر دیدگاهی راجع به دکوراسیون شب یلدا دارید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments