آموزش قدم به قدم تمیز کردن مبل - یراق دات کام

آموزش قدم به قدم تمیز کردن مبل


سهیل رضوی 4 دی 1401 - 11 دقیقه مطالعه
iOS 14

کاناپه ها، مبل ها و صندلی های پارچه‌ای به دلیل راحتی و دوام بسیار محبوب هستند، اما حتی بهترین پارچه های فرآوری شده نیز به تمیز کردن نیاز دارند تا آن را در بهترین شرایط نگه دارند. اکثر کاناپه ها باید سالی یک یا دوبار تمیز شوند، اما مبلمان پارچه‌ای گاهی اوقات به تمیز کردن بیشتری نیاز دارند، از جمله جارو برقی یک بار در ماه و از بین بردن لکه ها به محض وقوع. به همین منظور شما باید بدانید که چگونه “تمیز کردن مبل” را انجام دهید. پس در ادامه این مطلب همراهمان باشید تا بدانید چگونه به سادگی تمیز کردن مبل را انجام دهید.

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای

اولین چیزی که باید بررسی کنید دستورالعمل سازنده مبل است. بسیاری از مبل های پارچه‌ای برای جلوگیری از لکه دار شدن دارای قابلیت هایی هستند ولی برخی از محلول های تمیز کننده ممکن است اثر بخشی خاصی نداشته باشند و حتی گارانتی مبل را باطل کنند.

بسیاری از مبل ها دارای راهنمای تمیز کردن در دفترچه راهنما هستند. با این حال در اینجا برخی از رایج ترین راه های تمیز کردن مبلمان آورده شده است.

قبل از تمیز کردن مبل، همیشه ابتدا یک منطقه نامحسوس را بررسی کنید. این باعث می شود که به سطح پارچه آسیبی نرسد. همچنین با شستن ناحیه کوچکی با پارچه سفید و پاک کننده انتخابی خود، بررسی کنید که رنگ آن تغییر نکند. اگر مشاهده کردید که رنگ پارچه تغییر کرد، از آن محلول تمیز کننده روی کل مبل استفاده نکنید.

راه های تمیز کردن مبل

تمیز-کردن-مبل

تمیز کردن با بخار یک راه عالی برای از بین بردن کثیفی از مبل پارچه‌ای و دادن روح تازه‌ای به آن است، اما این تنها راه حل نیست. شما می توانید به راحتی با یک اسفنج،‌ جاروبرقی و کمی کف مبل خود را تمیز کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، این مراحل ساده را دنبال کنید:

  • برای از بین بردن خرده‌ها یا کثیفی های سست از یک اسفنج با پرزهای محکم استفاده کنید
  • مبل را جارو برقی بکشید
  • لکه های سرسخت را با محلول پاک کننده مناسب از بین ببرید
  • اجازه دهید مبلمان با کمک هوا خشک شود

نحوه تمیز کردن کوسن های مبل

اگر روکش های کوسن مبل شما قابل جدا شدن است، می توانید آن ها را جداگانه تمیز کنید ولی ابتدا دستورالعمل تمیز کردن را از دفترچه راهنما بررسی کنید. برخی از روکش های پارچه‌ای کوسن را می توان با ماشین لباسشویی شستشو داد. اگر این موضوع در مورد کوسن های مبل شما صادق است، روکش ها را بردارید و آنها را بشویید.

برای تمیز کردن کوسن های فومی، مقدار کمی از مواد شوینده ملایم را که برای شستن دست طراحی شده است، به آب گرم اضافه کنید. حالا کوسن ها را در این آب غوطه ور کنید و فشار دهید تا آب و صابون با کوسن مخلوط شود. هر گونه لکه را مالش دهید و سپس با آب تمیز بشویید تا باقی مانده صابون و کف از بین برود. حالا اجازه دهید آنها در هوای آزاد خشک شوند، همچنین گهگاهی آن ها بچرخانید تا آب در داخل یا زیر بالشتک ها گیر نکند.

اگر نمی توانید کوسن های خود را بشویید، آن ها را بیرون ببرید و به آن ها ضربه بزنید. با این کار هرگونه گرد و غبار و آلودگی پاک می شود.

چگونه یک کاناپه را عمیقاً تمیز کنید؟

نحوه-تمیز-کردن-مبل

گاهی اوقات یک تمیز کردن معمولی کافی نیست و ممکن است کاناپه شما نیاز به تمیز کردن عمیق داشته باشد. لکه های مختلفی ممکن است در طول زمان بر روی کاناپه ایجاد شوند که لازم است حتماً پاک شوند.

  • مبل را با اسفنج تمیز کنید تا خرده ها، کثیفی ها و موها از بین برود
  • از جاروبرقی برای تمیز کردن کاملتر استفاده کنید
  • کوسن ها را بردارید و در صورت امکان جداگانه تمیز کنید
  • جوش شیرین را روی مبل اسپری کنید و اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه بماند
  • جوش شیرین را جاروبرقی بکشید
  • لکه ها را پاک کنید
  • اجازه دهید مبل در هوا خشک شود

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای با سرکه

سرکه سفید برای از بین بردن لکه های سرسخت عالی است و استفاده از آن بر روی اکثر پارچه ها بی خطر است. این باعث می شود که نظافت یک مبل پارچه‌ای به طور طبیعی ایده‌آل باشد. محلول زیر را درست کنید و از آن برای از بین بردن لکه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مبل را خیس نکنید و مالش ندهید، زیرا خطر پخش شدن لکه وجود دارد.

  • یک فنجان آب گرم
  • یک فنجان سرکه سفید
  • یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی (اختیاری)

نحوه تمیز کردن مبل یا کاناپه با مواد شوینده

همیشه از شوینده‌ای استفاده کنید که ایمن و مناسب پارچه شما باشد. می توانید مواد شوینده مخصوص را بخرید یا از صابون ملایمی که برای شستن دست طراحی شده است استفاده کنید. یا اینکه محلول زیر را درست کنید و با اسفنج روی لکه ها بمالید. لکه را خیلی خیس نکنید و وقتی لکه از بین رفت، با آب تمیز پاک کنید تا مواد شوینده پاک شود و از دستمال کاغذی برای خشک کردن رطوبت اضافی استفاده کنید.

  • 2 لیوان آب
  • 1 قاشق چایخوری مواد شوینده

نحوه تمیز کردن مبل پارچه‌ای بدون آب

یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن کثیفی ها و لکه‌ها استفاده از جوش شیرین به خصوص روی لکه‌های مرطوب است. جوش شیرین را روی لکه بپاشید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند (یا اگر لکه هنوز مرطوب بود، بیشتر صبر کنید تا خشک شود). حالا جوش شیرین را جاروبرقی بکشید تا پاک شود.

نحوه شامپو کردن مبل

ابتدا با جاروبرقی کامل مبل شروع کنید و تا آنجا که ممکن است کثیفی ها را از بین ببرید. سپس طبق دستورالعمل، پاک کننده را با آب و مواد شوینده پر کنید. سعی کنید از خیس شدن بیش از حد مبل جلوگیری کنید، زیر اگر به اندازه کافی سریع خشک نشود، می تواند مشکلاتی را با رطوبت و کپک ایجاد کند. شما می توانید با استفاده از حوله های قدیمی برای پاک کردن آب اضافی پس از اتمام تمیز کردن، سرعت خشک شدن را افزایش دهید. حالا اجازه دهید مبل در هوا خشک شود که یک فن یا پنکه یا می تواند با گردش سریع تر هوا به سرعت بخشیدن به این امر کمک کند.

چگونه مبل را با بخار تمیز کنیم؟

تمیز-کردن-مبلمان

یکی دیگر از راه های عالی برای تمیز کردن مبل، بخارشوی است. این دستگاه ها فقط با گرما و آب تمیز می شوند، بنابراین برای بسیاری از پارچه ها مناسب هستند. دستورالعمل های نحوه استفاده از دستگاه را دنبال کنید و مراقب باشید که از محدوده بخار داغ خارج نشوید و از سوختگی جلوگیری کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای با بخارشوی، با برداشتن کوسن ها و تمیز کردن آن ها با بخار آب شروع کنید. قبل از برگرداندن و تمیز کردن طرف دیگر، اجازه دهید خشک شود. این از بوی رطوبت آنها جلوگیری می کند. قبل از برگرداندن کوسن ها، اجازه دهید مبل در هوا خشک شود. قرار دادن یک فن در نزدیکی می تواند این روند را تسریع کند.

نحوه ضد عفونی کردن مبل

تمیز کردن با بخارشوی یک روش موثر برای ضد عفونی کردن مبل است. مالیدن الکل می تواند طیف گسترده‌ای از میکروب ها و عوامل بیماری زا را از بین ببرد و آن را به یک انتخاب عالی تبدیل کند.

  • 2 فنجان الکل
  • 1 لیوان آب

موارد فوق را در یک بطری اسپری ترکیب کنید و مبل را به آرامی اسپری کنید. مراقب باشید که خیلی خیس نشود. در صورت امکان کوسن ها را بردارید تا قاب و همه طرف کوسن ها را جداگانه اسپری کنید. اجازه دهید کاناپه و کوسن ها در هوا خشک شوند.

چگونه لکه های مبل پارچه‌ای را پاک کنیم؟

لکه های مبل همیشه اتفاق می افتد. غذا، نوشیدنی، کثیفی و موارد دیگر همگی می توانند باعث ایجاد لکه شوند. روش های تمیز کردن ذکر شده در بالا، همگی می توانند بیشتر لکه های مواد غذایی و کثیفی را از بین ببرند، اما برخی از انواع لکه ها برای پاک کردن کامل نیاز به کمی درمان اضافی دارند.

چگونه لکه های آب را از مبل پاک کنیم؟

اگر پارچه مبل شما در برابر آب مقاوم نباشد، در صورت ریزش ممکن است با آثار آب مواجه شود. نصف فنجان سرکه سفید را با 2 فنجان آب مقطر در یک بطری اسپری ترکیب کنید و لکه را به آرامی پاک کنید. از قسمت بیرونی لکه شروع کنید و به سمت داخل آن را تمیز کنید. برای جلوگیری از خیس شدن بیش از حد آن و برای از بین بردن علائم اولیه، آن ناحیه را به طور کامل با یک پارچه میکروفیبر پاک کنید. از فن یا سشوار برای خشک کردن سریع ناحیه و جلوگیری از ایجاد لکه جدید استفاده کنید.

چگونه لکه های چربی را از مبل پاک کنیم؟

بهترین راه برای از بین بردن لکه های چربی استفاده از مایع ظرفشویی است. به سادگی یک قاشق چایخوری مواد شوینده را با 2 فنجان آب اضافه کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج لکه را پاک کنید. اگر نمی توانید از پاک کننده های مبتنی بر آب روی پارچه خود استفاده کنید، به جای آن از یک پارچه تمیز کننده خشک استفاده کنید. این پارچه ها همچنین در کمترین زمان ممکن چربی را از بین می برند.

کلام آخر

لکه شدن روی مبل پارچه‌ای شما نباید فاجعه باشد. اگرچه تمیز کردن مبلمان ممکن است دشوار به نظر برسد، اما با وجود این راه هایی که گفتیم، این کار آسان است! علاوه بر این، تمیز کردن مبل به عنوان بخشی از تمیز کردن معمولی می تواند به افزایش عمر آن کمک کند و برای سال های آینده آن را نو نگه دارد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه‌ای راجع به تمیز کردن مبل خود دارید خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments