امنیت درب ها - یراق دات کام

امنیت درب ها


سهیل رضوی 12 مهر 1400 - 8 دقیقه مطالعه
iOS 14

امنیت درب ها “، مهم ترین مسئله برای افراد می باشد چونکه هر کسی می خواهد از حریم خصوصی خود محافظت و خیال خود را از بابت امنیت منزل یا محیط کار خود راحت کند. علاوه بر امنیت درب ها، زیبایی هم مورد توجه خریداران قرار می گیرد که امروزه با انقلابی در درب های چوبی مواجه شدیم که باعث شده مدل های متنوعی در طرح ها و اندازه ها را شاهد باشیم.

نوع درب و قفل های استفاده شده در درب های منزل یا محیط کار در بالا بردن امنیت تاثیرگذار است. حال ما می خواهیم بدانیم از چه نوع درب هایی و چه قفل هایی می توانیم استفاده کنیم تا امنیت را به بالاترین حد ممکن برسانیم، پس با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

آشنایی با درب ها

به طور کلی ما از دو نوع درب در ساختمان ها و واحدهای آپارتمان استفاده می کنیم که درب های ورودی ساختمان و یا پارکینگ اکثراً آهنی هست، درب هایی که برای ورودی واحد آپارتمان و یا درب های داخلی مانند اتاق خواب یا سرویس ها استفاده می شود معمولاً چوبی که این درب ها از نوع روکش HDF و روکش MDF می باشند. البته این نکته را باید به یاد داشته باشید که درب های ورودی واحد آپارتمان مهم تر از درب های داخلی منزل یا محیط کار هست و به همین دلیل درب های ورودی آپارتمان قیمت بالاتری نسبت به درب های داخلی دارند.

همانطور که متوجه شدیم درب های داخلی آپارتمان مانند درب های اتاق خواب، سرویس بهداشتی و حمام معمولاً چوبی و از نوع روکش HDF و روکش MDF می باشد ولی در آپارتمان هایی که قدیمی هستند درب های فلزی هم استفاده شده است ولی امروزه اکثر واحدها چه اداری چه منزل، دارای درب های چوبی هست.

درب های چوبی ورودی آپارتمان دارای مدل های تمام چوب و ضد سرقت می باشد که به طبع درب های تمام چوب قیمت بالاتری نسبت به درب های ضد سرقت دارند. درب های تمام چوب طرح ها و اندازه های بسیار متنوعی دارند.

درب های ضد سرقت درست است که چوبی هستند ولی در داخل این درب ها، اسکلت و چهارچوب های آهنی استفاده شده و دیگر به صورت تمام چوب نمی باشند.

درب MDF

درب MDF

 

درب HDF

درب HDF

چگونه امنیت درب ها را افزایش دهیم ؟

همانطور که پیش تر اشاره شد، امروزه استفاده از درب های چوبی گسترش پیدا کرده و از استقبال بالایی برخوردار هستش که ما برای افزایش امنیت این درب ها از انواع قفل ها استفاده می کنیم که احتمال سرقت را به کمترین حد ممکن برسانیم که در ادامه به بررسی این قفل ها خواهیم پرداخت.

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت ” یکی از انواع قفل های درب چوبی است که امنیت درب ها را بالا می برد که مشخصات خاصی را دارد. قفل ضد سرقت بجای استفاده از زبانه ی تخت از زبانه ی میله ای یا لوله ای استفاده می کند. قفل ضد سرقت دارای زبانه ی های سه لول و چهار لول می باشد که جنس لول های آن از آهن سختکاری شده است و همچنین جنس بدنه ی این قفل اکثراً از ورقه های آهن می باشد.

این نکته را لازم است بدایند که بعضی از قفل های ضد سرقت به صورت آلارم دار می باشند که این مسئله می تواند خیال شما را از بابت کمتر شدن احتمال سرقت راحت کند.

کلیدهای قفل ضد سرقت اکثراً معمولی و یا کامپیوتری است.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل ضد سرقت

 

قفل ضد سرقت

قفل ضد سرقت

قفل کمکی

قفل کمکی ” از لحاظ ظاهری شبیه به قفل های ضد سرقت می باشد ولی تفاوتشان در این است که قفل ضد سرقت در وسط چهارچوب نصب می شود ولی قفل کمکی در بالای چهارچوب درب چوبی نصب می شود. قفل کمکی هم دارای زبانه های میله ای شکل است که به صورت دو لول، سه لول و چهار لول می باشد و همانطور که از نامش پیداست، قفل کمکی به حساب می آید و همراه با قفل ضد سرقت استفاده می شود که باعث می شود امنیت درب ها بالاتر برود.

این نکته را باید بدانید که کلیدهای قفل کمکی معمولاً به صورت چهار پر می باشد.

حتماً بخوانید : قفل کمکی چیست ؟

 

قفل کمکی

قفل کمکی

قفل های درب چوبی

علاوه بر دو مورد بالا، قفل های دیگری برای درب های چوبی داریم که این قفل ها شامل : قفل کلیدی، قفل سوییچی و قفل سرویس هستند.

قفل کلیدی ” قفلی است که برای درب های اتاق ها استفاده می کنیم که این قفل ها دارای سیلندر نیستند و دارای کلید میله ای است که می توانید با آن درب را قفل کنید. ما از قفل کلیدی برای درب هایی استفاده می کنیم که امنیت آنها در اولویت قرار نداشته باشد.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل درب چوبی

 

قفل کلیدی

قفل کلیدی

قفل سرویس ” همانطور که از نامش پیداست برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود که این قفل ها اصلاً جای کلید ندارند و جای آن از میل چهارسو استفاده شده که اهرم دستگیره داخل آن قرار می گیرد.

قفل سرویس

قفل سرویس

قفل سوییچی ” قفلی است که برای استفاده از آن، باید سیلندر آنرا تهیه کنید چونکه به این سیلندرها سوییچ می خورد. قفل سوییچی را برای درب های ورودی آپارتمان استفاده می کنیم و قابلیت استفاده در درب های داخلی منزل یا محیط کار را نیز دارد.

قفل سوییچی

قفل سوییچی

قفل دیجیتال

قفل دیجیتال ” یکی از قفل هایی است که در درب های چوبی استفاده می شود و دارای تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به قفل های مکانیکی است. قفل دیجیتال به روش های مختلفی باز و بسته می شود که این روش ها شامل : وارد کردن کد، اثر انگشت و کارتی می باشد که همین مسئله می تواند کنترل ورود و خروج افراد را انجام دهد.

نوع اتصال قفل دیجیتال با باتری و یا نیروی برق می باشد که باتری های مورد استفاده در این قفل ها معمولاً باتری قلمی هست و در مدل هایی که با سیم به برق وصل می شوند احتیاج به منبع تغذیه دارند چونکه سیم به منبع تغذیه وصل می شود که این منبع تغذیه 12 ولت می باشد.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل دیجیتال

 

قفل دیجیتال

قفل دیجیتال

قفل کتابی

بعضی از درب ها مکانیزم قفل شونده ای بر روی آنها تعبیه نشده و یا فقط دارای چِفت هستند که ما در این مواقع می توانیم از ” قفل های کتابی ” استفاده کنیم. به طور می توانیم به  مثال درب های انباری اشاره کنیم که این درب ها می تواند چوبی یا آهنی باشد.

حتماً بخوانید : آشنایی با قفل کتابی

 

قفل کتابی

قفل کتابی

آیا سیلندر در افزایش امنیت درب ها نقش دارد ؟

قطعاً برای شما پیش آمده که از مکانی به مکان دیگر منتقل شده اید و قصد داریم که امنیت درب آپارتمان را بالا ببرید و برایتان سوال پیش می آید که آیا باید کل قفل و دستگیره را تعویض کرد ؟! قطعاً خیر، چونکه شما می توانید فقط با تعویض سیلندر خیال خود را از بابت امنیت درب راحت کنید.

حتماً بخوانید : آشنایی با انواع سیلندرها

سیلندرها در افزایش امنیت درب های ما نقش بسزایی دارند که می توانیم از انواع سیلندرها برای درب هایی که امنیت آنها برای ما مهم هست استفاده کنیم. به طور کلی سه سیلندر داریم که این سیلندرها گلابی شکل، بیضی شکل و گرد می باشد که سیلندر بیضی شکل برای قفل های با پهنای 2.5 سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد که مخصوص درب های آهنی هست، سیلندرهای گلابی شکل نیز برای همه ی قفل های درب آهنی و چوبی بکار می رود.

انواع سیلندر درب عبارتند از :

سیلندر سرویس

سیلندر سرویس ” همانطور که از نامش پیداست برای درب های سرویس بهداشتی و حمام استفاده می شود که این سیلندرها فقط از داخل و بوسیله ی اهرمی که دارد قفل می شود.

سیلندر سرویس

سیلندر سرویس

سیلندر آپارتمانی

سیلندر آپارتمانی ” برای درب های منزل یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرد که این سیلندرها به صورت شب بند می باشد که با چرخاندن اهرم قفل می شود و از بیرون درب کلید یا سوییچ می خورد. نوع کلیدهای این سیلندر ساده و کامپیوتری است که کلیدهای 3 تایی، 5 تایی و 6 تایی دارد.

سیلندر آپارتمانی

سیلندر آپارتمانی

سیلندر سوییچی

سیلندر سوییچی ” سیلندری است که در درب های ورودی آپارتمان و یا درب های ورودی واحد مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار سیلندر سوییچی به این شکل است که از دو طرف درب کلید می خورد و دارای کلید های ساده، کامپیوتری و شیاردار است.

سیلندر سوییچی

سیلندر سوییچی

دستگیره خروج اضطراری چه نقشی در امنیت درب ها دارد ؟

دستگیره خروج اضطراری ” یا آنتی پنیک دستگیره ای است که در درب های پله های خروج اضطراری استفاده می شود. این دستگیره ها دارای مدل های میله ای و تخت می باشد که این دستگیره فقط از بیرون درب قابل قفل شدن است. این دستگیره ها از بیرون به هیچ وجه قفل نمی شوند و چونکه فقط از بیرون قفل می شوند می توانند امنیت درب های خروج اضطراری را نیز بالا ببرد.

حتماً بخوانید : آشنایی با دستگیره خروج اضطراری

 

دستگیره خروج اضطراری

دستگیره خروج اضطراری

یراق آلات درب در امنیت درب ها تاثیر گذار است ؟

به طور کلی ” یراق آلات درب ها ” شامل : قفل درب، سیلندر، دستگیره ها و جک های مخصوص درب می باشد و همانطور که پیش تر نیز متوجه شدیم، قفل ها و سیلندر ها و دستگیره ها در امنیت درب ها نقش بسزایی دارند.

یکی از یراق آلاتی که می تواند امنیت درب های ورودی آپارتمان را افزایش دهد زنجیر یا پشت دری هستش. زنجیر یا چفت پشت دری به این شکل است که روی درب نصب می شود و قسمتی که زنجیر به آن گیر می کند، بر روی دیوار نصب می شود که می توانیم برای مواقعی که می خواهیم درب را از داخل قفل کنیم، بجای قفل کردن مکانیزم قفل، از زنجیر پشت دری استفاده کنیم.

حتماً بخوانید : یراق آلات درب چیست ؟

 

چفت و زنجیر پشت دری

چفت و زنجیر پشت دری

با تشکر از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید، اگر شما عزیزان تجربه ای راجع به استفاده از یراق آلات و تاثیر آنها بر افزایش امنیت درب ها داشته اید، خوشحال می شویم که در قسمت نظرات دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

همچنین شما مشتریان عزیز می توانید برای خرید انواع یراق آلات بویژه یراق آلات درب ها به وبسایت یراق دات کام مراجعه کنید.

برچسب‌ها :
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments