درب های ضد حریق از چه موادی ساخته شده اند ؟ - یراق دات کام

درب های ضد حریق از چه موادی ساخته شده اند ؟


سهیل رضوی 28 فروردین 1401 - 10 دقیقه مطالعه
iOS 14

با توجه به تعداد زیادی از قطعات متغیر، درب های ضد حریق باید به درستی نصب شده و به طور منظم آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که هر جزء همانطور که باید کار می کند.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی درب ضد حریق، کاربردها، یراق آلات مخصوص اینگونه درها و متریال آنها بپردازیم. پس با تیم تحریریه یراق دات کام همراه باشید.

درب ضد حریق چیست ؟

درهای ضد حریق از موادی ساخته شده اند که می توانند از انتشار شعله، دود، انتقال حرارت و رسانا را کاهش دهند یا متفوقف کنند. متریال تشکیل دهنده این درب ها معمولاً شامل : فولاد، فایبرگلاس، شیشه نسوز، چوب و یا ترکیبی از این مواد ها است.

درب های ضد حریق به عنوان یک مجموعه شناخته می شوند که شامل : درب، چهارچوب، یراق آلات و اجزای سازنده می باشند که نیازی به تامین تک تک قطعات توسط خریدار نیست. معمولاً یراق آلات ضد حریقی که به صورت جداگانه برای این درب ها خریداری می شود، آرام بند ضد حریق و دستگیره خروج اضطراری است که وظیفهٔ باز و بسته کردن درب ها را بر عهده دارند.

قیمت درب ضد حریق با توجه به متریال تشکیل دهنده آنها و یراق آلاتی که بر روی درب ها وجود دارد، تعیین می شود. ما در بازار شاهد درب ضد حریق فولادی، درب ضد حریق چوبی و… هستیم.

متریال درب ضد حریق

درب های ضد حریق با استفاده از ترکیبی از مواد و اجزای مختلف ساخته می شوند. مواد مختلف نقش های متفاوتی را ایفا می کنند، اما برای اطمینان از موفقیت، داشتن ترکیبی برنده مهم است.

مواد اصلی :

درب ضد حریق استیل یک انتخاب محبوب و قابل اطمینان است. فولاد یک مادهٔ غیر قابل احتراق است و آتش را تغذیه نمی کند. درب های فولادی و فلزی دیگر معمولاً مقرون به صرفه تر از درب های ضد حریق چوبی هستند و در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

اکثر مردم احتمالاً چوب را به عنوان ماده ای مطلوب برای مقاومت در برابر آتش در نظر نمی گیرند، اما بسیاری از درهای دارای درجه ضد حریق با استفاده از چوب ساخته می شوند! این درها معمولاً با مواد پر کننده مقاوم تری مانند گچ پر می شوند. درهای فولادی توخالی را می توان با گچ نیز پر کرد.

پنل های آلومینیومی یا فلزی را می توان برای مقاومت بیشتر در برابر آتش و رعایت الزامات بهداشتی در صورت لزوم به درب های چوبی اضافه کرد. داشتن پنل های محافظ همچنین باعث می شود درب ضد حریق در هنگام استفاده به عنوان درب خارجی در برابر آب و هوا مقاوم تر شود.

اگر ظاهر طبیعی تری می خواهید اما قصد ندارید از درهای چوبی استفاده کنید، روکش چوبی ممکن است بهترین راه حل باشد. روکش چوبی یک پنل چوبی نازک است که می توان آن را به قسمت بیرونی درها اضافه کرد. این روکش ها به اندازهٔ چوب کاربرد دارد و می توان آن را سنباده زد، رنگ آمیزی کرد و به روش های مختلفی برای تناسب با هر طرحی آنها را ایجاد کرد.

پنل های شیشه ای :

مشاهده پنل ها و پنجره های شیشه ای در درب های ضد حریق کم کم رو به گسترش است. شیشه ای که در برابر آتش مقاوم نیست به طور بالقوه می تواند منفجر شود و خطر بزرگتری در هنگام آتش سوزی ایجاد کند. اما امروزه گزینه های بیشتری در دسترس هستند که مزایای زیبایی شناختی شیشه را ارائه می دهند و در عین حال ایمنی سختگیرانه ای را رعایت می کنند.

شیشه دارای مش سیم یکی از اولین گزینه های مقاوم در برابر آتش بود. شیشه سیمی دارای یک توری فلزی قابل مشاهده است که در طول فرآیند تولید در شیشه قرار می گیرد. توری سیمی برای تقویت شیشه و نگه داشتن قطعات شیشه ای در صورت شکستن آنها هنگام آتش سوزی طراحی شده است. مقاومت بالایی در برابر آتش دارد، اما گزینه های دیگر با وضوح و مزایای بهتر نیز در دسترس هستند.

شیشه های سرامیکی به عنوان رایج ترین گزینهٔ لعاب کاری، جایگزین شیشه های مشبک می شوند. شیشه سرامیکی شیشه ای است که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته و به یک قطعه شیشه ای قوی تری تبدیل شده است که پایداری حرارتی بالایی دارد. شیشه های سرامیکی می توانند شفاف، رنگی یا آینه ای برای طیف وسیعی از انتخاب های طراحی باشند و توانایی های عایق بودن آن را به گزینه ای کم مصرف تبدیل کرده است.

روش دیگر ساخت شیشه نسوز با استفاده از سیلیکات سدیم مایع است. سیلیکات سدیم شیشه را پر و مهر و موم می کند و آن را در برابر آتش مقاوم می کند. مزیت دیگر این است که گرمای شدید ناشی از آتش را جذب می کند و با انبساط آن مات می شود و شفافیت شیشه را کمتر می کند تا از وحشت مردم جلوگیری کند.

شیشه بوروسیلیکات یکی از جدید ترین گزینه های شیشه نسوز و احتمالاً یکی از قوی ترین ها است. این گزینه می تواند دمای شدید را برای مدت طولانی تحمل کند و منفجر نشود. همچنین نسبت به سایر گزینه ها سبک تر است، اما محکم تر می باشد و شفاف باقی می ماند تا مردم بتوانند ببینند که آیا طرف دیگر درب امن است یا خیر.

شیشه در درب های ضد حریق نیاز به مقاومت در برابر گرمای شدید برای مدت زمان قابل توجهی دارد. آنها همچنین ملزم به گذراندن آزمایشات جریان هستند و گاهی اوقات باید ضد دود و نشت هوا باشند.

درب ضد حریق شیشه ای

یراق آلات درب ضد حریق

یک مجموعه درب ضد حریق فقط مربوط به درب و چهارچوب نیست، بلکه هر قطعه کوچکی که شامل یراق آلات ضد حریق، مهر و موم و چهارچوب است، مربوط می شود. این گزینه ها باید به درستی نصب شوند تا اطمینان حاصل شود که در درب ضد حریق موثر است.

یراق درب :

یراق درب شامل لولاها، مکانیسم های قفل و دستگیره ها می شود.

حداقل سه لولا برای هر مجموعه درب ضد حریق لازم است تا از تاب برداشتن آن جلوگیری شود. لولاها برای نصب به تمام پیچ ها، علائم و استاندارد UL نیاز دارند.

یراق آلات ضد حریق

تمام درب های ضد حریق باید به قفل مجهز شوند. این سیستم قفل نیز باید در برابر فشار ناشی از آتش سوزی مقاومت کند تا درب بسته و ایمن بماند. معمولاً در این درب ها، دستگیره آنتی پنیک یا همان “دستگیره خروج اضطراری” که دارای استاندارد UL است دیده می شود. دستگیره آنتی پنیک در مواقع اضطراری بسیار کارآمد است.

دستگیره خروج اضطراری

درب های ضد حریق باید طوری طراحی شوند که در مواقع آتش سوزی به طور خودکار بسته شوند. برای این موضوع باید از “آرام بند ضد حریق” که دارای استاندارد UL است استفاده شود که این آرام بند ها در مواقع اضطراری می توانند درب را ببندند و از گسترش آتش سوزی جلوگیری کنند.

آرام بند ضد حریق

درزگیرها :

درب های ضد حریق طوری طراحی شده اند که بسته و آب بندی شوند. درزگیرها و فوم های منبسط کننده درجه آتش، شکاف های بین درب و چهارچوب آن را پر می کنند تا درب را بیشتر ببندند و از انتشار دود و گازهای سمی جلوگیری کنند.

پنجره ها :

پنجره مورد نیاز نیست اما ممکن است مفید باشد. توانایی دیدن از طریق یک در می تواند به فرد کمک کند تا تصمیم بگیرد که آیا مسیر خروجی امن است یا باید یک مسیر جایگزین پیدا کند.

پنجره همچنین می تواند به آتش نشانان و پرسنل اورژانس در یافتن سریع منبع آتش یا افراد آسیب دیده که نیاز به کمک دارند، کمک کند.

این پنل های شیشه ای هنوز باید دارای گواهی ضد حریق باشند و مقررات سختگیرانه ای را که در بالا ذکر شد را رعایت کنند.

پس از آشنایی با مشخصات درب ضد حریق، قصد داریم به اهمیت نصب صحیح اینگونه درب ها بپردازیم چراکه نصب نادرست باعث می شود که این درب ها کارایی لازم را نداشته باشند.

اهمیت نصب صحیح درب ضد حریق

حتی اگر یک درب ضد حریق تمام استاندارد ها را از نظر متریال و اجزا رعایت کند، اما نصب اشتباه باشد می تواند عواقب منفی جدی ای را به همراه داشته باشد. درب ضد حریق با نصب اشتباه، درب ضد حریق ناکارآمد است.

بدون اقدامات مناسب برای مقاومت در برابر آتش، شعله های آتش می توانند آزادانه و به راحتی پخش شوند و به اموال آسیب وارد کنند و مسیرهای خروج اضطراری را از بین ببرند. دود و گازهای سمی نیز می توانند از آن عبور کنند و باعث صدمات جدی یا حتی مرگ شوند.

بنابراین، درهای ضد حریق باید به درستی و با نهایت دقت و توجه به جزییات و توسط کسانی که دارای تخصص هستند نصب شوند. یک راه سریع برای بررسی اینکه آیا درب ضد حریق به درستی نصب شده است، بررسی راهنمای نصب است.

درهای ضد حریق باید سالانه آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که تمام مواد و اجزای سازنده طبق طراحی کارآمد و موثر کار می کنند. اگر حتی یک جزء کار نکند، کل درب ضد حریق در معرض خطر قرار می گیرد.

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر تجربه ای راجع به خرید درب ضد حریق و استفاده از آنها داشته اید، خوشحال می شویم که دیدگاه های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments