عضو همیشگی ما "قفل" - یراق دات کام

عضو همیشگی ما “قفل”


ک. متین 5 اسفند 1399 - آخرین ویرایش در1 مهر 1400 5 دقیقه مطالعه
iOS 14

کلید و “قفل” یکی از عضو های همیشگی هر فردی‌ بوده و هست. همه ما دسته کلید هایی، از قفلی را داریم که برای حفاظت از خانه یا محل کار و یا هر محل یا مکانی که برای ما ارزشمند بوده استفاده شده است. مطمئنا موضوع قفل یک موضوع بدون اغماض بوده و از آن به راحتی نمیگذریم. یکی از موارد مهم در قفل ها امنیت و کیفیت ساختاری ان است.

ساختار کلی قفل ها :

  • بخش بدنه قفل
  • قسمت داخلی قفل
  • قسمت توپی یا سیلندر (به زبان عامیانه تر مغزی یا کلید خور)

در عصر امروز قفل های بسیار پیچیده در رابطه با حفظ امنیت ایجاد شده است. البته قفل ها انواع مختلفی دارند که در موارد مختلفی استفاده می شوند. انواع قفل ها عبارتند از : قفل درب چوبی، قفل دیجیتالی، قفل آویز، قفل کتابی، قفل کمدی، قفل فرمان و دوچرخه، قفل حیاطی، مقابل برقی، قفل شیشه و….

ویژگی های مهم و کلی هر قفل که باید به آن اهمیت داد :

  • دوام بالا
  • دارای بدنه توپر، یکپارچه و مقاوم
  • دارای بدنه فولادی سخت‌کاری شده
  • مقاوم در برابر برش، ضربه و کشیدن شدن

معرفی مختصر قفل ها :

قفل درب چوبی

این مدل قفل بیشتر برای در های ورودی ساختمان، در اتاق ها و سرویس بهداشتی استفاده می گردد. قفل درب چوبی خودش به پنج مدل تقسیم می شود.

  1. قفل سوئیچیقفل-سوئیچی
  2. قفل سرویسقفل سرویس
  3. قفل کلیدیقفل کلیدی
  4. قفل ضد سرقتقفل-ضد-سرقت
  5. قفل کمکیقفل کمکی

که جنس اغلب آن قفل ها از آهن است. باید به دو نکته مهم توجه کنید :

  • برای قفل های ضد سرقت و سوئیچی باید سیلندر یا توپی هم تهیه شود.
  • قفل درب های آهنی با قفل در چوبی از لحاظ اندازه و مدل متفاوت هستند. و میتوان برای در های پروفیلی استفاده کنید.

قفل دیجیتالی

اکثر افراد امروزه به وسیله های هوشمند علاقه مند شدند. یکی از پر طرفدار ترین یا جذاب ترین مورد خانه هوشمند است. یکی از موارد آن قفل دیجیتال بوده که در مدل های متفاوتی در بازار ارائه شده است. این قفل ها با کد، کارت و یا اثر انگشت باز می شود.

خیلی از افراد بر این باور هستند که قفل دیجیتال همان دستگیره دیجیتال است. در صورتی که این دو با هم متفاوت هستند. شکل و مدل خود و کارایی خاص خود را دارند.

این قفل ها برای مواقع خاص مثلا زمانی که برق نباشد و از این قبیل اتفاقات از کلید مکانیکی استفاده می کنند. در برخی موارد به قفل دیجیتالی قفل رمز دار هم می گویند.

قفل-دیجیتالی

قفل آویز و کتابی

این مدل قفل یکی از پر کاربرد ترین قفل هاست و موارد مصرفی بسیاری دارند. برای حفاظت از انباری، پنجره، در های آهنی و… از این قفل استفاده می گردد.

جنس این دو نوع قفل بیشتر از برنج بوده و گاهی برای مقاومت بیشتر و بهتر قفل از جنس فولاد هستند. در قفل آویز مدل رمزدار آن ، برای چمدان یا کیف های شخصی مهم ، یا جاهایی که نیاز به قفل کوچک دارند ، استفاده می شود.

قفل-آویز-و-کتابی

قفل کمدی

قفل کمد که در مدل های تک پله، دو پله، ام دی اف هستند و برای کمد دیواری و کمد های شخصی استفاده می شوند. قفل فایل هم برای فایل های سه کشو و چهار کشو و کمد های اداری بیشتر استفاده می گردد.

قفل-کمدی

قفل فرمان و دوچرخه

قفل فرمان یا پدال و قفل موتور برای وسیله نقلیه ماشینی و موتوری استفاده می شوند. انواع این قفل ها عبارتند از قفل عصایی، قفل زنجیری، قفل پدال، قفل بیسبالی و… . قفل دیسکی، قفل زنجیری و قفل کابلی از انواع قفل موتور و دوچرخه هستند.

قفل-دیسکی

قفل حیاطی

قفل حیاطی بیشتر برای در تک رو حیاط و لابی های مجتمع ها استفاده دارد. این قفل به طور کلی به دو دسته ساده و برقی تقسیم می شود. انواع مدل این قفل ها ، قفل حیاطی برقی، قفل کله گاوی، قفل حیاطی ساده و قفل حیاطی ریلی است. مدل قفل های حیاطی برقی دارای ولتاژ 12 و 24 هستند.

قفل هایی مثل مقابل برقی، قفل مگنتی و قفل ضامن آهنربایی که با برق کار می کنند. یکی از تجهیزاتی است که برای امنیت بیشتر بکار می رود. این قفل به وسیله یک کابل به مدار دستگاه وصل می شود و بدون نیاز به هر برنامه ای به صورت اتوماتیک با ریموت باز و بسته می گردد.

قفل کله گاوی

قفل شیشه

شاید فکر کنید که فقط یک مدل قفل شیشه سکوریت در بازار موجود است در حالی که قفل شیشه مغازه با قفل شیشه ساختمان متفاوت است. قفل های شیشه دو طرفه بوده و میتوان از هر طرف که بخواهید قفل کنید. قفل شیشه می‌تواند از جنس استیل، آلومینیوم و حتی کروم باشد و عموماً جهت استحکام بیشتر در ساخت اجزای داخلی قفل از آهن استفاده می‌شود.

قفل-شیشه

سایر قفل ها

قفل باشگاهی که در باشگاه ها و استخر ها استفاده می شود.

قفل بوفه که برای دکوری یا بوفه های منازل استفاده می گردد.

قفل شب بند بر روی در های چوبی ساختمان به عنوان قفل اضافه یا کمکی نصب می شود. و فقط از داخل قابل باز و بسته شدن هستند.

قفل درب سرویس بهداشتی که در مکان های عمومی استفاده می گردد.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments